باغچهتغذیه

خواص هندوانه

خواص هندوانه و نحوه کاشت و برداشت

کد مطلب : 94090301

فشار خون – تقویت ذهن – یرقان – کیسه صفرا – خارش و آلرژی – بزرگی پروستات – ازدیاد شیر – حصبه – مخملک – سوزاک -مثانه – اخلاط خونی – تسکین سرفه – جذام – مسلول – برفک دهان – دفع سنگ مثانه – سینه پهلو – زگیل – تقویت کلیه – نفخ – جوشهای صورت – نقرس – تاولهای دهان و…

ترجمه هندوانه به 7 زبان  :  انگلیسی: Watermelon آلمانی : Wassermelone   اسپانیایی : sandía ایتالیایی : anguria  روسی : арбуз عربی : بطیخ فرانسوی : pastèque

هندوانه نوعی بوته و میوه از دسته صیفی جات است که در جالیز رشد می‌کند. اصل این میوه از هندوستان بوده‌است چنان که از ریشهٔ کلمه [= منسوب به هندوان] برمی‌آید. گونه کامل‌تر نام آن «خربزهٔ هندوانه» بوده‌است. 

خواص هندوانه

اطلاعات غذایی و خواص هندوانه
مقدار در هر ۱۰۰‏ g
(انرژی (کیلوکالری 30
چربی کل ۰٫۲ g
چربی اشباع ۰ g
چربی چنداشباع‌نشده ۰٫۱ g
چربی تک‌اشباع‌نشده ۰ g
کلسترول ۰ mg
سدیم ۱ mg
پتاسیم ۱۱۲ mg
کربوهیدرات کل ۸ g
فیبر غذایی ۰٫۴ g
قند ۶ g
پروتئین ۰٫۶ g
ویتامین آ ۵۶۹ IU ویتامین ث ۸٫۱ mg
کلسیم ۷ mg آهن ۰٫۲ mg
ویتامین د ۰ IU ویتامین ب۶ ۰ mg
ویتامین ب۱۲ ۰ µg منیزیم ۱۰ mg

خواص هندوانه

1. طبع هندوانه سرد و تر است.
2. هندوانه تورم و التهابات داخلی را کم می‌کند مخصوصاً التهابات دستگاه تناسلی و ادراری.
3. هندوانه باعث پایین آوردن فشار خون می‌شود.
4. تخم هندوانه برای معالجه کمبودهای فکری و تقویت ذهنی در کودکان و نوجوانان مؤثر است.
5. هندوانه به معالجه یرقان کمک می‌کند.
6. هندوانه برای گرفتگی کیسه صفرا مفید می‌باشد.
7. خارش و آلرژی را تسکین می دهد.
8. کسانی که بزرگی پروستات دارند آب هندوانه استفاده کنند.
9. کسانی که خونشان غلیظ است آب هندوانه یک ساعت قبل از غذا بنوشند.
10. بهترین زمان خوردن هندوانه قبل از غذا است.
11. هندوانه برای بیماران سوداوی مزاج بسیار خوب است.
12. هندوانه همراه تمرهندی برای حالت صفراوی بسیار خوب است.
13. هضم آب هندوانه آسان‌تر از خود هندوانه است.
14. اگر هندوانه قبل از غذا خورده شود بدن را می‌شوید و مرض را از جسم دور می‌کند.
15. هندوانه شیر مادران را زیاد می‌کند قبل از غذا میل کنید.
16. کسانی که بیماری حصبه دارند پوست هندوانه را خرد کرده بر سر و کف و دست و پا ببندند.
17. کودکانی که مخملک دارند آب هندوانه برای آنها مفید است قبل از هر غذا یک استکان بنوشند.
18. کسانی که سوزاک شده‌اند روزانه 3 لیوان آب هندوانه قبل از غذا بخورند (سفلیس هم به همین صورت)
19. آب هندوانه برای تقویت پیاز مو بسیار مفید است قبل از هر غذا میل شود.
20. مغز تخم هندوانه به هضم غذا کمک می‌کند بهتر است برای اینکه نفخ نکنیم بعد از خوردن هندوانه چند دانه از تخم‌های آن هم با پوست جویده میل شود.
21. مغز تخم هندوانه کرم کش است.
22. هندوانه تازه برای معالجه بری بری مفید است.
23. هندوانه برای تب ‌های سوزان مفید است.
24. کسانی که یرقان دارند هندوانه را با سکنجبین بخورند.
25. اشخاص گرم مزاج خشک هندوانه یک میوه خوبی برای آنهاست چون هندوانه طبیعتش سرد و تر است.
26. هندوانه همراه با سکنجبین سنگ کلیه را خرد می‌کند. هر 4 ساعت یک لیوان میل شود 2 قاشق غذاخوری سکنجبین در یک لیوان آب هندوانه.
27. هیچ گاه هندوانه را ناشتا نخورید.
28. هندوانه مضر طحال است.
29. هندوانه برای اشخاص سرد مزاج خوردن زیادش خوب نیست اگر چنانچه خواستند بخورند کمی عسل هم با آن خورده شود. اگر اشخاص سرد مزاج هندوانه بخورند امکان تضعیف قوه باء و درد مفاصل دارند.
30. مربای پوست هندوانه وسواس را از بین می‌برد.
31. تخم هندوانه خارج کننده سنگ (کلیه ، مثانه و … ) است.
32. مالیدن پوست هندوانه به پوست باعث نرمی و لطافت آن می‌شود.
33. این ماسک برای تمام پوست خوب است: یک قاشق عسل با کمی آب هندوانه روی پوست بگذارید.
34. اگر حساسیت در اثر امراض سوداوی باشد آب هندوانه با تمر هندی و عسل مخلوط نموده میل شود.
35. هیچگاه هندوانه را سرد نخورید زیرا هندوانه سرد برای تمام وجود انسان مخصوصاً کلیه و قلب مضر است.
36. کسانی که سوزش ادرار دارند به مدت 7 روز، روزی 35 گرم مغزتخم هندوانه بخورند.
37. زخم مثانه از روش شماره 36 استفاده شود.
38. برای زخم معده از روش شماره 36 استفاده شود.
39. برای اخلاط خونی و تسکین سرفه مانند شماره 36 استفاده شود.
40. مغز تخم هندوانه مولد حساسیت است.
41. کسانی که جذام دارند آب هندوانه روزانه 3 لیوان میل کنند اگر چنانچه طبع آنها سرد بود همراه عسل میل شود.
42. برای برفک دهان آب هندوانه میل کنند.
43. افراد مسلول آب هندوانه همراه عسل بخورند.
44. برای دفع سنگ مثانه: شیر خشت همراه آب هندوانه هر 4 ساعت یک لیوان.
45. آب هندوانه برای سینه پهلو (ورم شش‌ها و سینه پهلو یا ذات‌الریه که در اثر سرماخوردگی به وجود می‌آید و علایمش تب شدید و تنگی نفس می‌باشد) خوب می باشد.
46. کسانی که زگیل دارند آب هندوانه استفاده کنند. البته برگ له شده و تازه گل همیشه بهار هم 24 ساعت در الکل خیسانده بعد صاف کرده پارچه‌ای را به آن آغشته نموده روی زگیل بگذارید.
47. هندوانه باعث تقویت کلیه می‌شود.
48. شستشوی پوست با آب هندوانه امکان دارد منافذ پوست را ببندد و پوست را سفت کند.
49. خوردن مربای پوست هندوانه نفخ را از بین می‌برد.
50. منظور از قبل غذا، حداقل نیم ساعت با غذا فاصله داشته باشد.
51. هندوانه زیادی ترشح سیب آدم راکم کرده و آن را تعدیل می‌نماید.
52. روی جوشهای صورت ضماد پوست هندوانه بگذارید.
53. برای معالجه برفک و تاولهای دهان خاکستر پوست هندوانه را مزمزه کنید و بیرون بریزید.
54. مرباهای پوست هندوانه با عسل لکه‌های سیاه و سفید پوست را از بین می‌برد.
55. کسانی که نقرس دارند آب هندوانه بنوشند.

خواص هندوانه

آموزش کاشت هندوانه در خانه و مزرعه
هندوانه یکی از سبزیجات میوه ای آبدار و شیرین است که در میان مناطق مختلف جهان طرفداران زیادی دارد. هندوانه از زمان های قدیم کشت می شده است. بعضی از محققین مرکز اصلی و محل پیدایش هندوانه را آفریقا و بعضی هندوانه را بومی هندوستان می دانند. هندوانه گیاهی یکساله و علفی است. ساقه های هندوانه خزنده و طویل است و گل های نر و ماده روی یک بوته قرار دارند و همیشه تعداد گل های نر بیشتر از گل های ماده است. هندوانه دارای انواع مختلفی است که از نظر شکل، اندازه، رنگ پوست، رنگ گوشت و اندازه بذر و همچنین طعم و مزه با هم تفاوت دارند.

شرایط آب و هوایی برای کاشت هندوانه
گیاه هندوانه بیش از خربزه به آفتاب و تابستان طولانی تر نیاز دارد.هندوانه برای رشد و نمو به فصلی با گرمای طولانی نیاز دارد و نسبت به سرما و یخبندان حساس است. بذر هندوانه در دمای 15 تا 20 درجه سانتی گراد جوانه می زند و در آب و هوای گرم و مرطوب هم رشد می کند. ولی در آب و هوای گرم و مرطوب خطر ابتلا به بیماری های قارچی بیشتر است بنابراین باید به این مساله توجه بیشتری داشت.

خاک مناسب برای رشد هندوانه
بهترین خاک برای کاشت هندوانه زمین شنی رسی است زیرا در این خاک ها می توان محصول زودرس تولید کرد. البته خاک باید از نظر مواد آلی غنی باشد. PH مناسب برای رشد هندوانه 5 تا 8/6 است. از نظر کود، علاوه بر کود حیوانی برای انواع پر محصول مانند چارلستون گری، کود شیمیایی نیز به مقدار 100 تا 120 کیلوگرم ازت خالص، 80 تا 100 کیلوگرم در هکتار اسیدفسفریک و 100 تا 150 کیلوگرم در هکتار پتاس توصیه می شود.

کاشت هندوانه در خانه
هندوانه باید از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت کاشته شود. کاشت هندوانه به صورت جوی و پشته ای صورت می گیرد. به این صورت که پشته ها را با فاصله 70 تا 120 سانتی متر از یکدیگر و فاصله بوته ها از هم را 50 تا 80 سانتی متر در نظر می گیرند. برای کاشت ابتدا بذرها را به مدت 24 ساعت خیس کرده و سپس در گودال هایی به عمق 3 تا 4 سانتی متر به تعداد 2 تا 3 بذر قرار می دهند. بعد از آن که بذرها سبز شدند و بوته ها 4 تا 6 برگی شدند، قوی ترین بوته را نگه داشته و بقیه را قطع می کنند. حذف علف های هرز و دادن کود از عوامل مهم برای به ثمر رسیدن بهتر گیاه می باشد.

کاشت هندوانه در مزرعه
کشت هنوانه در سطح وسیع به دو صورت کشت آبی و کشت دیمی انجام می شود . باید توجه داشت از آن جا که هندوانه برای رشد به تابستان گرم نیاز دارد، در مناطقی که دارای تابستان کوتاه و معتدل می باشند، 3 یا 4 هفته قبل از شروع فصل گرم، بذر را زیر پلاستیک یا در گلخانه می کارند و یا می توان از انواع هندوانه زودرس در این مناطق استفاده کرد.
بذرکاری هندوانه آبی : بذر هندوانه را 24 ساعت قبل از کاشت خیس کرده و روی پشته ها به فاصله 20 تا 25 سانتی متر و در گودال هایی به عمق 3 تا 5 سانتی متر می کارند. در هر گودال 2 یا 3 بذر کاشته و روی گودال ها را با ماسه می پوشانند.
بذرکاری هندوانه دیم: بذر هندوانه را 24 ساعت قبل از کاشت خیسانده و روی ردیف هایی به فاصله 5/2 تا 3 متر روی پشته ها به فاصله 75 تا 100 سانتی متر در گودال هایی به عمق 5 تا 8 سانتی متر می کارند. سپس روی آن ها را با خاک نرم می پوشانند.
گاهی برای مقاومت در برابر بیماری ها، از پیوند گیاهچه هندوانه بر روی کدو استفاده می شود.
برداشت هندوانه
هندوانه باید در مرحله رسیدگی کامل برداشت شود زیرا میوه فقط در مرحله رسیده کامل، به حداکثر شیرینی و مرغوبیت می رسد.

هندوانه مکعبی

همه هندوانه هایی که ما تاکنون دیده ایم کروی شکل بوده اند. اما گروهی از محققین ژاپنی گونه ای از هندوانه را پرورش داده اند که مکعبی شکل است. آن ها میوه های تازه را در جعبه های مکعبی شیشه ای قرار دادند تا به مرور شکل کروی آن تغییر کند . تغییر شکل هندوانه ها بیش تر به خاطر حمل و نقل راحت آن ها و صرفه جویی در فضای نگهداری آن ها است. هندوانه های مکعبی به راحتی در ماشین های حمل و نقل روی هم چیده می شوند و همچنین نگهداری این هندوانه ها در یخچال هم راحت تر است و جای کم تری را اشغال می کند.

خواص هندوانه

هندوانه مکعبی

 

خواص هندوانه

هندوانه مکعبی اختراع یک کشاورز ژاپنی است، که باعث میشودهندوانه ها کمترشیرین شوند۷سال قبل در ایران با تغییرات ژنتیکی پرورش پیداکردند که ویتامین A بیشتروطعم شیرینتری داشتندوبدون هسته بودند.

خواص هندوانه

مراحل تشخیص هندوانه خوب
1. به دنبال شکل یکنواخت باشید. به دنبال هندوانه‌ای محکم، متقارن و عاری از کبودی و له شدگی، بریدگی و تورفتگی باشید. اگر هندوانه دارای هرگونه برآمدگی بود، به این معنی است که در طول رشد مقدار نادرست و بی‌قاعده‌ای از نور خورشید و آب را دریافت کرده که باعث خشکی و تناقض در آن شده است.

2. هندوانه را بلند کنید. هندوانه باید نسبت به اندازه‌اش سنگین به نظر برسد، که نشانه‌ای بر پرآب بودن، خوب و رسیده بودن آن است. سعی کنید وزن هندوانه را نسبت هندوانه با اندازه مشابه آن مقایسه کنید؛ هر کدام که سنگین‌تر باشد رسیده‌تر است. این توصیه برای اکثر میوه‌ها و سبزیجات دیگر نیز قابل استفاده است.

3. به لکه‌های زرد نگاه کنید. قسمت زیرین هندوانه دارای نقاط زرد رنگ متمایل به کرم باشد. این جایی است که هندوانه با زمین تماس داشته و در آفتاب رسیده است، بنابراین هر چه تیره‌تر باشد بهتر است! اگر این نقطه سفید رنگ باشد یا حتی وجود نداشته باشد، احتمالا به این معنی است که هندوانه خیلی زود برداشت شده است و رسیده نخواهد بود.

4. بازرسی رنگ. یک هندوانه خوب و رسیده در رنگ سبز تیره و در ظاهر مات باشد، به جای اینکه براق باشد. هندوانه براق معمولا نرسیده است.

خواص هندوانه

5. از روش ضربه زدن استفاده کنید. تکنیک ضربه زدن مقداری مشکل است، اما بسیاری از طرفداران هندوانه به آن اعتقاد و اطمینان دارند. ضربات تند و کوتاه با بند انگشتان خود به هندوانه زده و به صدای آن گوش دهید. برای هندوانه رسیده، شما یک صدای پر و کامل می‌خواهید. اگر صدای گرفته و عمیق شنیدید به این معنی است که هندوانه نرسیده است.

خواص هندوانه

منبع : سلامتی شما ، ویکی پدیا ، گلدون من

خواص هندوانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا