دانستنی های پزشکی

نیش زنبور آنتی بیوتیک بسیار قوی

نیش زنبور آنتی بیوتیک بسیار قوی

سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد         وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد

کد مطلب : 99072201

آقای دکتر عظیم اکبرزاده خیاوی، متخصص بیوشیمی اخیرا مدعی شده بود که زهر(نیش) زنبور عسل در افزایش ایمنی بدن مقابل کرونا و درمان این بیماری موثر است.

اما رسانه های فارسی زبان معاند ایران زمین، اعم از خارجی و داخلی و همچنین همراهی برخی از افراد جامعه، آن را به سخره گرفتن و برای آن جک ساختند، کلیپ ساختند، مسخره بازی کردند و خندیدند.

با توجه به اینکه باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در دهه های آینده به یک مشکل بزرگ بهداشتی تبدیل می شوند ، جهان به شدت به داروها و درمان های جدید نیاز دارد.

حال دانشگاه پنسیلوانیا مولکول های ضد میکروبی جدیدی را از زهر زنبور ایجاد کرده اند که در آزمایشات روی موش ها نویدبخش بوده است.

البته این تحقیق روی زنبور جلیقه زرد بوده و محقق ما تاکید بر زنبور عسل داشتند. زندگی زنبور عسل در بین گلها و گیاهان است و زندگی این نوع از زنبور در لاشه های گوشت و حشرات می باشد.

آنتی بیوتیک ها یکی از مهمترین موفقیت های علمی قرن بیستم بودند که از میلیون ها مرگ ناگفته در اثر عفونت جلوگیری کرد. اما متأسفانه دهه ها استفاده بیش از حد باعث شده است که باکتریها به طور فزاینده ای در برابر داروها مقاوم شده اند.

پیش بینی شده است که این “ابرشکلها” می توانند تا سال 2050 مسئول 10 میلیون مرگ در سال باشند.

سزار دو لا فوئنته ، نویسنده ارشد این مطالعه ، می گوید: “آنتی بیوتیک های جدید برای درمان تعداد روزافزون عفونت های مقاوم به دارو به فوریت نیاز دارند و زهرها منبع بالقوه استفاده نشده داروهای  جدید است.” “ما فکر می کنیم که مولکول های مشتق شده از سم مانند مولکول هایی که در این مطالعه مهندسی کرده ایم منبع ارزشمند آنتی بیوتیک های جدید خواهند بود.”

بازدید نمایید : سایت مدیر ساختمان آی شهر، شفافیت در شارژ

زهر زنبور می تواند برای انسان نیز مضر باشد – گلبول های قرمز خون را از بین می برد و باعث ایجاد آنافیلاکسی در افراد خاص می شود. بنابراین تیم باید راهی برای اصلاح آن پیدا می کرد.

تصور می شود که بخشی در انتهای پپتید مسئول بسیاری از مسومیت ها برای انسان است ، بنابراین محققان این قسمت را با نقش و نگار پنتاپپتید جایگزین کردند – منطقه ای از پپتیدهای ضد میکروبی شناخته شده که به شدت در برابر باکتری ها فعال است. نتیجه نهایی یک مولکول جدید بود که تیم به نام mastoparan-MO (mast-MO) نامیده شد.

این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده است.

نیش زنبور آنتی بیوتیک بسیار قوی

منبع: دانشگاه پنسیلوانیا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا