طب سنتی

6 نکته درباره گیاهان دارویی

شش نکته درباره گیاهان دارویی

001

1. داروهای گیاهی نیز عارضه دارند.

واضح است که داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی، دارای عوارض خاص خودشان هستند و لازم است بیمار قبل از مصرف، نسبت به آنها آگاهی کافی پیدا کند. ضمن اینکه همه فرآورده های گیاهی احتمال ایجاد حساسیت را دارند و باید به این نکته توجه شود .

۲. داروهای گیاهی در دوران بارداری و شیردهی ممکن است مضر باشند.

بعضی فرآورده های گیاهی ( با مقادیر دارویی) در دوران بارداری منع مصرف دارند و ممکن است باعث وارد آمدن صدمه به جنین و یا حتی سقط جنین شوند؛ بنابراین حتما قبل از مصرف هرنوع داروی گیاهی در دوران بارداری و حتی شیردهی، با پزشک یا متخصص داروهای گیاهی مشورت کنید .

۳. مصرف داروهای گیاهی برای کودکان ممکن است مانع داشته باشند

مصرف ترکیبات گیاهی به خصوص در کودکان زیر ۲ سال، می تواند باعث بروز واکنش های حساسیتی شدید یا مشکلات تنفسی شود؛ پس احتیاط کنید .

4. مصرف همزمان داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی ممکن است تداخل داشته باشند.

بسیاری از داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی تداخل دارند و باعث افزایش یا کاهش اثر آنها می شوند؛ بنابراین اگر داروی شیمیایی مصرف می کنید، قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

5. داروها و عصاره های گیاهی به هر روشی که تهیه شود، مفید و قابل استفاده نیستند.

بسیاری از گیاهان اگر به روش درست فرآوری نشوند ممکن است مواد موثر و ترکیبات مفید خود را از دست بدهند. بعضی از این ترکیبات به حرارت حساس هستند و همچنین شرایط و حتی ظروف نگهداری آن ها هم در حفظ ترکیبات مفید آنها موثر است .

6. داروهای گیاهی نیاز به تنظیم دوز دارند.

در تمام موارد دوز عصاره یا اسانس گیاهی مورد نظر، در میزان تاثیر و اثر درمانی آنها مهم است. ضمن اینکه بسیاری از گیاهان دارای حداقل دوز سمی هستند و اگر بیشتر از این مقدار مصرف شوند، می توانند باعث بروز سمیت های قلبی، کبدی و کلیوی شوند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا