احادیث و سخنان معصومین

10نصیحت لقمان حکیم به فرزندش

هر که به زشتى [یا قیر ]نزدیک شود، پاره‏اى از آن به تنش مى‌‏چسبد. همچنین، هر که با بدکارْ همدستى کند، بعضى از روش‏هاى او را مى‌‏آموزد. و هر که جدال را دوست بدارد، دشنام مى‏‌شنود.حدیث
امام محمد باقر علیه السلام: در نصایح لقمان به پسرش، این است که گفت: اى پسرم! آن چنان [به مردمْ] نزدیک نشو که [از دل‏هاى آنان] دور شوى و آن چنان دور نشو که خوار شوى. هر موجودى، همنوع خود را دوست مى‌‏دارد و همانا آدمیزاد نیز همنوع خود را دوست مى‌‏دارد.
خوبى [یا متاع] خود را جز در برابر مشترىِ آن، نگستران. چنان که میان قوچ و گرگ، دوستى و رفاقتى نیست، میان نیکوکار و بدکار نیز دوستى و رفاقتى نیست.
هر که به زشتى [یا قیر ]نزدیک شود، پاره‏اى از آن به تنش مى‌‏چسبد. همچنین، هر که با بدکارْ همدستى کند، بعضى از روش‏هاى او را مى‌‏آموزد.
هر که جدال را دوست بدارد، دشنام مى‏‌شنود،
هر که وارد جاهاى بد شود، متّهم مى‏‌شود.
هر که با رفیقِ بد همراهى کند، سالم نمى‏‌ماند.
و هر که زبانش را در اختیار نگیرد، پشیمان مى‌‏گردد.

متن حدیث:

الامام الباقر علیه السلام:
کانَ فیما وَعَظَ بِهِ لُقمانُ علیه السلام ابنَهُ أن قالَ: یا بُنَیَّ ، لا تَقتَرِب فَیَکونَ أبعَدَ لَکَ ولا تَبعُد فَتُهانَ . کُلُّ دابَّهٍ تُحِبُّ مِثلَها ، وَابنُ آدَمَ لا یُحِبُّ مِثلَهُ . لا تَنشُر بِرَّکَ (بَزَّکَ) إلا عِندَ باغیهِ، وکَما لَیسَ بَینَ الکَبشِ وَالذِّئبِ خُلَّهٌ ، کَذلِکَ لَیسَ بَینَ البارِّ وَالفاجِرِ خُلَّهٌ، مَن یَقتَرِب مِنَ الرَّفثِ (الزِّفتِ) یَعلَق بِهِ بَعضُهُ کَذلِکَ مَن یُشارِکِ الفاجِرَ یَتَعَلَّم مِن طُرُقِهِ ، مَن یُحِبَّ المِراءَ یُشتَم ، ومَن یَدخُل مَدخَلَ السَّوءِ یُتَّهَم ، ومَن یُقارِن قَرینَ السَّوءِ لا یَسلَم ومَن لا یَملِک لِسانَهُ یَندَم.

«قصص الأنبیاء : ص 190 ح 239 – بحار الأنوار : ج 13 ص 417 »

 

منبع : مشرق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا