امام زمان و بحث ظهور

فرو رفتن سپاه سفیانی

بیشتر مردم دنیا منتظر ظهور منجی هستند . طبق روایات شیعه قبل از ظهور منجی اتفاق های رخ می دهد ، که 5 اتفاق حتمی در آن مشخص شده ، و یکی از آنها فرو رفتن سپاه سفیانی در بیداء می باشد .

لطفا به مطلب فوق امتیاز دهید

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

فرو رفتن سپاه سفیانی در بیداء و قیام امام عصر(ع)

کعب می گوید: لشگر دوازده هزار نفری سفیانی به سوی مدینه متوجه می شوند و در بیداء زمین آنها را فرو می برد و وقتی که لشگر بیدا به زمین فرو رفت، علامت خروج مهدی(عج) است.
کتاب‌های “ملاحم و فتن” دسته‌ای از منابع حدیثی است که به اوضاع آخرالزمان و ظهور امام عصر(عج) می‌پردازد. البته این مبحث در میان شیعه غالبا با عنوان ملاحم و در میان اهل سنت بیشتر با عنوان فتن تعبیر شده و هر دو فرقه کتاب‌های خود را به همین نام ها خوانده‌اند.

فرو رفتن سپاه سفیانی

سید بن طاووس (م ۶۶۴) عالم شیعی با استفاده از کتاب‌های فتن اهل سنت کتاب “التشریف بالمنن” معروف به “الملاحم و الفتن” را جمع آوری کرده است. کتاب حاضر- که در نگاه نخست بخش عمده آن درباره آخرالزمان شناسی و نشانه‌های ظهور به نظر می‌آید- در دیدگاه محدثان و عالمان شیعه، پس از سید اهمیت فراوانی یافته است و از احادیث آن به مثابه روایاتی درباره علامت‌های ظهور بهره برده‌اند.

فرو رفتن سپاه سفیانی

علامه مجلسی روایات الفتن را به نقل از ابن طاووس گزارش کرده و دیگر محدثان بعدی نیز چنین کرده‌اند. سید در این کتاب حدود ۴۲۵ تا ۴۵۰ روایت را نقل کرده است که از این روایت‌ها تنها حدود ۱۷۰ روایت به بحث مهدویت و نام و اوصاف مهدی(عج)، نشانه‌های ظهور، مدت زمان حکومت، اوصاف حکومت و یاران حضرت مهدی(عج) می‌پردازند.

فرو رفتن سپاه سفیانی

در این مجال قسمت هایی از این کتاب گرانقدر مهدوی را متذکر می شویم.

ابو رومان گوید: زمانی که سفیانی به مصر رسید لشکری می فرستد به سوی آن کسی که در مکه می باشد آن لشکر مدینه را بیشتر از واقعه حره خراب می کنند تا وقتی که به بیدا برسند و زمین آنها را فرو ببرد.

قتاده از حضرت محمد بن عبدالله(ص) روایت کرده که فرمود: لشکری از شام به مکه فرستاده می شود تا آن وقتی که به بیدا برسند و به زمین فرو روند و در حدیث دیگر ذکر کرد: که آن از علامات خروج مهدی(ع) خواهد بود.

ابو رومان از حضرت علی بن ابیطالب(ع) روایت کرده که فرمود: موقعی که لشکری در طلب آنهائی که به سوی مکه خروج کردند حرکت کردند و به بیدا رسیدند به زمین فرو می روند و منادی از زیر پای آنها ندا می کنند: (و لو تری اذ فزعوا فلا فوت و اخذوا من مکان قریب) و مردی از لشگر برای طلب ناقه خود خارج می شود وقتی که برمی گردد احدی از آنها را نیافته و حس نمی کند و آن، کسی است که خبر آنها را به مردم خواهد داد.

ابن مسعود می گوید: لشگری به سوی مدینه فرستاده می شود که زمین آن ها را بین حما و مر فرو می برد و نفس زکیه کشته خواهد شد و حدیث آن لشگری را که به مدینه می رود و زمین آن ها را فرو می برد ذکر کرد. کعب می گوید: لشگر دوازده هزار نفری به سوی مدینه متوجه می شوند و در بیدا زمین آنها را فرو می برد. فصل سید بن طاووس می گوید: از اخبار اینطور به دست می آید که زمین آن لشگری را که به طرف مکه می فرستند فرو می برد و بعید نیست که به سوی مکه و مدینه لشگر بفرستند.

و در حدیثی است: آن منادی که در بیدا ندا می کند زمین آنها را فرو برد خداست و در بعضی از روایات است که جبرئیل(ع) خواهد بود. فصل یاقوت حموی در معجم البلدان می گوید: بیدا اسم زمین نرمی است بین مکه و مدینه و به مکه نزدیکتر است و از طرف شرق در جلو ذو الحلیفه قرار گرفته و در حدیث است که قومی برای جنگ کعبه آمدند و در بیدا پیاده شدند و خدا جبرئیل را فرستاد، جبرئیل گفت: یا بیدا آن ها را نابود کن.

عبدالله بن عمر می گوید: وقتی که لشگر بیدا به زمین فرو رفتند علامت خروج مهدی(ع) خواهد بود.

 

منبع: شبستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا