تغذیه

رژیم غذایی 8 – 16 کاهش وزن پایدار

16 ساعت کنترل بر روی دریافت کالری می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

رژیم غذایی 8 – 16 کاهش وزن پایدار

بر اساس تحقیقات دانشگاه ایلینوی در شیکاگو رژیم غذایی 8 – 16 کاهش وزن پایدار را به دنبال دارد.

کد خبر : 97071901

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان انجام تکلیف الهی است. ولی خارج از انجام تکلیف دینی، بهتر است بدانیم خداوند متعال ما را از پدر و مادرمان بیشتر دوست دارد و در انجام تکالیق الهی به طور یقین به غیر از فواید تعالی روحی و نفسی مزایای جسمی هم در آن نهفته می باشد.

البته من انسان سست باور همیشه به دنبال دلایل علمی نیز می گردم، و همه روزه از اقصی نقاط جهان توسط دانشمندان و محققان مختلف با ادیان متفاوت دلایل علمی برای انجام برخی از تکالیف الهی که از طرف خداوند در دین مبین اسلام قرار داده شده صحه گذاشته می شود.

این نوع از رژیم غذایی تقریبا مشابه با روزه گرفتن در افراد مسلمان می باشد.

مطالعه اولیه نشان می دهد رژیم غذایی 8 – 16 کاهش وزن پایدار را به دنبال دارد.

مدل های مختلف رژیم غذایی برای کنترل و کاهش وزن وجود دارد، اما یک تحقیق علمی و تحقیقاتی مبنی بر تحریک پذیری نشان می دهد که نوع خاصی از الگوی کنترل ناشتا می تواند برای سلامتی مفید و اثرات کاهش وزن را به همراه داشته باشد. 

تحقیقات جدید از دانشگاه ایلینوی در شیکاگو یک نوع غذای محدود با زمان شناخته شده به عنوان رژیم غذایی 16: 8 را مورد بررسی قرار داده است و مطالعات  نشان داده است که در واقع می تواند یک شکل موثر از کاهش وزن باشد.

محبوب ترین شکل اخیر در رژیم غذایی متناوب روش 5 – 2 بوده است. این استراتژی خوردن شامل یک رژیم طبیعی برای پنج روز هفته و محدودیت کالری شدید برای دو روز باقیمانده است.

بسیاری از تحقیقات اخیر بر بررسی اثربخشی استراتژی هایی مانند رژیم غذایی 5: 2 تمرکز کرده اند و نتایج امیدوار کننده ای کسب کرده اند، که با کاهش چربی بدن و کنترل انسولین همراه بوده است.

مدل جدیدتر برای روزهای تعطیل در چند سال گذشته پدیدار شده است و برخی نیز پیشنهاد می کنند که از استراتژی 5: 2 بسیار آسان تر است. این روش به نام 16: 8 نامیده می شود و اساسا مصرف غذای فرد را به مدت 8 ساعت در روز محدود می کند. بنابراین، در نهایت یک فرد روزانه حداقل روزی 16 ساعت ناشتا است.

تحقیقات در مورد این نوع خاص از الگوی غذا هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما شواهد اولیه امیدوار کننده است. یک مطالعه 2016 در مورد اثرات الگوی رژیم غذایی 16: 8 در مردان جوان انجام گرفت که تنها پس از هشت هفته نشانه های آن دیده شد، در آنها بهبود انواع مختلف بیومارکرهای مرتبط با سلامت و کاهش میزان چربی پدیدار شد.

رژیم غذایی 8 – 16 کاهش وزن پایدار

آخرین مطالعه از دانشگاه ایلینوی در شیکاگو به طور خاص بر تاثیر رژیم غذایی 16: 8 بر کاهش وزن در افراد چاق تمرکز کرده است. این مطالعه شامل 23 فرد چاق با میانگین سنی 45 سال بود. 

این افراد در رژیم غذایی کنترل نشده بودند، و گفتند که خوردن غذا به صورت طبیعی ادامه پیدا  کند اما مصرف غذا را بین ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر محدود کنند. 

پس از 12 هفته، نتایج جالب نشان داد که گروه 16: 8 به طور غریزی  میزان کالری روزانه خود را حدود 300 کالری کاهش دادند. وزن کلی آنها نیز حدود 3 درصد بیشتر از روش 5: 2 کاهش یافته است.

در روزه های متناوب رژیم غذایی 16: 8 به طور فوری برای کاهش وزن موثر نیست و می بایست تداوم داشته باشد، اما محققان خاطرنشان می کنند که این استراتژی غذا در طولانی مدت پایدارتر است.

متخصص و نویسنده این مطالعه می گوید : “نتایجی که ما در این مطالعه دیدیم شبیه نتایجی است که ما در مطالعات دیگر در مورد روزه روزهای متناوب، از رژیم غذایی دیده ایم”  اما یکی از مزایای رژیم غذایی 8 – 16 ممکن است این باشد که مردم برای حفظ آن راحت تر هستند. ما مشاهده کردیم شرکت کنندگان کمتری در زمان انجام مطالعه نسبت به مطالعه های رژیم غذایی دیگر از مطالعه خارج شدند!!

این مطالعه مقدار زیادی از محدودیت ها را به وجود می آورد که باعث می شود به نتیجه گیری کلی تر در مورد اثربخشی رژیم غذایی کمک کند.

محققان معتقد هستند که انجام دو عامل زمان غذا و حجم غذا در یک رژیم غذایی نتایج خوبی را بدست نمی آورد. اما سولات زیادی در مورد اینکه چه تفاوت هایی در رژیم غذایی زمانی و حجمی وجود دارد باقی مانده است.

البته، در سطح جهان، افراد و فرهنگ های مختلف الگوهای غذایی متفاوت دارند، بنابراین ممکن است یک قانون وجود داشته باشد که برای همه کار کند، به نظر می رسد قانون فوق این است : کسانی که بیشتر از مصرف کالری خود در اوایل روز مصرف می کنند، توانایی کاهش وزن و کنترل قند بیشتری دارند.

تحقیقات بیشتری لازم است قبل از اینکه دیدگاه علمی بهتر در مورد تأثیرات وسیع الگوهای مختلف ناشتا در متابولیسم کلی ما داشته باشیم اما شواهد اولیه مطمئنا امیدوار کننده هستند.

رژیم غذایی 8 – 16 کاهش وزن پایدار

مطالعه جدید در نشریه تغذیه و سالمندی سالم منتشر شد.

منبع: گیزمک

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا