دانستنی های پزشکی

آیا اضافه وزن می تواند مفید باشد ؟

اضافه وزن باعث بسیاری از مشکلات در بدن انسان می گردد ، فشار خون ، دیابت ، چربی خون و....

لطفا به مطلب فوق امتیاز دهید

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

آیا اضافه وزن می تواند مفید باشد ؟

بیش از 15 سال پیش ، برای بیماران تحت درمان همودیالیز که یک بیماری مزمن کلیوی است ، داده های غیر معمول و عجیبی دریافت شد . در سراسر مطلاعات متعدد ، بیماری که دارای وزن اضافه بودند ، نسبت به افرادی که وزن طبیعی داشتند شانس بیشتری برای زنده ماندن داشتند. این پدیده پارادوکس چاقی نامیده می شود ، دانشمندان بیش از یک دهه بحث و تبادل نظر نمودند که چه چیزی می تواند باعث آن شود . چندین مطالعه جدید در کنگره اروپا در مورد چاقی انجام شده است و معتقد هستند ارتباطات عجیبی میان چاقی و میزان بقا در شرایط مختلف وجود دارد.

کد خبر : 97030801

آیا اضافه وزن می تواند مفید باشد ؟

اولین مطالعه در بیمارستانی برای بیماری عفونی انجام شد. در طی 90 روز این تحقیق نشان داد که  ، بیمارانی که دارای وزن طبیعی هستند نسبت به بیماران دارای اضافه وزن و چاقی، احتمال مرگ و میر بیشتری دارند.

دو مطالعه دیگر که در این کنفرانس ارائه شده است، میزان مرگ و میر بیماران بستری در بخش پنومونی و سپسیس را در بیش از 1000 بیمارستان در ایالات متحده  مورد بررسی قرار دادند.

مطالعه پنومونی که شامل اطلاعاتی از 1،690،760 بستری در بیمارستان بود، نشان داد که بیماران چاق و دارای اضافه وزن بین 20 تا 30 درصد احتمال مرگشان کمتر از بیمارانی است که دارای وزن طبیعی هستند.

مطالعه در مورد سپسیس شامل بیش از 3.7 میلیون پذیرش در بیمارستان بود و نتیجه آن مشخص کرد بیماران مبتلا به چاقی و اضافه وزن 20 درصد شانس زنده ماند بیشتری نسبت به بیماران با وزن طبیعی داشتند .

مطالعه نهایی با افراد بسیار کمتری انجام پذیرفت ، اما نتیجه آن بسیار قابل توجه بود که به فرضیه پارادوکس چاقی بسیار می تواند کمک کند . در این تحقیق میزان از بین رفتن عضلات در بیماران بسیار بد حال و تحت مراقبت های ویژه مورد بررسی قرار گرفت . این بررسی تنها بر روی 26 نفر انجام شد . اما نتایج آن نشان داد که زیر گروه چاق دارای الگوهای هضم عضلانی بسیار متفاوتی با گروه غیر چاق دارد.

آیا اضافه وزن می تواند مفید باشد ؟

فرضیه این است ، وقتی که بدن یک بیمار در مراحل حاد بیماری وارد می شود ، وارد فاز hyper catabolism می گردد . در این مرحله بدن به سرعت در جستجوی سوخت اضافی برای تولید انرژی در اندام های حیاتی بدن می گردد . که این مرحله باعث اتلاف و هضم عضلات می شود ، زیرا بدن آن بافت را برای انرژی تجزیه می کند .

این مطالعه نشان داد که افراد چاق در این زمینه نسبت به افراد غیر چاق کیفیت عضلانی بالاتری داشته باشند، که توسط سونوگرافی در زمان ورود به مراقبت های ویژه در مقایسه با بیماران غیر چاق اندازه گیری می شود . این ممکن است به عنوان محافظ متابولیکی یا به عنوان پارادوکس چاقی معرفی شود .

به طور کلی هیچ کدام از این تحقیقات توصیه های عمومی برای شاخص های توده بدنی سالم را تغییر نمی دهد، زیرا اطلاعات زیادی وجود دارد که چاقی یکی از عوامل مهم در خطر افزایش انواع بیماری هاست . اما ایده عجیبی از پارادوکس چاقی هنوز در برخی از مطالعات مشاهده شده و وجود دارد، 

هیچ کدام از این تحقیقات به طور کلی توصیه های عمومی برای شاخص های توده بدنی سالم را تغییر نمی دهد، زیرا اطلاعات زیادی وجود دارد که چاقی را به افزایش خطر ابتلا به بیماری ها مرتبط می کند. اما ایده عجیبی از پارادوکس چاقی هنوز در برخی از مطالعات مشاهده شده وجود دارد، و هر اتصال علیه هنوز ناخوشایند ناشناخته است.

آیا اضافه وزن می تواند مفید باشد ؟

دیوید کارسلیک از دانشگاه بریستول می گوید: این تحقیق جدید لزوما به معنای پیوند علی میان چاقی و میزان زنده ماندن بالاتر برای شرایط خاص نیست، بلکه نشان می دهد ممکن است عوامل متعددی وجود نداشته باشد که این نتایج پارادوکسی را ایجاد کنند.

آن پترز از دانشگاه دیکین تا به حال به این نتیجه رسیده است که مجلات باید مقالاتی را که حاوی وجود پارادوکس چاقی هستند به علت نقص اساسی در ارتباط بین شاخص توده بدنی و مرگ و میر، رد کنند و ممکن است برای مردم اعتقادی دروغین بسازد که چاقی می تواند مفید باشد .

علی رغم این مطالعات جدید می تواند، دوباره جنجال بحث برانگیزی از پارادوکس چاقی را افزایش دهد، و ممکن است کسی دیگر به دنبال تناسب اندام نباشد .

در صورتی که نظریه پارادوکس چاقی درست باشد، اما بسیاری از مسائل بیماری های مختلف مرتبط با چاقی می باشد و در واقع ضرر چاقی بیشتر از منفعت آن برای بدن می باشد . 

پس تناسب اندام خود را حفظ نمایید تا بیمار نشوید و نیازی به پارادوکس چاقی هم نداشته باشید .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا