تاریخ ایران و اسلامتاریخ و عبرت

قدرت نمایی به سبک پهلوی یا جمهوری اسلامی

قدرت نمایی به سبک پهلوی یا جمهوری اسلامی

کد مطلب : 99031001

در دو برهه تاریخی سالهای 1348 و ( 1398 و 1399 ) اتفاقاتی افتاد که ایران برای دشمنان قسم خورده خود قدرتنمایی کند. در این مقاله به بررسی این رویدادها پرداخته ایم.

سال 1348 

حزب سوسیالیست بعث (رستاخیز) با زیربنای ناسیونالیستی عربی در سال 1952 میلادی ، به رهبری یک عرب مسیحی به نام میشل عفلق موجودیت یافت و هدف آن اتحاد ملت های عرب در زیر یک پرچم بود . دولت جدید عراق در 26 فروردین 1348 ادعاهای دولت های قبلی مبنی بر حکومت عراق بر اروندرود را تکرار و تهدید کرد هر کشتی با پرچم ایران از این آبراه عبور کند توقیف خواهد شد . در همین تاریخ بود که معاون وزارت خارجه عراق، سفیر ایران در بغداد را احضار می کند و می گوید: «دولت عراق شط العرب را جزئی از قلمرو خود می داند و از دولت ایران تقاضا می کند کشتیهایی که پرچم ایران را در این شط در اهتزاز دارند آن را پایین بیاورند و اگر از افراد نیروی دریایی کسی در کشتی باشد، خارج شود و الا ماموران دولت عراق، ماموران نیروی دریایی ایران را با توسل به زور از کشتی خارج می کنند و در آتیه هم اجازه نخواهند داد کشتیهایی که مقصد آنها ایران است، وارد شط العرب شوند.»

50 سال بعد :

سال 1398

سیزدهم تیرماه 1398 برابر با چهارم جولای سال 2019 مقامات منطقه جبل الطارق و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، کشتی نفتی حامل نفت ایران را متوقف و ضبط کردند. اقدامی که تا لحظه آزادی یکی از مهمترین خبرهای روز جهان بود. همان روز خبرگزاری رویترز به نقل از دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعات «رفنیتیو ایکون» (وب‌سایتی که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند) شواهد کافی نشان می‌داده مقصد نفتکش گریس ۱، پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است.

-نخستین واکنش ایران در این زمینه احضار سفیر انگلیس بود. «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه در توییتر نوشت: «در پی توقیف غیرقانونی یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.»

-ساعاتی پس از این بیانیه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا ضمن استقبال از این اتفاق در توییتی نوشت: «ایالات متحده و متحدانش به جلوگیری از منفعت بردن رژیم های تهران و دمشق از این تجارت غیرقانونی ادامه خواهند داد.»

-مقامات وزارت امورخارجه ایران و دیگر مسئولان اقدام انگلیس را دزدی و راهزنی دریایی می‌نامند و تاکید دارند مقصد نفتکش سوریه نبوده است.

-۲۵ تیرماه رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه فرمودند: «انگلیس خبیث دزدی دریایی می‌کند و کِشتی ما را می‌دزدد؛ جنایت می‌کنند و شکل قانونی به آن می‌دهند. جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند.»

( به خاطر داشته باشید کشور انگلیس در زمان پهلوی با زور بحرین را از ایران جدا کرد!!)

-پنجشنبه ۲۷ تیرماه سپاه پاسداران در بیانیه ای از توقیف یک شناور خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق در جنوب جزیره لارک در خلیج فارس خبر داده و تاکید می کند: «این کشتی هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.»

مطالعه نمایید : قومی که عید ایرانی ها را عزا کرد

-با توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» ماجرای نفتکش‌ها وارد فاز تازه‌ای می‌شود. پروپاگاندای رسانه‌ای از احتمال درگیری نظامی در منطقه خبر می دهد اما جرمی هانت با رد این احتمال؛ تنها به تهدید ایران بسنده می‌کند. برخی از کشورهای اروپایی و منطقه‌ای هم اقدام ایران را توجیه پذیر نمی‌دانند. اما ظریف در توییتی تاکید می کند که «برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما برای رعایت و اجرای قوانین دریایی بین‌المللی است.»

-بررسی گزینه‌های متعدد، تشکیل جلسه کبرا، رایزنی‌های منطقه ای و فرامنطقه ای در محکومیت اقدام ایران، واکنش های لندن به توقیف کشتی خود است واکنش‌هایی که اقدام قانونی ایران آن‌ها را بی‌اثر کرده است.

-همزمان با تلاش انگلیس و آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس، ایران دوم مردادماه در نامه ای به شورای امنیت، اسناد قانونی بودن توقیف کشتی انگلیسی را ارائه می‌کند. پیش از این هم انگلیس در نامه‌ای به این سازمان اقدام ایران در توقیف کشتی خود را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خوانده بود.

-روز پنجشنبه ۲۴ مرداد خبرگزاری رویترز هم به نقل از منبع آگاه خود از آزادی نفتکش ایرانی خبر می‌دهد و همزمان با قوت گرفتن احتمال آزادی کشتی ایرانی آمریکا رسما خواستار توقیف آن از سوی مقامات جبل الطارق می‌شود.

-سرانجام عصر پنجشنبه ۲۴ مرداد روزنامه محلی جبل الطارق خبر می‌دهد که دادگاه این منطقه تحت حاکمیت بریتانیا به آزادی ابرنفتکش ایرانی «گریس- ۱» رای داده و دولت انگلیس سرانجام بعد از پنج هفته تانکر نفتکش گریس ۱ را آزاد کرد.

-آمریکا برای توقیف مجدد گریس ۱ بازهم تلاش می‌کند. ظریف در توییتی «این تلاش برای راهزنی دریایی، نشانه‌ای از بی‌اعتنایی ترامپ به قانون» عنوان می‌کند. با این حال دادگاه اعتنایی به درخواست‌های آمریکا نمی‌کند.
گریس۱ پس از آزادی با نام آدریان دریا در حال طی کردن مسیر خود به سمت بنادر مدیترانه است.

مطالعه نمایید : نامی ترین سرداران ایران زمین

قدرت نمایی به سبک پهلوی یا جمهوری اسلامی

مقایسه کشورهای درگیر

سال 1348 عراق بدون پشتوانه ابرقدرت های جهان ، ایران با پشتوانه ابرقدرت های جهان

50 سال بعد :

سال 1398 ایران بدون پشتوانه ابرقدرت های جهان و طرف مقابل ابرقدرت های جهان

نتیجه درگیری ها

 

دوم اردیبهشت ماه سال 1348 :

ساعت 5 صبح ، در تمامی پایگاه های نیروی هوایی ایران ، جنگنده بمب افکن های این نیرو مسلح به انواع بمب های سبک و سنگین به همراه خلبانان خود بر روی باند آماده ابلاغ دستور حمله بودند.سرتیپ خلبان احمد دانشمندی در این مورد میگوید :”در آن روز ما تعداد 24 نفر از خلبانان فانتوم را توجیه کامل عملیاتی کردیم.من آن روز لیدر (رهبر) یک دسته دوازده فروندی F-4 بودم که از ساعت 5 صبح در ابتدای باند آرایش گرفته ، درون کابین نشسته بودیم تا در صورت ابلاغ دستور ، بلافاصله به پرواز در آییم.هدف ما در آن پرواز ، پایگاه هوایی الرشید بغداد بود که اگر درگیری آغاز می شد ، افتخار این را پیدا می کردیم تا با 12 فروند F-4 مسلح به بمب های سنگین خاک الرشید را به توبره بشیم و در کنار دیگر همرزمان ، درسی تاریخی به ارتش متجاوز عراق بدهیم”. تانک و نیروهای پیاده نیروی زمینی و به خصوص لشگر قدرتمند 92 زرهی خوزستان ، در کنار مرز به آرایش در آمده بودند.ناوهای نیروی دریایی نیز آماده انجام ماموریت بودند.در این بین همه چشم ها به شناور ” ابن سینا ” دوخته شده بود.این شناور با اسکورت جنگنده های فانتوم نیروی هوایی و ناوهای نیروی دریایی از دهانه شمالی خلیج فارس وارد اروند رود شد.بر روی دکل این شناور پرچم بزرگ ایران به همراه سه افسر از سه نیروی هوایی ، زمینی و دریایی ارتش در حال ادای احترام نظامی بودند.همه چشم ها منتظر شلیک یک گلوله از سوی عراقی ها بود تا ارتش ایران همانند سیلی مرگبار وارد سرزمین عراق شود و درس سختی به ادعاهای آنان بدهد.اما کشتی ابن سینا بدون آن که کوچکترین آسیبی ببیند و حتی گلوله 7.62 میلیمتری از کلاشنیکف های عراقی بیرون بیاید! از اروند رود عبور کرد و در ساعت 12 ظهر نیز دولت عراق با اعلام عقب نشینی از ادعای خود شکست خفت باری را متحمل شد.

مطالعه نمایید : امیرکبیر

پنجاه سال بعد

ترور ناجوان مردانه سردار سلیمانی در کشور غریب با پاسخی دندان شکن و حمله موشکی به پایگاه نظامی قدرتمند ترین کشور جهان مواجه شد و حساب کار دست همه دنیا آمد!

حدود 400 کشته و زخمی و میلیون ها دلار خسارت برای کشور تروریست پرور آمریکا به همراه داشت.

نفتکش‌های ایرانی حامل بنزین، یکی پس از دیگری با گذر از آب‌های دریای کارائیب، خود را به ونزوئلا می‌رسانند. این اقدام افتخارآمیز، به مثابه سیلی دردناک، دولت مستکبر و تروریست آمریکا را تحقیر کرد.

این نفتکش ها با پرچم مقدس ایران از حیاط خلوت انگلیس ، حکومت جعلی اسرائیل و حکومت تروریست امریکا گذر کرد و هزار کیلومتر دورتر از خاک ایران زمین با افتخار و بدون هیچ سلاحی دریا ها و اقیانوس ها را در نوردید و به مقصد رسید.

هم سال 1348 خوب بود و هم سال 1398 و 1399 اما آن کجا و این کجا!!!

قدرت نمایی به سبک پهلوی یا جمهوری اسلامی

محمد اسپیدمهر مدیر مسئول سایت آی شهر بر گرفته از سایت رهروان ارتش و خبرگذاری ایرانا

  • سایت املاک آی شهر : ishahr.ir
  • سایت مشارکت در ساخت آی شهر : ishahr.co
  • سایت صنعت ساختمان آی شهر : ishahr.org
  • سایت مدریت ساختمان آی شهر : ishahr.net

امتیاز کاربر: 4.35 ( 1 نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا