آداب و قوانین اجتماعی

پرسش قوانین آپارتمان نشینی1

آپارتمان نشینی (1)

apartment-Laws

در آوردن کفش ، جلوی در آپارتمان

پرسش: ما در آپارتمانی 15 واحدی زندگی می کنیم و همسایه ی ما به دلیل گذاشتن کفش ، جلوی در آپارتمان ( در راهرو ) ، بارها با بچه های من بحث کرده است آیا گذاشتن کفش ممنوع است ؟

پاسخ : اولا در آوردن کفش جلوی در آپارتمان طبق تبصره ی ماده ی 3 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها ممنوع است. ثانیا زیبایی و نظم ساختمان را بر هم می زند. ثالثا در مواقعی که کفش ها توسط اشخاص خارج از ساختمان به سرقت رود موجب تنش بین اهالی ساختمان می شود. حتی گذاشتن کمد مخصوص کفش هم ممنوع است مگر این که مجمع عمومی تصمیم بگیرد که برای همه ی واحدها کمد مخصوص کفش تهیه و جلوی در آپارتمان مالکان گذاشته شود. در غیر این صورت اگر عده ای از واحدها دارای کمد کفش باشند و عده ای دیگر نباشند ، بر خلاف آیین نامه ی مربوطه خواهد بود.

خودداری از پرداخت هزینه های مشترک ساختمان

پرسش : تعداد آپارتمان های یک ساختمان سه واحد بیشتر نیست. با توجه به ماده ی 8 قانون تملک آپارتمان ها و ماده ی 5 آیین نامه ی اجرایی که در این نو ساختمان ها ، نه مجمع عمومی تشکیل می شود و نه مدیر ساختمان انتخاب می شود، هر گاه یکی از واحدها از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک خودداری کند، سایر مالکان چه اقدامی می توانند علیه او انجام دهند؟

پاسخ : برابر ماده ی 4 قانون تملک آپارتمان ها، حقوق و تعهدات و هم چنین سهم هر یک از مالکان قسمت های اختصاصی از مخارج قسمت های مشترک، متناسب است با نسبت مساحت قسمت های اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان و هرگاه یکی از واحدها از پرداخت مخارج مشترک امتناع کند، چون مدیری در ساختمان کمتر از سه واحد وجود ندارد لذا به ناچار بقیه ی واحدها باید مخارج مشتر را بپردازند و سپس با تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی (حقوقی) تقاضای وصول سهم مبلغ واحد خودداری کننده را بکنند، زیرا واحدهای دیگر مخارج مشترک ازقبیل آب و برق و گاز را به موقع پرداخت نکنند، مسلما به لحاظ بدهی به شرکت های مذبور ، آب و برق و گاز قطع می شود. لذا ناچارند قبل از قطع خدمات مذکور هزینه های مرقوم را پرداخت کنند.

دایر کردن دفتر نشریه

پرسش : اخطاریه ای از کمیسیون ماده ی 100 شهرداری به من ابلاغ شده است ، مبنی بر تغییر کاربری از مسکونی به تجاری ، در حالی که اینجانب در این واحد ساختمانی ، دفتر نشریه تاسیس کرده ام. البته کارهای مربوط به تبلیغات بازرگانی و هم چنین تاسیسات لیتوگرافی نیز در همین محل انجام می شود.هم چنین اقدام به نصب تابلو در این محل کرده ام. با توجه به این که شهرداری ده روز مهلت تقدیم توضیحات به صورت کتبی کرده است. لطفا مرا راهنمایی کنید.

پاسخ : رسیدگی به تخلفات تغییر کاربری بنا، جزء صلاحیت های کمسیون ماده ی 100 شهرداری است.اما بر اساس آیین نامه «محل تاسیس دفاتر مطبوعات مصوب 23 تیر 1380» در صورت اخذ مجوز دفتر تاسیس دفتر مطبوعات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،دایر کردن این دفاتر در واحدهای مسکونی مستقل بلامانع است. در این صورت طبق ماده ی 2 این آیین نامه انجام امور مربوط به آگهی و هم چنین امور فنی لیتوگرافی در آن واحد جزء فعالیت های شغلی محسوب می شود و منعی ندارد. همچنین بر اساس همین قانون نصب تابلوهای راهنما برای دفاتر مطبوعات نه تنها بلا اشکال است، بلکه الزامی است. در صورت صدور رای علیه شما در کمسیون ماده ی 100، این رای در کمسیون تجدید نظر ماده ی 100 قابل اعتراض است. هم چنین با گذشت 10 روز و قطعیت رای در دیوان عدالت اداری می توان به آن اعتراض کرد. شایان ذکر است که بر اساس تبصره ی بند 24 ماده ی 55 قانون شهرداری ها، دایر کردن دفتر و کالت،مطب،دفتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق، دفتر روزنامه و مجله و دفتر مهندسی به وسیله مالک ، استفاده ی تجاری محسوب نمی شود.

مخالف بودن همسایه ها با نصب آسانسور

پرسش : ما در یک آپارتمان که شامل 15 واحد است زندگی می کنیم. بعضی از واحدها قبول نمی کنند که آسانسور نصب کنیم.چگونه می توانیم این مشکل را حل کنیم؟

پاسخ : طبق قانون و ایین نامه ی اجرایی قانون تملک آپارتمان ها تصمیمات مجمع عمومی ساختمان ، به موجب اکثریت مطلق مالکانی که بیش از نصف مساحت تمام قسمت های اختصاصی را مالک باشند برای همه ی مالکان ساختمان الزامی است. لذا از طریق تصویب نصب آسانسور در مجمع عمومی ، همه ی شرکا متعهد به پرداخت هزینه ی نصب آسانسور هستند.

برخورد با همسایگانی که حق شارژ خود را نمی پردازند

پرسش : من مدیر ساختمان هستم و دو سوال داشتم . اگر یکی از مالکان حق شارژ را ندهد چگونه می توان با او برخورد کرد. دیگر این که اگر بخواهیم در قسمت های مشاع اقدامی در ساختمان بکنیم ولی یکی از مالکان راضی نباشند تکلیف چیست؟

پاسخ : مطابق ماده ی 10 مکرر قانون تملک آپارتمان ها ، در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک، مدیر یا هیات مدیران به وسیله ی ارسال اظهارنامه و اعلام سیاهه تفصیلی بدهی ها، مبلغ بدهی از مالک مزبور را مطالبه می کنند. اگر ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه، هزینه ها پرداخت نشود، مدیر یا هیات مدیران می توانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات، از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ و تهویه ی مطبوع و آب گرم و غیره به او خودداری کنند. در صورتی که مالک یا استفاده کننده هم چنان اقدام به تسویه حساب نکند، اداره ی ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیات مدیره برای وصول وجه مزبور و طبق اظهارنامه ی ابلاغ شده ، اجرائیه صادر خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا