دانستنی های پزشکی

قرص جدید جایگزین عمل بای پس معده

در عمل بای پس معده دو هدف مد نظر است، هدف اول اینکه فرد غذای کمتری میل کند و هدف دوم اینکه مواد غذایی خورده شده کمتر جذب بدن وی شود. در این روش دو قسمت از دستگاه گوارش تحت عمل قرار می‌گیرد که شامل کوچک کردن معده و کوتاه کردن روده باریک است.

قرص جدید جایگزین عمل بای پس معده

جراحی بای پس معده میتواند برای درمان افرادی که از چاقی رنج می برند، بسیار مفید باشد، 

برخی از مزایای جراحی بای پس معده

در بیماران دیابتی عمل بای پس معده به میزان 93% تا ۹۰% بهبودی ایجاد نموده و مرگ ومیر ناشی از این بیماری را کاهش داده است.

در عمل بای پس معده کاهش وزن از سایر موارد سریع تر ایجاد می شود.

عوارض مهمی چون ریفلاکس معده به مری، زخمهای استازوریدی دیابت نوع دوم هایپرلیبیدمی و پرفشاری خون به میزان 70 تا۹۰ درصد بهبودی می یابد.

عوارض جراحی به روش مینی بای پس و بای پس کلاسیک و اسلیو

عوارض کوتاه مدت

  1. 0.2% احتمال آمبولی
  2. 0.3% احتمال خونریزی
  3. 0.7% احتمال نشتی
  4. 0.1% خطر فوت در تمام جراحی ها

عوارض دراز مدت

در صورت ویزیت های به موقع و پی گیری متناوب فاقد هرگونه عوارض دراز مدت می باشد. در صورت انجام این عمل ها با تجهیزات تخصصی مناسب ، در بیمارستان های مجهز و به دست جراح ماهر و دلسوز دارای مدرک و تاییدیه فوق تخصص لاپاراسکوپی انجام شود، مجموع عوارض مانند سایر اعمال جراحی نظیر کیسه صفرا است.

حال با درنظر گرفتن مزایا و عوارض جراحی بای پس معده و حذف جراحی از این نوع روش معالجه مطالعه انجام شده بر روی این قرص را بررسی نماید :

محققان با چندین سال بررسی، ارتباط بین عمل جراحی معده و دیابتی نوع 2 را مشخص کرده اند. یک مطالعه اخیر که بر روی 20،000 بیمار انجام شد، نشان داد که 84 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، با عمل جراحی بای پس معده درمان شده اند.

تحقیقات جدید در این مرحله فقط بر روی موش صحرایی صورت گرفته است و شامل یک ماده خوراکی همانند قرص می باشد که با خوردن آن پوششی کوتاه مدت بر روی روده کوچک ایجاد می کند. این ماده مانع جذب مواد مغذی توسط دستگاه گوارش می شود و در نهایت گلوکز خون بعد از غذا کاهش پیدا می کند. در آزمایشات حیوانی بعد از انجام عمل خوراکی، میانگین پاسخ گلوکز 47 درصد کاهش یافت و پس از گذشت 3 ساعت اثر قرص از بین رفته و روده به حالت اول برگشته است .

یوحان لی، نویسنده مشترک در این مطالعه می گوید: آنچه که ما در اینجا به آن پرداخته ایم جراحی با یک قرص است . ما یک رویکرد مهندسی زیستی را برای ساخت این قرص که خاصیت چسبندگی به دیواره روده را دارد استفاده کردیم و پس از چند ساعت خاصیت آن از بین می رود.

تصور می شود که جراحی بای پس معده در معکوس کردن دیابت نوع 2 مؤثر است زیرا باعث بهبودی هوموتاز گلوکز می شود و این باعث می شود تا فرایند هضم در روده که اساسا می تواند باعث تغییر جذب مواد مغذی بدن شود. این قرص جدید جایگزین عمل بای پس معده می شود و دیگر نیازی به جراحی نیست.

محققان خاطرنشان کردند که ترکیب اولیه مورد استفاده در حال حاضر توسط FDA تایید شده است. اساس این ترکیب، سوکرالفات است، که در حال حاضر به طور مرتب در انسان برای درمان زخم های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین این قرص یک درمان جدید بالقوه برای دیابت نوع 2 می باشد ، این تحقیق ممکن است به روش کاملا جدیدی که به منظور تحویل مواد هدف به نقاط مختلف در دستگاه گوارش باشد، اشاره کند.

تحقیق جدید در مجله Nature Materials منتشر شد.

منبع مطالعه : بریگام و بیمارستان زنان از طریق EurekAlert 

قرص جدید جایگزین عمل بای پس معده بر گرفته از سایت نیو اطلس

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا