سبک زندگی اسلامی

همسرم با خودش حرف می‌زند

همسرم با خودش حرف می‌زند  !

کد مطلب : 95112202

سوال:

بنده، خانمی هستم که شش ماه است عقد کرده‌ام. در این مدت، متوجه شدم همسرم گاهی اوقات با خودش حرف می‌زند؛ مثلاً وقتی‌که در حمام هست یا هنگامی‌که در اتاق تنهاست. همچنین زمانی که ذهن او دچار تشویش می‌شود، این مسئله خود به‌ خود تشدید می‌گردد. البته وقتی من یا کس دیگری پیش او باشد، رفتارش را کنترل می‌کند و در برابر دیگران بروز نمی‌دهد. متأسفانه این موضوع، باعث نگرانی شدید بنده شده است. لطفاً راهنمایی کنید که اولاً؛ آیا این مسئله، غیرطبیعی است یا نه؟ ثانیاً؛ بنده به عنوان همسر، باید چه‌کار کنم تا بروز این‌گونه رفتارها از ایشان، کاهش پیدا کند؟

پاسخ کارشناس:

همسرم با خودش حرف می‌زند

شاید بتوان به جرئت گفت که بسیاری از انسان‌ها با خود حرف می‌زنند که به آن، خود گفتاری گفته می‌شود. ولی این خود گفتاری، برای بسیاری از افراد جامعه، به صورت ذهنی است؛ یعنی افراد، گاهی در فضای ذهنی با خود حرف می‌زنند و این کاملاً طبیعی است؛ به عبارتی ما انسان‌ها گاهی برای کاهش اضطراب و یافتن راه‌حل، با خود در فضای ذهنی صحبت می‌کنیم، بی‌آنکه اطرافیان ما متوجه این مسئله شوند و حتی ممکن است خود انسان هم متوجه خود گفتاری در فضای ذهنی خود نباشد. امّا برخی، همین خود گفتاری در فضای ذهنی را بروز می‌دهند و با خود به صورت علنی صحبت می‌کنند؛ به طوری که اطرافیان فرد نیز متوجه خود گفتاری او می‌شوند. در این باره، باید گفت که برخلاف نظر عامه، الزاماً حرف زدن با خود، بیماری نیست و اغلب افراد، این تجربه را در طول عمر خود، حتی برای یک‌بار هم ممکن است داشته باشند، ولی سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه علت یا عللی در بروز این رفتار، نقش دارد؟

در پاسخ باید گفت که علل مختلفی در بروز این رفتار نقش دارند که ازجمله:
1. خود گفتاری، باعث می‌شود که فرد، شتاب بیشتری در عمل و ادراک داشته باشد و در ادامه باعث یادگیری در حل یک مسئله می‌شود؛ لذا ممکن است در جهت درک بهتر یک مسئله، فرد باخود صحبت کند.
2. گاهی اضطراب ناشی از مشکلات کاری، اجتماعی و فردی در محیط کار و خانه، موجب بروز این رفتار در افراد می‌شود.
3. گاهی کاهش اعتماد به نفس، باعث بروز این رفتار در افراد می‌گردد؛ زیرا این‌گونه افراد با انجام آن، می‌توانند سرخوردگی‌های ناشی از تعاملات اجتماعی خود را جبران کنند.
4. گاهی افرادی که با خود حرف می‌زنند، معمولاً در یافتن راه‌حل، سردرگم هستند و با خود گفتاری، دنبال راه‌حل می‌گردند تا به کاهش اضطرابشان کمک کند.
5. برخی ناکامی‌ها در زندگی اجتماعی و فردی نیز باعث بروز تخیلات و تصوراتی می‌شود که فرد در مجادله با ذهن درونی خود، آن را به بحث می‌گذارد و سعی می‌کند به نوعی ذهنش را از افکار ناخوشایند خالی نماید.
6. گاهی از یک طرف، فشار اقتصادی و از طرف دیگر تفریحات کم در زندگی، باعث فشار مضاعف بر فرد می‌شود که در نهایت به حرف زدن با خود منجر می‌‌گردد.
7. برخی از افراد انزواطلب، گوشه‌گیر و کسانی که تعاملات اجتماعی آنان محدود است و در جمع، اغلب سکوت اختیار می‌کنند، با خود حرف می‌زنند و به ˈخود گفتمانیˈ مبتلا می‌شوند.
8. گاهی علت خود گفتاری افراد، مشکلات فیزیولوژیک زیستی، آسیب مغزی، اسکیزوفرنی یا جنون است که در عمل، هنگام حرف زدن با خود، با توهمات ذهنی در جدال هستند. این گروه از افراد، دچار بیماری و اختلال هستند که حتماً نیاز به بررسی و درمان دارند. علاوه بر خود گفتاری، این گروه از افراد، رفتارهای غیر طبیعی دیگری نیز دارند که از آن طریق، می‌توان پی به شدت و حدت این بیماری در آنان نیز برد.
بنابراین توجه داشته باشید که بیشتر افراد با خود صحبت می‌کنند و این مسئله، با ندای درونی در ذهن آنان انجام می‌گیرد که تعبیر به حدیث نفس نیز می‌شود، امّا همین افراد وقتی دچار اضطراب و چالش در زندگی روزانه خود می‌شوند، ندای درونی به ندای بیرونی و کلامی تبدیل می‌گردد.
لازم به ذکر است که در کمتر از یک درصد افراد جامعه، حرف زدن با خود، بیماری محسوب می‌شود. در نتیجه علیرغم نگرانی شما از وضعیت همسرتان، شما نباید نگاه بدبینانه‌ای نسبت به ایشان داشته باشید. البته برای رفع این نگرانی و اطمینان از اینکه علت بروز این رفتار از همسرتان، ناشی از اختلال و بیماری نیست، سایر رفتارهای او را بررسی نمایید؛ اگر دیگر رفتارهای او در موارد مختلف، کاملاً طبیعی است، جای نگرانی وجود ندارد. مضافاً برای کاهش بروز این رفتار و از بین رفتن آن، سعی کنید:
اولاً؛ بپذیرید که خود گفتمانی، لزوماً بیماری نیست، امّا بهتر است به جای دوری کردن و تشدید نگرانی و استرس، به این‌گونه افراد نزدیک‌تر شد و سعی کنید با تشویق و تقویت اعتماد به نفس، همسرتان را یاری کنید.
ثانیاً، در یک فرصت مناسب و آرامش‌بخش، در مورد این موضوع (خود گفتاری ایشان) با همسرتان صحبت کنید و ببینید خودش متوجه این رفتارش هست یا نه؟ و چه عکس‌العملی نشان می‌دهد؟ و بعد از پذیرش این مسئله از سوی ایشان، از او بخواهید چه‌ بسا این رفتار، ناشی از فشارهای کاری و … باشد و او را تشویق کنید تا در راستای کاهش فشارهای روحی، به یک مشاور مراجعه کند. (البته نحوۀ بیان شما خیلی ملاک است و نباید همسرتان از حرف‌های شما، برداشت بد یا سوءتفاهمی برای او شکل بگیرد؛ لذا توصیه می‌کنم قبل از پرداختن به این مسئله، از ویژگی‌های مثبت او بگویید و حس اعتماد به نفس را در او انتقال دهید تا مطمئن شود که شما اولاً به او اعتماد دارید؛ ثانیاً از روی علاقه و دلسوزی، این مسئله را به او گفته‌اید.)

همسرم با خودش حرف می‌زند

منبع:

– کتابهای روانشناسی در حوزه شخصیت
– مصاحبه و گفتگو با کارشناسان شخصیت و روانشناس

منبع : سایت رهروان ولایت –

همسرم با خودش حرف می‌زند – 

همسرم با خودش حرف می‌زند

 

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا