تغذیه

موز بخورید، اما نه زیاد

موز بخورید، اما نه زیاد

کد مطلب : 98060801

در روز بیشتر از 10 موز نخورید! اطلاعات علمی و پزشکی بسیار مفید درباره موز . 

به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر هر روز موز بخورید؟

نکته جالب درباره موز این است که محبوبیت باور نکردنی در سراسر جهان دارد، بطوری که در 107 کشور جهان کاشت می شود و چهارمین محصول با ارزش در سطح جهان است.

حال با توجه به این موضوع بهتر است نگاهی عمیق تر به این ماده غذایی داشته باشیم.

اگرچه موز سرشار از پتاسیم ، فیبر ، ویتامین C و B6 سالم است ، اما برای همه توصیه نمی شود.

حال تا آخر با ما باشید تا دریابید که در روز چه تعداد موز بخورید.

پتاسیم یک ماده مهم است که در تمام سلول های بدن یافت می شود، پتاسیم برای تولید بار الکتریکی و کمکی برای حفظ عملکرد مناسب آنها می باشد.

همچنین جهت ثابت کردن ضربان قلب شما کمکی بسیار می کند، باعث ترشح انسولین جهت کنترل قند خون می شود و فشار خون شما را بهینه می کند.

توصیه می شود افراد بزرگ سال روزانه بین 3500 تا 40000 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف نمایند. 

بطور متوسط یک موز حاوی 450 میلی گرم از این ماده مغذی حیاتی است.

بخوانید : خواص و فواید موز

اکثر افراد وقتی می خواهند فشار خود را کاهش دهند، بیشتر به سدیم فکر می کنند. واقعیت این است تعادل بین سدیم و پتاسیم از فشار خون مناسب پشتیبانی می کند.

تخمین زده شده کمتر از 2 درصد بزرگسالان در آمریکا میزان توسیه شده روزانه پتاسیم را استفاده می کنند، و نشان می دهد که این تعادل مهم در بین مردم آمریکا کنار گذاشته شده است. و همین طور در اکثر کشورهای جهان.

بطور کلی خوردن زیاد میوه و سبزیجات تازه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، زیرا این نوع از مواد غذایی فاقد نمک آزار دهند، داری قند تصفیه نشده ، سرشار از مواد مغذی و همچنین فاقد مواد نگهدارنده شیمیایی هستند.

موز منبع خوبی برای دریافت ویتامین C می باشد و رادیکالهای آزاد ایجاد کننده سرطان را کاهش می دهد. همچنین مقدار بالای فیبر در موز خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

سدیم بر قلب تاثیر منفی می گذارد. افزایش پتاسیم ضمن کاهش سدیم می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

پزشکان رژیم غذایی BRAT ( موز ، برنج ، سیب و نان تست ) را برای مبتلایان به دیابت گوارش توصیه می کنند.

یک مطالعه نشان داده  افرادی که حداقل 4،069 میکروگرم پتاسیم در روز مصرف می کنند ، 49٪ کمتر از افرادی که زیر 1000 میلی گرم از آنها مصرف می کنند، احتمال مرگ بر اثر بیماری ایسکمیک قلب را دارند.

موز سلامت قلب را به روش های دیگری نیز تقویت می کند: فیبر ، ویتامین C و B6 موجود در موز همه به سلامتی قلب کمک شایانی می کنند.

نه تنها موزها نسبتا برای هضم آسان هستند، بلکه جایگزین الکترولیتهای حیاتی مانند پتاسیم می شوند که در طول دوره اسهال به مقدار زیادی از بین می روند. فیبر درون موز نیز کمک زیادی جهت تنظیم گوارش انجام می دهد.

گفته می شود موز می تواند سردرد های میگرنی را در افراد مستعد ایجاد کند، پس بنابر این اگر جزو این دسته از افراد هستید، روزانه به یک نصف موز بسنده کنید.

افرادی که از بتا بلاک کننده برای بیماری های قلبی استفاده می کنند ، باید موز را با اعتدال بخورند زیرا مسدود کننده های بتا باعث افزایش سطح پتاسیم می شوند. پتاسیم بیش از حد نیز برای افرادی که کلیه آنها بهینه کار نمی کنند خطرناک است.

موز بخورید، اما نه زیاد

بخوانید : موز ، هویج و گردو

نکته آخر

بعضی از افراد به موز حساسیت دارند ، بنابراین اگر بعد از استفاده از موز علائمی مانند خارش ، تورم ، کهیر یا خس خس سینه در شما ایجاد شد، از مصرف آن خودداری کنید.

مقدار توصیه شده پتاسیم روزانه در افراد مختلف متفاوت است ، اما به طور کلی ، شما نیاز به خوردن حدود 7 یا 8 موز دارید تا کل پتاسیم روزانه خود را از این منبع به تنهایی دریافت کنید.

و در حالی که پتاسیم بیش از حد می تواند تأثیر مخربی بر قلب شما بگذارد ، خوردن حدود 400 موز در طول روز می تواند یک فرد سالم را به مرز خطر برساند یا اینکه او را بکشد!

پتاسیم یک عنصر اساسی برای هر رژیم غذایی سالم است و موز منبع خوبی برای آن است. مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد پتاسیم تا 20٪ خطر ابتلا به مرگ را از همه دلایل پایین می آورد!

هنگام مصرف روزانه خود ، به یاد داشته باشید که بسیاری از غذاهای دیگر مقادیر بالاتری از پتاسیم را نسبت به موز ، از جمله سیب زمینی شیرین و سفید ، گوجه فرنگی ، هندوانه ، اسفناج ، چغندر ، لوبیای سیاه و سفید ، ماهی قزل آلا ، ادمام ، کدو حبه ای ، مجلسی سوئیس و ماست ساده.

اما اگر به طور کلی سالم هستید و یک رژیم غذایی متعادل مصرف می کنید ، هیچ دلیلی برای لذت بردن از خوردن 10 موز در روز وجود ندارد.

موز بخورید، اما نه زیاد

به زودی فروشگاه اینترنتی آی شهر

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا