ادوات جنگی

وحشتناک ترین اژدرهای دنیا

حوت یک موشک سطح به دریا و زیر آبی یا اژدر دارای پیشرانه راکتی و با قابلیت فرا حفره‌زایی تولید ایران است.

وحشتناک ترین اژدرهای دنیا

کد مطلب : 98020301

اژدر چیست ؟

اژدر یک سلاح شلیکی و انفجاری می باشد که در، درون آب پرتاپ می شود. اژدرها در شکلیک های خود پیشران هستند که از رو یا زیر سطح آب پرتاب می شود و در درون آب حرکت کرده و در نزدیک هدف خود یا پس از برخورد با هدف منفجر می شود.

وحشتناک ترین اژدرهای دنیا

اژدر حوت یکی از پر سرعت ترین اژدر دنیا

موشک حوت نخستین بار در رزمایش پیامبر اعظم بهار سال ۱۳۸۵ آزمایش شد. حوت شباهت قابل توجهی با اژدر وی‌آ-۱۱۱ اشکفال دارد که روسیه از سال ۱۹۷۷ آن را عملیاتی کرده‌است. 

موشک حوت با تولید حبابهای بخار که از نوک دماغه و پوسته خود خارج می‌کند لایه‌ای از گاز در اطراف خود شکل می‌دهد و بدین ترتیب خود را از تماس مستقیم با آب و پسای قابل ملاحظه ناشی از آن دور می‌کند. این موشک سرعتی حدود 100 متر در یک ثانیه، یعنی سرعتی 4 برابر بیش تر از سرعت اژدرهای جهان می باشد.

این موشک به‌ صورت بومی ساخته شده و فناوری آن هم‌اکنون در اختیار دانشمندان صنایع دفاعی ایران است و یگان‌های دریایی سپاه پاسداران هم‌اکنون به این موشک تجهیز شده‌اند.

اژدر حوت و اژدر روسی Shkval-E با سرعت برابر، بصورت اشتراکی پر سرعت ترین ازدرهای جهان هستند.

اژدر حوت برد موثری بین 11 تا 15 کیلومتر دارد و به علت سرعت بالا، ناوهای هواپیمابر را به شدت آسیب پذیر نموده و ناوهای بزرگ به هیچ عنوان راه فراری پیدا نخواهند کرد.

در خلیج فارس موثر ترین سلاح برای مقابله با هدف های دریایی بشمار می آید.

وحشتناک ترین اژدرهای دنیا خارجی

اژدر کوسه سیاه (ایتالیا)
اژدر کوسه سیاه پیشرفته، نسل جدیدی از اژدرهای سنگین چند منظوره است که از زیردریایی ها یا کشتی های سطحی شلیک شده و برای مقابله با تمامی تهدیدات سطحی و زیر دریا طراحی شده است. این اژدر قرار است جایگزین اژدر قدیمی سنگین وزن اَی-184 شود که توسط نیروی دریایی ایتالیا مورد استفاده قرار می گرفت. کوسه سیاه درحال حاضر توسط شرکت وایت هد آلنیا برای نیروهای دریایی ساخته شده و توان نصب بر روی زیردریایی های اسکورپن، یو 209، یو 214 و یود 212 را دارد.
این اژدر با کابل کنترل شده و خود هدف را ردیابی می کند. کوسه سیاه 21 اینچ قطر داشته و از معماری دریافت و انتقال پیشرفته امواج صوتی موسوم به «ASTRA » و کلاهک بسیار انفجاری و قدرتمندی سود می برد. سیستم پیشران با باتری Al-AgO، موتور با چرخش معکوس و بدون نیاز به تمیزکردن و پروانه های اریب باعث شده که این اژدر به سرعت باورنکردنی 50 گره دریایی (92.5 کیلومتر در ساعت) و برد 50 کیلومتر برسد.
اژدر سنگین اف 21 (فرانسه)
اژدر سنگین اف 21 از کمپانی DCNS  یک اژدر دو منظوره است که هم علیه زیردریایی ها و هم کشتی ها به کار می رود. این اژدر جایگزین اژدرهای مود 2 اف 17 در ناوگان زیردریایی های فرانسه خواهد شد. این اژدر 1.3 تنی روی انواع مختلفی از زیردریاییها از جمله زیردریایی های هسته ای SSBN و SN و همچنین انواع دیزلی- الکتریکی سوار شده و به دو روش شنا و فشاری شلیک خواهد شد. این اژدر دارای یک کلاهک آکوستیک ساخت کمپانی تالس آندرواتر سیستم است و یک کلاهک فیوزدار اصابتی/آکوستیک جداگانه نیز دارد. این اژدر را می توان در عمق های 10 تا 500 متر شلیک کرد و با استفاده از پیشران الکتریکی با کمک باتری اصلی نقره اکسید آلومینیوم می تواند سرعتی بین 25 تا 50 گره دریایی (46 تا 92.5 کیلومتر در ساعت) داشته و تا بیش از 50 کیلومتر و به مدت یک ساعت به مسیر خود ادامه دهد.
اژدر سنگین اسپیرفیش (بریتانیا)
اژدر فوق پیشرفته اسپیرفیش از کمپانی بی اَی ای سیستم در آب های اقیانوسی و ساحلی بر علیه زیردریایی ها و کشتی ها به کار گرفته می شود. این اژدر 1.85 تنی در خدمت ناوگان دریایی سلطنتی بریتانیا است. این اژدر از  یک کلاهک انفجاری 300 کیلوگرمی آلومینیومی شده PBX  استفاده کرده و با یک سیم هدایتی با ظرفیت بالا و سیستم سونار فعال و غیرفعال  به سمت هدف روانه می شود. سیستم موتوری آن از یک موتور توربینی گازی که از اوتو فول (Otto Fuel) به عنوان سوخت تک پیشران و از پرکلرات هیدروکساید آمونیوم به عنوان اکسنده استفاده می کند. سیستم پیشران منحصر به فرد به این اژدر اجازه می دهد که در سرعت کم نیز به سمت اهدافی در 48 کیلومتری نیز پرتاب شود.
اژدر 62 (اژدر 2000) (سوئد)
اژدر 62 از کمپانی Saab  یک اژدر سنگین دو منظوره است که در ناوگان زیردریایی های نیروی دریایی سلطنتی سوئد مورد استفاده قرار می گیرد و می توان از آن به طور موثر بر علیه تمامی اهداف سطحی و زیردریایی استفاده نمود. وزن این اژدر 1.450 کیلوگرم بوده و توان حمل کلاهک انفجاری بسیار حساس و قوی را نیز دارد. این اژدر در عمق 500 متری نیز عمل کرده و سیستم راداری هدف یاب آن به دو صورت اکتیو و غیراکتیو عمل می کند. یک موتور جت پمپی پیشرفته باعث پیش رفتن این اژدر شده و می تواند با اهدافی در فاصله ی 40 کیلومتری با حداکثر سرعت 40 گره دریایی (75 کیلومتر در ساعت) نیز درگیر شود.
اژدر DM2A4/SeaHake mod 4 (آلمان)
اژدر DM2A4/SeaHake mod 4 با نام تجاری « SeaHake mod 4» مهم ترین سلاح زیردریایی های مدل 212 نیروی دریایی آلمان است. این اژدر سنگین با وزن 1.37 تن را می توان از زیردریایی یا کشتی به سمت اهداف مورد نظر شلیک کرد. اژدر فوق که توسط کمپانی اطلس الکترونیک ساخته شده است از سیستم هدایت فیبر نوری برای تعقیب دقیق اهداف زیر و روی آب استفاده می کند و کلاهک انفجاری آن نیز 255 کیلوگرم وزن دارد. این اژدر به یک موتور مغناطیسی دائمی با فرکانس بالا و باتری نقره روی مجهز است که سرعت 50 گره دریایی (92.5 کیلومتر در ساعت) و برد 50 کیلومتری را تضمین خواهد کرد.
 اژدر Shkval-E (روسیه)
اژدر Shkval-E یک موشک زیردریایی غیرهدایت شده با سرعت بالاست که امکان نصب شدن بر روی کشتی و زیردریایی را داشته و از عمق 30 متری آب نیز قابل پرتاب است. این اژدر 2.700 کیلوگرم وزن داشته و کلاهکی شدیداً انفجاری معادل 210 کیلوگرم تی ان تی حمل می کند که با فیوز نزدیکی اصابت عمل می کند. سیستم پیشران آن از یک موتور جت هیدرو ری اکتیو و راکت با سوخت جامد استفاده می کند که سرعت نزدیک به 200 گره دریایی (370 کیلومتر در ساعت) را برای آن امکان پذیر می سازد. این اژدر برد موثری در حدود 7 کیلومتر داشته و برد کلی آن 10 کیلومتر است.
اژدر Mk48 ADCAP Mod 7 (ایالات متحده)
اژدر Mk48 ADCAP Mod 7 توسط کمپانی لاکهید مارتین ساخته شده و از سیستم ردیابی اکتیو و/یا غیراکتیو، سیستم هدایتی صوتی باند وسیع و سیستم پیشرفته مقابله با اقدامات ضد راداری برای کشف شدن استفاده کرده و توانایی هدف قرار دادن اهداف مورد نظر در آب های عمیق و کم عمق را دارد. این اژدر پیشرفته ترین اژدری است که اکنون در اختیار ناوگان زیردریایی های نیروهای دریایی ایالات متحده و متحدانش قرار دارد. وزن دقیق این اژدر 1.676 کیلوگرم بوده و توانایی حمل کلاهک انفجاری 292.5 کیلوگرمی را دارد و از یک موتور پیستونی که از سوخت تک پیشرانه اوتو فیول دو برای به پیش رفتن استفاده می کند. بیشترین سرعت این اژدر 28 گره دریایی (52 کیلومتر در ساعت) و برد آن نیز 8 کیلومتر است.
 اژدر MU90/IMPACT (ناتو)
 
آژدر سبک پیشرفته MU90/IMPACT توسط کمپانی کنسرسیومی EuroTorp ساخته شده و با تمامی لانچرهای اژدری ناتو متناسب است. این اژدر نسل سومی 304 کیلوگرم وزن داشته و در عمق بیش از 1.000 متر نیز عمل خواهد کرد و انتظار می رود که نیازهای جنگ ضد زیردریایی ها در قرن بیست و یکم را به خوبی برآورده سازد. این اژدر توسط نیروهای دریایی کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، دانمارک، لهستان و استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است. این اژدر که با توربین های الکتریکی حرکت می کند از یک باتری دریایی اکسید آلومینیون نقره بهره می برد. سیستم پیشران آن سرعت حداکثری 50 گره دریایی و حداکثر 23 کیلومتر برد در بیشینه سرعت را تضمین خواهد کرد.
 اژدر سبک MK 54 (ایالات متحده)
اژدر سبک MK 54 که توسط کمپانی ریتون ساخته شده پراستفاده ترین اژدر سبک وزن در جهان است که از تکنولوژی های مدرن و کاربردی اژدرهای MK 50 و MK 48 ADCAP  بهره می برد. این اژدر قابلیت پرتاب همزمان از 20 پلتفرم نظامی را داشته و از کشتی، هلی کوپتر و هواپیماهای با بال ثابت نیز می توان آن را علیه زیردریایی ها در هر عمقی که باشند پرتاب نمود. این اژدر 276 کیلوگرم وزن داشته و با کلاهک انفجاری 44 کیلوگرمی و سیستم سونار موج کوتاه هوایی AN/AQS-22  یک سلاح مرگبار به شمار می آید سیستم پیشرانه آن با استفاده از سوخت مایع عمل کرده و سرعت آن به 40 گره دریایی (74 کیلومتر در ساعت) نیز خواهد رسید.
اژدر سبک A244/S Mod 3
اژدر سبک A244/S Mod 3 از کمپانی EuroTorp  آخرین نمونه اژدر در خانواده A244/S از اژدرهای موسوم به « fire-and-forget ASW » است که توسط بیش از 16 نیروی دریایی در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. این اژدر طوری طراحی شده که توان مقابله با زیردریایی های معمولی و هسته ای را داشته و از سیستم ضدراداری ضد اژدی سود می برد. این اژدر 254 کیلوگرم وزن داشته و با سیستم آکوستیک ردیابی بسیار پیچیده و پیشرفته، توانایی مقابله با سیستم های ضدراداری و کلاهک انفجاری بسیار قوی سلاحی مرگبار به شمار می آید.
عمق عملیاتی آن حداکثر 600 متر می باشد. این اژدر از یک موتور دی سی که دو پروانه چرخشی معکوس را به حرکت در می آورد سود برده که سرعت 36 گره دریایی (67 کیلومتر در ساعت) و برد نهایی 13.5 کیلومتر در سرعت پایین را برای آن به ارمغان می آورد.
وحشتناک ترین اژدرهای دنیا
منابع : ویکی پدیا ، برترین ها

 

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا