تحقیقات پزشکی

صفحه نمایش خواب کودکان را مختل نمی کند

صفحه نمایش خواب کودکان را مختل نمی کند

مطالعه آکسفورد نشان می دهد زمان استفاده از صفحه نمایش، خواب کودکان را مختل نمی کند!

در مطالب گذشته در رابطه با نور صفحه نمایش در اتاق تاریک مواردی را بیان کردیم، حال تحقیقات جدید دانشگاه آکسفورد را در مورد مدت زمان استفاده از صفحه نمایش و ارتباط آن با خواب کودکان را منتشر نموده ایم .

کد مطلب : 98081701

به گزارش آی شهر به نقل از گیزمک :

شاید یکی از بزرگترین معضلات والدین در قرن بیست و یکم این است که زمان استفاده از صفحه نمایش، اعم از تبلت ، موبایل ، لپ تاب و …. به چه میزان مجاز می باشد.

یک مطالعه جدید از دانشگاه آکسفورد ممکن کمی از نگرانی های پدر و مادران را در رابطه با این موضوع کمتر کند، و آن این است که زمان استفاده از صفحه نمایش هیچ تاثیری در مدت زمان خواب کودک نمی گذارد.

در حالیکه بسیاری از ما با یک تلویزیون در گوشه اتاق بزرگ شده ایم، امروزه استفاده از صفحه های نمایش مدرن باعث نگرانی والدین شده است. 

بسیاری از بیانیه های اخیر سیاستمداران و نهادهای دولتی، پیشنهاد کرده اند که زمان استفاده از  صفحه نمایش باید بین یک تا دو ساعت در روز محدود شود، هرچند هنوز دقیق مشخص نیست که تاثیرات منفی زمان استفاده از صفحه نمایش در واقع چیست؟

فقدان خواب یک مشکل رو به رشد برای کودکانی محصل در قرن 21 است. مطالعات نشان می دهد که در نقاط مختلف دنیا 50 تا 90 درصد کودکان به خواب کافی نمی رسند، و برخی از محققان فرضیه هجوم فن آوری دیجیتال را به عنوان مقصر معرفی می کنند.

صفحه نمایش خواب کودکان را مختل نمی کند !

اندرو پرزیبیلسکی، از موسسه اینترنتی آکسفورد در دانشگاه آکسفورد، برای بررسی ارتباط واقعی بین زمان استفاده از صفحه های نمایش و مدت زمان خواب در کودکان اقدام به تحقیقات نمود. 

نمونه ای بزرگ از 50،000 کودک از سراسر ایالات متحده جمع آوری شد و نتایج کلی کاملا جامع نبود.

Przybylski می گوید: “یافته ها نشان می دهد که رابطه بین خواب و استفاده از صفحه نمایش در کودکان بسیار اندک است.” “هر ساعت استفاده از صفحه نمایش بین 3 تا 8 دقیقه خواب کمتر در شب ارتباط داشت.”

مطالعه نشان داده متوسط خواب شب برای یک نوجوان که از استفاده ی تمام صفحه نمایش های مدرن خودداری کرده، نسبتا مشابه با یک نوجوان بوده که هشت ساعت از روز خود را صرف استفاده از صفحه نمایش نموده است.

یکی از محدودیت های بزرگ در این مطالعه خاص این است که زمان استفاده از صفحه نمایش در هنگام شبانه روز مشخص نشده است. یعنی امکان سنجش در ساعات مختلف روز وجود نداشته که تاثیرات آن بر روی خواب مشخص شود.

صفحه نمایش خواب کودکان را مختل نمی کند !

با این حال، Przybylski یادآور می شود، صرف نظر از محدودیت های موجود در این تحقیق، بطور کلی ارتباط ذاتی بین مدت زمان استفاده از صفحه نمایش و زمان خواب وجود ندارد. اما باید متغیرهای دیگر را نیز در نظر گرفت.

Przybylski می گوید: “تمرکز بر روال خواب و الگوهای معمول خواب، از قبیل زمان بیدار شدن سازگار، و خوابید به موقع راهکارهای بسیار موثرتری برای کمک به خواب جوانان است تا اینکه بر روی مدت زمان استفاده از صفحه نمایش فکر کنیم.”

البته این اولین بار نیست که Przybylski در مورد صفحه نمایش تحقیقاتی انجام داده تا نتیجه گیری بحث برانگیزی را مطرح کند. 

پژوهشگر آکسفورد در سال گذشته یک مطالعه ارائه کردند که نشان می دهد زمان استفاده از صفحه نمایش، در بعضی موارد، باعث افزایش میل جنسی نوجوانان می شود.

به هر حال هیچ کدام از این تحقیقات بطور کامل و ثابت شده نیستند و باید در استفاده از فن آوری های مدرن تعادل را رعایت نمود. 

صفحه نمایش خواب کودکان را مختل نمی کند !

Przybylski پیشنهاد کرده است “نقطه شیرین دیجیتال” که حجم مشخصی از زمان را برای استفاده از صفحه نمایش اختصاص دهید که می تواند مفید باشد.

البته این تنها آغاز سفر تحقیقاتی  Przybylski است، با این مطالعه امیدوارانه می تواند به عنوان یک “پایه تجربی قوی”  برای پژوهشگران آینده باشد تا آن را  تکمیل نمایند.

مرحله بعدی این است که زمان استفاده از صفحه نمایش را در طول شبانه روز مورد بررسی قرار دهند.

Przybylski می گوید: «صفحه نمایش به عنوان یک وسیله ضروری برای ماندن وجود دارد، بنابراین بصورت شفاف، قابل بازیابی و تحقیق قوی برای کشف نحوه تاثیر فناوری بر ما و اینکه چگونه ما بهترین استفاده را از فناوری بکنیم تا اثرات منفی آن را تا حد ممکن محدود کنیم، مورد نیاز است.

این مطالعه جدید در مجله “کودکان” منتشر شده است.

منبع: دانشگاه آکسفورد

صفحه نمایش خواب کودکان را مختل نمی کند !

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا