فن آوری و تکنولوژی

روغن پخت و پز برای کاهش باکتری در فولاد

حفظ بهداشت ماشین آلات صنایع غذایی یکی از مهمترین عوامل در سلامتی مصرف کنندگان می باشد

روغن پخت و پز برای کاهش باکتری در فولاد

این فقط یک تحقیق است و کارخانه های صنایع غذایی تا تکمیل تحقیقات نمی توانند از این روش استفاده کنند. البته نوع روغن پخت و پز هم مهم می باشد ، که توضیحی در رابطه با آن وجود ندارد!

کد مطلب : 97051201

روغن پخت و پز برای کاهش باکتری

در صنایع غذایی خراش هایی که بر اثر زمان و ناخواسته در فولاد ضد زنگ ایجاد می شود، یک پناهگاه مناسب برای باکتری های میکروسکوپی فراهم می کنند. 

دانشمندان دانشگاه تورنتو با استفاده از ماده شگفت آور ساده ی – روغن پخت و پز این خراش ها را مسدود کرده و باعث کمتر شدن این مهمان های ناخوانده ی آلوده شده اند. در واقع فضای میزبانی را از آنها گرفته اند.

محققان روش های ترمیم سطوح فولاد ماشین آلات صنایع مواد غذایی را مورد بررسی قرار داده اند، تا باکتری های ایجاد کننده بیماری را از محلول شدن در مواد غذایی و تشکیل شدن بر روی فولاد را از بین ببرند.

آنها دریافتند که وقتی این سطوح به صورت شیمیایی با اسید آلکیل فسفونیک شستشو شوند و سپس با یک لایه روغن خوراکی پوشانده شوند ، تمام خراش ها را پر کرده و باعث شد که باکتری ها به آنها دسترسی پیدا نکنند.

هنگامی که ترمیم در سطوح داخلی ماشین آلات پردازش مواد غذایی از جنس استنلس استیل آزمایش شد، نتیجه یک کاهش 1000x در سطح باکتری های Pseudomonas aeruginosa در این دستگاه ها را نشان داد.

حتی زمانی که بخش عمده ای از لایه روغن با استفاده از دانه های شیشه ای فرسوده شد،  اثر ضد باکتری همچنان ادامه داشت، و این نشان می دهد که روغن هنوز در داخل خراش ها باقی مانده است.

در حالی که مواد ضدعفونی کننده معمولا برای کشتن باکتری ها در چنین دستگاه هایی استفاده می شود، روغن نباتی غیر سمی به طور قابل توجهی برای انسان ها ایمن تر است.

پروفسور بن هاتون می گوید: “پوشش یک سطح فولاد ضد زنگ با روغن پخت و پز روزمره به طور قابل ملاحظه ای در بازتولید باکتری ها موثر است.” پروفسور بن هاتون، که این مطالعه را همراه با دکتر دالال Asker و دکتر تارک آواد انجام داد، می گوید. “روغن پر از شکاف است، یک لایه هیدروفوب ایجاد می کند و به عنوان یک مانع برای آلاینده ها روی سطح عمل می کند.”

مقاله ای در مورد این تحقیق اخیرا در مجله ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است.

روغن پخت و پز برای کاهش باکتری

منبع: دانشگاه تورنتو

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا