باغچه

گیاه کدو حلوایی

گیاه کدو حلوایی

کدو حلوایی، کدوی رشتی

کد مطلب : 95050501

نام علمی: Cucurbita moschata

نام انگلیسی: Pumpkin, Winter squash

خانواده: کدوئیان (Cucurbitaceae)

گیاه کدو حلوایی

 

کدو حلوایی

کدو حلوایی، سبزی فصل گرم و گیاهی یکساله است که ساقه های پوشیده از کرک نرم و ظریف آن به صورت پیچکی خزنده به طول ۵-۴ متر می رسد.

برگ ها دایره ای-کلیوی شکل هستند و لبه های آن کنگره ای دندانه دار است. هر برگ دارای ۷-۵ لوب است که لوب ها نوک تیز است. رنگ برگ ها سبز تیره است و اغلب خال های سفید دارند.

گل های نر و ماده مجزا و زینتی هستند. گل های نر بر روی دمگل های کم و بیش استوانه ای شکوفا شده و زرد کم رنگ هستند. جام گل استکانی شکل و به عرض ۱۰-۷ سانتیمتر است. دمگل ماده ضخیم و گوشتی است و در انتهای خود دارای میوه کدوی ریز است.

ارقام کدوی حلوایی از نظر شکل میوه به سه دسته مجزا تقسیم شده اند. دسته اول استوانه ای که در میانه بهم آمده، که به گروه گردن دار نامیده می شود. میوه دسته بعدی گرد است و دسته آخر گروه استوایی نام دارد.

در اغلب نقاط ایران کاشته می شود؛ به خصوص استان های گیلان، مازندران و گلستان.

کاشت و مصرف کدوی حلوایی در ایران نسبت به کدوی تنبل مرسوم تر است. کدوی حلوایی از نظر بیماری ها و آفات و نیز گرما و رطوبت نسبت به کدو تنبل مقاوم تر است و خواص آن هم شبیه کدوی تنبل است.

گیاه کدو حلوایی

نیازمندی های محیطی

خاک:

به خاکی حاصلخیز و غنی از مواد آلی احتیاج دارد.

آبیاری:

به آبیاری در حد معمول نیاز دارد. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه می شود. در فصل گرما و رشد میوه ها به آب بیشتری نیاز دارد.

نور:

به مکانی با نور کامل آفتاب نیاز دارد.

دما:

این گیاه، سبزی فصل گرم است و زمانی که دمای خاک به بالای ۱۸ درجه برسد بذرها را در خاک می کارند و دمای مناسب برای رشد گیاه ۳۵-۲۴ درجه است.

 

تکثیر

به آسانی با کاشت بذر گیاه جدید بدست می آید. بذر ها را ۲۴ ساعت در آب خیس می کنند و ۲۴ ساعت هم در پارچه ای خیس می گذارند و سپس می کارند. جوانه ها به سرما بسیار حساس هستند و هنگامی باید آن ها را کاشت که آخرین سرمای بهاره گذشته باشد.

منبع:دانشنامه ی گل و گیاه

گرد اورندگان:م.غلامی و ن.اسپیدمهر

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا