بهداشت فردی و محیطپیشگیری

همه چیز درباره کرونا

همه چیز درباره کرونا – بخش اول

کد مطلب : 98120203

راست و دروغ های ویروس کرونا، اسم های مختلف ویروس کرونا، تصویر جدید ویروس کرونا، کرونا و مبتلایان به بیماری های مزمن، تشابه آنفولانزا با کرونا، حفظ آرامش در برابر کرونا، پیشگیری در مساجد و تکایا، پیشگیری در کنسرت ها و سینما ها، پیشگیری در محل کار و…..

ویروس کرونا

ویروس کرونا از ماه دسامبر در ووهان چین گزارش شد و شهرهای بسیاری را در سرزمین چشم بادامی ها به حالت قرنطینه در آورد، به تدریج ویروس کرونا از مرزهای چین پا فراتر گذاشت و در کشورهای همسایه این کشور و نقاطی از جهان که چینی ها به آن سفر کرده بودند، ویروس کرونا گزارش شد.

تاکنون ۷۷ هزار و ۲۷۱ نفر در چین را آلوده کرده و از این تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ مورد مرگ ثبت شده است البته حدود ۱۹ هزار نفر از مبتلایان بهبود پیدا کرده اند و این ویروس ۳ درصد کشندگی دارد.

ایران سی امین کشور جهان بود که ویروس کرونا در آن گزارش شد و اکنون این ویروس کشورهای چین، کره، ژاپن، سنگاپور، هنگ کنک، تایلند، تایوان، مالزی، فیلیپین، هند،  آمریکا، استرالیا، ایتالیا، آلمان، ویتنام، فرانسه، امارت متحده عربی،ایران، مصر،  ماکائو، کانادا، انگلیس، روسیه، اسپانیا، فلسطین اشغالی، فنلاند، لبنان، نپال، سریلانکا،  سوئد، بلژیک و کامبوج موارد ابتلا داشته است.

هفته گذشته ویروس کرونا در ایران با مرگ ۲ نفر در قم تایید شد و بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۸ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۴ نفر جان خود را از دست داده اند.

اطلاعات درست درباره ویروس کرونا

زدن ماسک تاثیر چندانی ندارد
زدن ماسک برای افراد سالم ضروری نیست

افراد دارای علائم از ماسک استفاده کنند

علائم بیماری شبیه آنفلوانزاست
اگر تب، سرفه، گلو درد، سردرد، عطسه، تنگی نفس و اسهال داشتید به پزشکی مراجعه کنید.

ویروس کرونا درمان و واکسن ندارد
هنوز درمانی برای ویروس کرونا تایید نشده است.

مبتلایان به این بیماری با مراقبت و تقویت دستگاه ایمنی بدن بهبود پیدا می کنند.

مطالعه نمایید : تشخیس آلزایمر با بازی کامپیوتری

اطلاعات غلط درباره ویروس کرونا

این ویروس خیلی کشنده است
خطر کرونا کمتر از آنفلوانزاست.

تنها ۲ درصد مبتلایان به کرونا جان خود را از دست داده اند، ان هم به دلیل کهولت سن یا داشتن بیماری زمینه‌ای.

خوردن آنتی بیوتیک مفید است
کرونا یک بیماری ویروسی است و با آنتی بیوتیک درمان نمی شود.

غرغره کردن نمک، خوردن سیر، شستن بینی با نمک و روغ کنجد
هیچ کدام از موارد فوق در پیشگیری و درمان کرونا تاثیری ندارد.

مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا شستن صحیح دست هاست.

در مکان های عمومی به سطوح دست نزنید.

با دست آلوده به دست و دهان و صورت خود دست نزنید.

به صورت منظم دست خود را حداقل ۲۰ ثانیه با صابون بشویید.

وسایلی مثل دستگیره در، تلفن همراه، موس و کیبورد کامپیوتر و پریز برق را با محلول ۷۰ درصد الکل ضدعفونی کنید.

همه چیز درباره کرونا

نام های مختلف ویروس کرونا

کرونا یک ویروس قدیمی است که از گذشته‌های دور وجود داشته و بین حیوانات و انسان‌ها مشترک بوده است. به طوری که عامل ۱۵ درصد از سرماخوردگی‌های معمولی را «کرونا» تشخیص می‌دادند. اما این ویروس با گذر زمان با نام های مختلفی شناخته شده که در ادامه می خوانید.

سارس

دانشمندان اهمیت زیادی به سرماخوردگی ساده نمی‌دادند تا اینکه سال ۲۰۰۳ در کشور چین این عارضه با جهش ژنی تبدیل به کرونا ویروسی شد که عامل سارس بود. سارس یا همان سندروم حاد تنفسی با آلودگی ۸ هزار نفر ۸۰۰ قربانی گرفت.

مرس

سارس در سال ۲۰۱۲ در کشور عربستان با نام مستعار مرس ۵۷۳ نفر را به خود مبتلا کرد و ۱۰۵ نفر را از پا درآورد. یعنی ۳۵ درصد کشندگی داشت.

کرونا ویروس نول

سال ۲۰۱۹ کرونا ویروس جدیدی با نام «کرونا ویروس نول» دوباره در کشور چین با علائمی مانند: تب، سرفه و تنگی نفس بروز پیدا کرد و حدود ۲ درصد گشندگی داشت. بر اساس آمار ۶۸ درصد قربانیان این ویروس مرد و ۳۲ درصد زن بودند. منشا کرونای نول یا کرونا ویروس جدید هم خیلی مورد بحث بوده است به گونه‌ای که ۹۵ درصد ژنوم آن شبیه به خفاش بوده است و همه فکر می‌کردند که از سوپ خفاش منتقل شده، اما طبق مقاله جدید گاردین، ۹۹ درصد ژنومآن شبیه به ویروس کرونای مورچه خوار است.

همه چیز درباره کرونا

مقایسه ویروس کرونا با آنفلوانزا

اگر بخواهیم کرونا ویروس را با ویروس آنفلوانزای فصلی مقایسه کنیم می‌بینیم که آنفلوانزا در کشور آمریکا در سال جاری ۱۸ میلیون نفر را مبتلا، ۱۸۰ هزار نفر را بستری و ۱۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است؛ البته در سال گذشته تعداد قربانیان از این بیشتر بوده است. در صورتیکه ویروس کرونا در تاریخ ۲۱ بهمن ۹۸، ۴۰ هزار و ۵۶۳ نفر را مبتلا و ۹۱۰ نفر را کشته است.

حال سوال این است که چرا کرونا با ۲ درصد کشندگی همه افراد را ترسانده است؟ دلیل این هم آن است که این بیماری به شدت واگیر دار است و ۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند، ۵/۱۷ درصد علائم خفیف دارند و در ۵/۲ درصد افراد علائم شدیدی از خود نشان می‌دهد. از آنجایی که فرد مبتلا به کرونا از بیماری خود بی خبر است به راحتی در میان عموم ظاهر شده و با این روش ویروس پراکنی می‌کند. بیشترین قربانیان این ویروس افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که نقص ایمنی دارند و یا افرد با زمینه بیماری‌های های کلیوی، کبدی و دیابتی هستند.

بازدید نمایید : سایت مدیر ساختمان آی شهر ( قوانین، مشکلات، راه حل ها، کمک مدیریت ساختمان و … )

از دست دادن با یک دیگر پرهیز کنید!

خوشبختانه ویروس کرونا در منطقه غرب آسیا شیوع زیادی نداشته است. برای مبارزه با کرونا مهم‌تر از درمان این است که آن را محدود کرده و جلوی پخش ویروس را با اجرای اصول خود مراقبتی که مهم‌ترین آن شستشوی دست هاست، بگیریم؛ چرا که ویروس کرونا ۴ ساعت روی دست‌ها و ۳۶ تا ۴۸ ساعت روی سطوح مختلف مانند: میله مترو باقی می‌ماند. پس از دست دادن و روبوسی کردن با هم خودداری کرده و یا به جای دست دادن می‌توانید مشت‌های خود و طرف مقابل را باهم تماس دهید. بعد از کار کردن با مواد غذایی خام، استفاده از سرویس بهداشتی یا تماس با حیوانات حتما همان اصول خود مراقبتی یعنی شستشوی دست‌ها را جدی بگیرید.

مطالعه بخش دوم ویروس کرونا

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا