نکات خانه داری

نحوه ی نگهداری از وسایل چوبی

نحوه ی نگهداری از وسایل چوبی

002

 

وسایل چوبی را باید از شر چهار حشره خرابکار و مزاحم نجات داد. می‌گویند این حشرات مخصوص چوب که از خانواده سوسک‌ها هستند، عمر یک ساله دارند، اما نوزاد آنها می‌تواند چندین سال لای چوب پنهان بماند و متأسفانه همان موجود خبیث تازه از تخم درآمده است که چوب را از بین می‌برد.
برای نگه داری از لوازم چوبی تان به روش های زیر عمل کنید:

گردگیری کنید
حشره ماده که از جاهای کثیف و آلوده خیلی خوشش می‌آید، معمولاً در درزها یا محل وصل شدن چوب‌ها به همدیگر، تخم‌ می‌گذارند- جایی که همیشه پر ازگرد و خاک است.
در ضمن این حشرات چوب‌هایی را ترجیح می‌دهند که بیشتر از پانزده سال از سنشان گذشته باشد. به خصوص چوب‌هایی که با چسب حیوانی به همدیگر وصل شده باشند. پس قاب عکس، دراور، کمد و … احتیاج به مراقبت بیشتری دارند.
تمیز کردن تزئینات عاج روی چوب
تزئین‌های عاج روی چوب با مقدار خیلی کمی آب و یک شوینده ضعیف تمیز می‌شوند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، سر یک چوب کبریت کمی پنبه بپیچید و آن را در محلول آب و شوینده فرو ببرید و بعد با دقت و حوصله تمیز کاری عاج را شروع کنید. بعد هم با تکه پنبه که در آب ساده فرو برده‌اید، آن را پاک کنید. آخر کار با یک تکه کوچک پارچه کتانی عاج را خشک کنید. اگر عاج یا استخوان در اثر گذشت زمان زرد و تیره شده است، با مخلوطی از گچ و پراکسید هیدروژن ضعیف خمیری درست کنید و با یک برس کوچک یا کاردک خمیر را روی قسمت‌های مورد نظر بمالید. بعد از پنج دقیقه آن را تمیز کنید. اگر آن‌طور که باید و شاید تمیز و خوشرنگ نشد، پراکسید‌هیدروژن کمی قوی‌تر به کار ببرید و یک دفعه دیگر همین کار را تکرارکنید و بعد با یک تکه پنبه مرطوب خمیر را روی عاج یا استخوان بردارید و آن را تمیز کنید.
چوب‌های روکش‌دار
چوب‌های روکش‌دار را هر چند وقت یک دفعه بررسی کنید تا اگر قسمتی از روکش از چوب جدا شده است با چسب‌های تیوبی مناسب چسبانده شود و بیست و چهار ساعت یک جسم سنگین روی آن بگذارید تا روکش خوب به چوب بچسبد.
سم پاشی
بهار و اوائل تابستان وقتی است که باید گوش به زنگ بود، چون همان‌وقت‌هاست که این حشرات موذی تخم‌ریزی می‌کنند. مهم‌ترین کاری که می‌شود کرد تمیز نگهداشتن وسایل چوبی است.
اگر مقدار حشره زیاد باشد و مبارزه جدی‌تری بخواهد، باید به نیروی کمکی متوسل شد.
نیروی کمکی همان کارشناسی سمپاشی است که از عهده تار و مار کردن حشره‌ها به خوبی برمی‌آید و تا مدتی نسل آنها را منقرض می‌کند و خیال‌تان راحت می‌شود.
گرما دشمن چوب
در زمستان شوفاژها و بخاری‌ها گرمای مطبوعی به خانه می‌دهند، اما دشمن وسایل چوبی هستند. از آنها بدتر، تهویه‌ها هستند که هم درجه حرارت را تغییر می‌دهند و هم هوا را خشک می‌کنند.
اگر به وسایل چوبی به موقع رسیدگی نکنید، بعد از مدتی شبیه به کندوی زنبور عسل می‌شوند. پس احتیاج به قوای کمکی دارد تا سالم بماند.
به این ترتیب چوب‌هایی که ممکن است در شرایط طبیعی قرن‌ها دوام بیاورند در مدت نسبتاً کوتاهی آسیب می‌بینند و اگر به آنها رسیدگی نشود غیرقابل استفاده می‌شوند.
نحوه مراقبت از چوب
برای پیشگیری از صدمه دیدن چوب بهتر است درجه حرارت محیط را کم‌کم اضافه کنید تا ظرف یک هفته به تدریج به درجه مطلوب برسد.
مهم‌تر اینکه رطوبت محیط را زیاد کنید، به این شکل که یک ظرف آب جوش روی رادیاتور یا بخاری بگذارید تا بخار آن در فضا پراکنده شود و هوا را مرطوب کند.
با یک رطوبت‌سنج می‌توانید رطوبت محیط را اندازه‌ بگیرید. اگر بین 50 تا 65 درصد باشد خیلی خوب است. اگر برای گرم کردن خانه از رادیاتورهای برقی یا بخاری‌های گازی و یا بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنید، باید آنها را طوری قرار بدهید که اثاثیه چوبی مستقیماً در معرض حرارت قرار نگیرند. در ضمن وسایل چوبی را نباید نزدیک به در یا پنجره‌ای که مرتب باز و بسته می‌شود قرار بدهید.
ترمیم وسایل چوبی
اگر به وسایل چوبی به موقع رسیدگی نکنید، بعد از مدتی شبیه به کندوی زنبور عسل می‌شوند. چوب گردو در برابر هجوم حشرات ضعیف‌تر است و خیلی زود از پا در می‌آید، پس احتیاج به قوای کمکی دارد تا سالم بماند. اگر غافلگیر شدید و یکدفعه دیدید که دیگر کار از مراقبت و این جور حرف‌ها گذشته است، هیچ خودتان را نبازید! اتفاقی است که افتاده! راهش این است که یک ماده ترمیم چوب بخرید و به کمک آن محل آسیب‌دیده را مرمت و بازسازی کنید. اما پیش از اینکه آستین‌ها را بالا بزنید و دست به کار شوید، دستورالعمل‌ همراه با ماده را با دقت بخوانید.

لکه‌گیری کنید
شاید همه بدانیم که یکی از خرابکارهای اصلی سطح‌های چوبی، مایعات است، اما گاهی بی‌توجهی می‌کنیم و در گلدانی که روی میز گذاشته‌ایم آنقدر آب می‌ریزیم که لبریز می‌شود و زیرش را خیس می‌کند و یا پارچ و لیوان را پیش از آنکه زیر و اطرافشان را خشک کنیم روی میز چوبی می‌گذاریم و خودمان را به دردسر می‌اندازیم. اگر روی چوب‌‌های روکش‌دار لکه‌ای بیفتد، باید زود آنها را تمیز کرد، چون در غیر این صورت پاک کردن آن، معمولاً غیرممکن می‌شود. برای برداشتن لکه، اول باید کمی روغن ساج روی آن بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. بعد آن را پاک کنید و جلا بزنید. اگر این راه مۆثر نبود و لکه باقی ماند، مخلوطی از روغن بزرک و تربانتین درست کنید و با یک تکه پنبه روی لک از شب تا صبح بگذارید. خرابکار دیگر آفتاب است! هیچ‌وقت اثاثیه چوبی گرانبها را زیر اشعه خورشید به مدت طولانی نگذارید، چون رنگ را از بین می‌برد و چوب راخشک می‌کند. اگر تا حالا نمی‌دانستید و این مشکل پیش آمده است با روغن ساج وضع چوب را بهتر کنید. اگر از وسایل چوبی خوب نگهداری کنید سال‌ها برای‌تان کار می‌کنند. فقط کافی است که همیشه آنها را تمیز نگه دارید و اگر خواستید پولیش کنید، گردگیری را فراموش نکنید. اول باید چوب را کاملاً تمیز کنید و بعد پولیش یا جلا بزنید.
اگر به وسایل چوبی به موقع رسیدگی نکنید، بعد از مدتی شبیه به کندوی زنبور عسل می‌شوند. پس احتیاج به قوای کمکی دارد تا سالم بماند. اگر غافلگیر شدید و یکدفعه دیدید که دیگر کار از مراقبت و این جور حرف‌ها گذشته است، هیچ خودتان را نبازید! اتفاقی است که افتاده! راهش این است که یک ماده ترمیم چوب بخرید و به کمک آن محل آسیب‌دیده را مرمت و بازسازی کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا