باغچه

گیاه دراسنا برگ بلالی

گیاه دراسنا برگ بلالی

گیاه آپارتمانی دراسنا برگ بلالی

کد مطلب : 95080901

نام علمی: Dracaena fragrans

نام انگلیسی: Corn plant, Cornstalk dracaena

خانواده: مارچوبگان (Asparagaceae)

گیاه آپارتمانی دراسنا برگ بلالی

 

دراسنا برگ بلالی (دراسنا نقره ای)

زیبایی پاسیو ها با برگ های براق و چشم نواز دراسنای برگ بلالی دوچندان می شود و این گیاه، از گیاهان آپارتمانی پر طرفدار است. بومی مناطق استوایی غرب افریقاست و در آنجا ارتفاع آن به 4.5 الی 15 متر هم می رسد، اما در نگهداری آپارتمانی 1 الی حدود 2 متر قد می کشد. بخاطر نگهداری آسان و دوام و سرعت رشد کند، دراسنا برگ بلالی تا مدت ها جایش را در ترکیب دکور آپارتمان حفظ می کند.

برگ های نیزه مانند دراسنا بلالی، به طول حداکثر 60 سانتیمتر و پهنای 7.5 سانتیمتر و به رنگ سبز براق هستند. برگ های جوان تر راست تر بر ساقه گیاه می ایستند برگ های مسن تر و بزرگتر به خاطر وزنشان حالت آویخته دارند و با سپری شدن عمرشان از پایین گیاه می افتند و ریشه ها را نمایان می کنند.

شکل و اندازه برگ ها در ارقام مختلف این گیاه با هم متفاوت است؛ برای مثال: وسط برگ های رقم محبوب Massangeana نوارهای باریک موازی به رنگ زرد روشن یا سفید به چشم می خورد و لبه برگ ها سبز رنگ است، بیشتر عکس های گالری متعلق به این گونه اند؛ در رقم Lindenni وسط برگ ها سبز است و حاشیه آنها نوارهای زرد یا سبز کمرنگ دارد؛ رقم Compacta ارتفاع و گسترش عرضی کمتری دارد و برای نگهداری در فضاهای کوچک مناسب تر است.

گل های زرد-سفید کوچک و معطر بر خوشه های انتهایی در زمستان-بهار می رویند و غیر از بوی خوش جنبه زیبایی نیز دارند و در ابتدای رویش رنگ صورتی ملایمی دارند.

میوه های این گیاه نیز حبه های قرمز رنگی به قطر 1 الی 2 سانتیمتر هستند و بذر گیاه را در خود دارند، که البته این گل ها و میوه در آپارتمان بر گیاه ظاهر نمی شوند و زیبایی دراسنا برگ بلالی، به همان برگ های براق و پهن است.

نیازمندی های محیطی

خاک:

این گیاه، خاک کمی اسیدی را دوست دارد بنابراین برای ترکیب خاک آن از خاک باغچه+خاک برگ+ شن یا پرلیت می توان استفاده کرد. و یا می توان از خاک های مخصوص گیاهان گلدانی که زهکش خوبی هم داشته باشند استفاده کرد. این گیاه را می توان در فصل رشد هر 3-2 هفته یکبار با یک کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی و یا هر ماه با یک کودی مثل 10-10-10 آن را تغذیه مصنوعی کرد. تعویض گلدان باید هر 3-2 سال یکبار با یک شماره بالاتر انجام شود.

آبیاری:

خاک سطح گلدان این گیاه جز در فصل زمستان باید همواره نمدار بماند. هفته ای 3-2 مرتبه آبیاری در تابستان و یکبار در زمستان کافی است. آب مورد استفاده برای آبیاری را 48 ساعت در ظرفی نگه دارید و بعد استفاده کنید.

نور:

گیاه را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. در محیط هایی با نور روشن، سرعت رشد گیاه سریع تر می شود و در نور کم هم گیاه می تواند زنده بماند.

دما:

دمای 24-15 درجه برای آن ایده آل است. با کاهش دما به زیر 12 درجه به گیاه صدمه وارد می شود و برگ ها شروع به ریزش می کنند تا این که گیاه می خشکد. در دماهای بالاتر از حد تحمل گیاه، با اسپری آب بر روی برگ ها مانع سوختگی نوک برگ ها شوید.

تکثیر:

از ساقه های قدیمی گیاه دراسنا می توان قلمه هایی به طول 20-10 سانتیمتر تهیه کرد و بعد از آن که شیره آنان خشک شد آنان را در شن مرطوب کاشت تا ریشه دهند.

آفات و بیماری ها:

کنه تار عنکبوتی می تواند موجب زرد شدن برگ ها و بستن تار عنکبوت در زیر برگ ها شود. تریپس نیز می تواند موجب کمرنگ شدن برگ ها و ظهور لکه های قهوه ای رنگ در پهنه برگ شود که می توان از سموم سیستماتیک برای مبارزه با این افت استفاده کرد. قارچ Fusarium moniliforme یکی از عوامل بیماری زای این گیاه است که موجب ایجاد نواحی زرد رنگ و یا قهوه ای تیره بر روی برگ ها و همچنین پوسیدگی قسمت اتصال برگ به ساقه می شود. البته این بیماری اغلب برگ های جوان گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد . لکه ها در این بیماری قهوه ای رنگ هستند اما حاشیه ای زرد رنگ دارند . بیماری پوسیدگی باکتریایی توسط باکتری Erwinia carotovora نیز علائمی شبیه قارچ فوزاریوم ایجاد می کند. برخی دیگر از عوامل بیماری زای قارچی نیز وجود دارند که می توانند بیماری لکه برگی قارچی ایجاد کنند که در اثر آنان لکه هایی زرد و یا قهوه ای بر روی برگها ایجاد می شود. بیماری هایی که یاد شدند معمولاً باعث مرگ گیاه نمی شوند اما می توانند باعث کاهش رشد و همچنین کاهش زیبایی گیاه شوند.

زرد شدن برگ های گیاه دراسنا:

زرد شدن برگ های این گیاه به دلایل مختلفی صورت می گیرد و انواع متفاوتی از زردی برگسار در این گیاه ممکن است مشاهده شود.

گاهی خطوط زرد رنگ در کنار لبه برگ ها شکل می گیرد که معمولاً به همراه رنگ قهوه ای نیز هست که دلیل این مسئله کمبود آب، شور شدن خاک در اثر کوددهی بیش از اندازه و یا کمبود عناصر غذایی و فقر خاک است.

گاهی تمامی برگ سبز کم رنگ یا زرد می شود که شدت زیاد نور، رطوبت اندک محیط و یا شرایط نامساعد خاک(همانند زهکش نامناسب و یا سنگین بودن بیش از اندازه بافت خاک) موجب چنین حالتی می گردد.

جمع شدن آب بیش از اندازه در خاک و عدم خروج آب از اطراف ریشه ها منجر به شیوع برخی از بیماری های قارچی و از بین رفتن ریشه ها و در نتیجه از دست دادن برگ ها می شود که در این حالت ابتدا برگ ها به رنگ زرد-طلایی در می آیند و سپس می ریزند.

کمبود آب بخصوص در ماه های فصل بهار الی پاییز می تواند منجر به زردی برگ ها و البته سرخشکیدگی گیاه دراسنا شود.

تغییر مکان گیاه دراسنا نیز عامل دیگری برای زرد شدن برگ ها است. زیرا ممکن است در مکان جدید میزان نور نسبت به مکان قبلی متفاوت باشد. اگر میزان نور بیشتر شده باشد به نحوی که شدت آن برای گیاه غیر قابل تحمل باشد، برگ ها زرد رنگ می شوند و لکه های قهوه ای رنگ که ناشی از مردن بافت ها است بر روی آنها ظاهر می گردد.

علاوه بر بیش بود شدت نور، کمبود نور نیز میتواند منجر زرد شدن برگ ها شود. اگر نور بسیار کم باشد برگ های گیاه بخصوص برگ های پایین گیاه زرد شده و از بین خواهند رفت. البته ریزش برگ های پایین گیاه و لخت شدن ساقه، از جمله مواردی است که با افزایش سن گیاه نیز می تواند پیش بیاید. بنابراین زمانی که چنین مشکلی ایجاد می شود، توجه کنید که آیا در هفته های اخیر شرایط نوری گیاه تغییر کرده است و یا خیر .

پوسیدگی ریشه به دلیل فعالیت بیماری های قارچی می تواند منجر به ظهور لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ ها شود. زرد شدن برگ، عدم رشد گیاه، پژمرده شدن برگ ها و قهوه ای شدن ساقه گیاه از آثار این این بیماری ها محسوب می شوند.

وجود و فعالیت آفات نیز از دیگر عوامل زرد شدن برگ ها است. بخصوص شپشک های سپردار، شپشک آردآلود و یا کنه تارعنکبوتی می توانند قسمت های مختلف گیاه بخصوص نواحی که برگ به ساقه متصل است و از دید افراد پنهان می مانند، فعالیت کرده و منجر به زرد شدن برگ ها شود.

منبع :دانشنامه گل و گیاه

گیاه دراسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا