ادوات جنگی

کلاشینکف‌های قرن بیست‌ویکم

کلاشینکف‌های قرن بیست‌ویکم

کد مطلب : 95080801

با کلاشینکف‌های قرن بیست‌ویکم آشنا شوید

اواخر تابستان امسال در روسیه نمایشگاه اسلحه‌ای برقرار بود موسوم به «Army 2016» که شاید مهم‌ترین خبر آن مانور گسترده شرکت کلاشینکف روی خانواده جدیدی از محصولات خود بود. نسل جدیدی از سلاح‌های تهاجمی و تک‌تیرانداز که کلاشینکف امیدوار است جای محصولات قدیمی و به شدت محبوبش را بگیرند.

دوهفته‌نامه همشهری دانستنیها نوشت: «بدون تردید «کلاشینکف» را باید مشهورترین شرکت سازنده سلاح‌های تهاجمی دانست. با وجود گذشت بیش از نیم قرن تفنگ‌های تهاجمی «47-AK» این شرکت همچنان محبوب‌ترین و پرشمارترین تسلیحات تهاجمی دنیاست. با این حال سال‌ها بود که خبری از خلاقیت و نوآوری خاصی در کلاشینکف دیده نمی‌شد و تا همین چند سال پیش چشم‌انداز آینده این شرکت چندان روشن نبود. با این حال اواخر تابستان امسال در روسیه نمایشگاه اسلحه‌ای برقرار بود موسوم به «Army 2016» که شاید مهم‌ترین خبر آن مانور گسترده شرکت کلاشینکف روی خانواده جدیدی از محصولات خود بود. نسل جدیدی از سلاح‌های تهاجمی و تک‌تیرانداز که کلاشینکف امیدوار است جای محصولات قدیمی و به شدت محبوبش را بگیرند. تسلیحات جدیدی که این بار به وضوح در طراحی آنها تلاش شده تا از دیدگاه کلاسیک تفنگ‌های قدیمی کلاش دور شوند. در طول این نمایشگاه کلاشینکف چند گونه تفنگ تیرانداز، تفنگ تهاجمی، مسلسل سبک و حتی یک روبات کوچک را رونمایی کرد که همگی لزوما جدید نبودند اما این نخستین بار بود که کلاش خیلی جدی از معرفی آنها به عنوان سلاح عملیاتی و آماده تحویل سخن گفت.

SVK

«SVD» یا «دراگانف» بدون تردید محبوب‌ترین و مشهورترین سلاح تک‌تیرانداز دنیاست. تفنگ تک‌تیراندازی که در طول نیم قرن گذشته هیچ سلاح جدیدی نتوانسته جای آن را پر کند اما حالا کلاشینکف امیدوار است که طرح جدید این شرکت به نام «SVK» بتواند جانشینی شایسته برای SVD باشد؛ تفنگ تک‌تیرانداز تاکتیکی جدید کلاش شامل بدنه‌ای عمدتا ساخته شده از پلیمر است که ریلی پیکاتینی رو و زیر بدنه‌ آن به خوبی خودنمایی می‌کند. SVK در دو کالیبر ۷.۶۲ در ۵۴ روسی و ۷.۶۲ در ۵۱ استاندارد ناتو طراحی شده است و می‌تواند با همان خشاب‌های قدیمی SVD هم تغذیه شود. سلاح از پیستون گازی کوتاه و گلنگدن چرخان سه گوشی به علاوه‌ رگلاتور گازی با پیش‌بینی استفاده از صدا خفه‌کن استفاده می‌کند که در نگاه کلی بسیار به طرح اصلی دراگانف شبیه است.

RPK-16

تیربارهای سبک «RPK» را کلاش در اواخر دهه‌ ۱۹۵۰ میلادی (۱۳۳۰) به عنوان مکملی بر خانواده تفنگ‌های تهاجمی «AKM» خود طراحی کرد. هدف اصلی از طراحی این تیربار سبک که خشاب بزرگ و لوله‌ بلند آن به وضوح ظاهری غریب به آن می‌بخشید، این بود که تیرباری سبک، سریع و کاربردی برای واحدهای کوچک در خطوط مقدم طراحی شود. گونه «RPK-74» آن هنوز هم یکی از محبوب‌ترین تیربارهای سبک دنیاست. کلاش برای جانشینی این تیربار هم «RPK-16» را معرفی کرد؛ تفنگی که طبیعتا بیشترین اشتراک طراحی را با «AK-12» آخرین تفنگ تهاجمی این روزهای کلاش دارد. این سلاح توانایی شلیک در دو حالت تک‌تیر و رگبار را دارد و لوله‌ بلند آن خصوصا برای شلیک در فواصل دور کاربردی است. این تیربار دو نوع خشاب اصلی ۹۶ و ۴۵ گلوله‌ای دارد و در عین حال می‌تواند توسط خشاب استاندارد تفنگ‌های AK-74 هم تغذیه شود.

SV و SVS

به جز SVK کلاش دو مدل تفنگ تک‌تیرانداز گلنگدن دستی را هم معرفی کرد که یکی در کالیبر ۷.۶۲ در ۵۴ طراحی شده بود و دیگری در کالیبر ۳۳۸ لوپو مگنوم شلیک می‌کرد. نمونه اول «SV-98M» در حقیقت تفنگ تک‌تیر نه چندان جدیدی بود که حالا به لطف اسکلتی سبک‌تر ساخته شده از آلومینیوم و بدنه‌ای پلیمری، دوربین تک‌چشمی درازی را روی نوار پیکاتینی جدید خود جا داده بود. این سلاح که ۷.۸ کیلوگرم وزن دارد، صاحب خشاب ۱۰ تیر است. نمونه دیگر «SVS-338» نام دارد که در نوع خود یکی از نامعمول‌ترین تک‌تیرهای روسی است؛ خصوصا که برای کالیبر و مهمانی نامتعارف در طرح‌های روسی ساخته شده است. این مدل سبک‌تر است و اندکی جمع و جورتر از دیگر تفنگ تک‌تیرانداز کلاش در دست جای می‌گیرد. هر دوی این تفنگ‌ها همچنان در حال گذراندن آزمایش‌های ورود به سازمان رزم ارتش روسیه هستند.

AK-15

سلاح تهاجمی «AK-15» در حقیقت زیرگونه‌ای از «AK-12» با کالیبر ۷.۶۲ میلی‌متری در ۳۹ است. خود AK-12 در واقع آخرین تفنگ تهاجمی مهم کلاشینکف بود که ۶ سال پیش رو نمایی شد و از آن زمان تا به امروز در حال آزمایش میدانی برای جلب نظر ارتش برای جانشینی تفنگ‌های قدیمی AK-74 کلاش بوده است. مدل AK-15 این سلاح هم در حقیقت به عنوان جانشین «AK-103» طراحی شده است. از این جا به بعد ماجرا شاید کمی پیچیده‌ به نظر برسد. AK-103 در حقیقت مدلی از «AK-74» و البته با کالیبر ۷.۶۲ میلی‌متری است. زمانی که «میخاییل کلاشینکف» در دهه ۷۰ میلادی (۱۳۵۰)، AK-74 را به عنوان جانشین «AKM» و «AK-74»‌های مشهور قدیمی طراحی کرد، ترجیح داد به جای کالیبر ۷.۶۲ میلی‌متری مورد استفاده در آنها از کالیبر جدید ۵.۴۵ میلی‌متری استفاده کند. با این حال سه دهه بعد، مدلی از AK-74 را در قالب AK-103 و AK-104 با همان کالیبر قدیمی استفاده کند و حالا AK-15 می‌رود تا جانشین این دو سلاح در آینده‌ نزدیک باشد. AK-15 چهار کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند با آهنگ ۷۰۰ گلوله بر دقیقه شلیک کند. بیشترین برد موثر آن هم به ۸۰۰ متر می‌رسد.

MA

MA-Compact Assault Rifle یا در روسی Malogabaritny Avtomat سلاح تهاجمی کوچک و سبکی بود که معرفی آن در نمایشگاه امسال توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اسلحه‌ای به وزن تنها ۲.۵ کیلوگرم و طول ۷۵۰ میلی‌متر که در واقع به عنوان جانشینی برای «AKS-74U» (همان اسلحه‌ای که بن‌لادن همیشه با خود داشت) طراحی شده است. MA در حقیقت به عنوان سلاح دفاع شخصی برای سرنشینان خودروهای نظامی یا نیروهای ویژه طراحی شده است. سلاح با قنداق تاشده، تنها ۵۰ سانتی‌متر طول دارد که ۲۰ سانتی‌متر کوتاه‌تر از یک «AK-74M» در شرایطی مشابه است. بیشتر بدنه سلاح از جمله عمده اجزای مکانیسم آتش آن از پلیمر ساخته شده است. طبق انتظار بدنه آن صاحب ریلی پیکاتینی برای سوار کردن تجهیزات اضافی است و برای عملیات نیروهای ویژه امکان نصب صداخفه‌کن تاکتیکی با توان جداسازی سریع هم پیش‌بینی شده است. کلاشینکف هنوز اطلاعات بیشتری در مورد این سلاح منتشر نکرده است.»

منبع : ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا