دانستنی های پزشکیدرمان

هدست واقعیت افزوده جراحان

یکی از سختی های کار جراحان تطبیق تصاویر سیتی اسکن با محل آسیب دیده فرد مسدوم می باشد . این مشکل تا حد زیادی با این روش حل شده .

هدست واقعیت افزوده جراحان ارتوپدی

کد خبر : 9611272

عینک های سه بعدی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به کاربران اجازه می داد به هرجا که می خواهند سفر کنند یا حس یک ورزش هیجان انگیز را داشته باشند . با این هدست واقعیت افزوده HoloLens ماکروسافت به کاربران اجازه می دهد که احساسات طرف مقابل را بخوانند یا یک تور گردشی در کره مریخ داشته باشند .  اخیرا، این وسیله برای هدایت پزشکان بریتانیایی جهت عمل جراحی اندام تحتانی استفاده شده است.

هدست واقعیت افزوده توسط یک تیم از کالج امپریال لندن در بیمارستان سنت ماری بر روی پنج بیمار که نیاز به جراحی ترمیمی در پاها داشتند استفاده شد.

همه بیماران از طریق سی تی اسکن، برای گرفتن تصاویر سه بعدی از استخوان ها و عروق خونی در اندام آسیب دیده اقدام کردند. هنگامی که پزشکان ابتدا  با هدست HoloLens بیمار را بررسی نمودند و بعدا عمل جراحی انجام دادند، تصاویر سی تی اسکن توسط  هدست واقعیت افزوده بر روی پای مصدوم قرار می گرفت و به نظر می رسید،  که واقعا می توانستند از روی پوست اندام داخلی بیمار را ببینند.

این امر به ویژه هنگامی مفید بود که جراهان از پوست و بافت زیر جلدی عبور می کردند که از قسمت های دیگر بدن برای پوشش زخم های بازشده روی پا استفاده کنند . در این روش با شناسایی رگ های خونی سالم داخل بافت برای ترمیم بافت های زخمی استفاده نمود .

این سیستم به طور خاص بر روی قسمت های بدن مانند پاها کار می کند، زیرا کاربران می توانند دقیقا تصویر سی تی اسکن را با پایه واقعی تطبیق  دهند تا “نشانه های” معمولی مانند زانو یا مچ پا را لمس کنید. در حالی که در مناطقی وسیعتر مانند شکم ممکن است چالش برانگیز می باشد.

این پروژه توسط دکتر فیلیپ پرت رهبری شد و در مقاله ای که اخیرا در نشریه مجله اروپایی Radiology Experimental منتشر شده ، شرح داده شده است. در حال حاضر برنامه هایی برای تکنولوژی مورد نیاز در مجموعه بزرگتری از بیماران، در مراحل مختلف انجام شده است.

“بسیار مواردی در این زمینه  وجود دارد  تا بررسی کنیم و پیشرفت های بیشتری لازم است، اما سری موارد کوچک نشان داده است که برای عمل جراحی ترمیمی،  ابزار ارزشمندی در تئاتر عملی است.”

منبع: کالج امپریال لندن

لطفا به مطلب فوق امتیاز دهید

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا