دانستنی های پزشکی

ارتباط بین استرس و بیماری های خودایمنی

ارتباط بین استرس و بیماری های خودایمنی که توسط مطالعات گسترده 30 ساله تایید شده است

به گزارش آی شهر به نقل از نیو اطلس : طی مطالعات گسترده ای، که شامل 30 سال اطلاعات و بررسی گروهی بیش از یک میلیون نفر می باشد، ارتباط زیادی بین افراد مبتلا به اختلالات استرس، از جمله PTSD و افزایش خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند آرتروز و بیماری کرون پیدا کرده است.

کد خبر : 97042501

ارتباط بین برخی از فشارهای شدید زندگی و اختلالات خودایمنی در حال حاضر بسیار آشکار به نظر می رسد. خیلی از ما ارتباط بین استرس و دردهای جسمی مانند درد های معده را تجربه کرده ایم. اما نکته شگفت آور، درباره مطالعات علمی در ارتباط مستقیم بین شرایط روانپزشکی مبتنی بر استرس، و بیماری خاص مرتبط با ایمنی انجام شده است.

مطالعات جدید و فوق العاده در مقیاس بسیار بزرگ و بررسی بیش از یک میلیون نفر در سوئد برای مدت 30 سال انجام شده است. 

ارتباط بین استرس و بیماری های خودایمنی

نتایج قابل توجهی از این تحقیقات گسترده بدست آمد، در این تحقیقات نشان داده شده که افراد مبتلا به اختلال مربوط به استرس 30 تا 40 درصد بیشتر از سایر افراد احتمال مبتلا شدن به یکی از 41 بیماری مختلف بیماری خود ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، بیماری کرون و بیماری سلیاک را دارند.

Unnur Anna Valdimarsdóttir  یکی از محققان اصلی در این مطالعه : ا از تحقیقات قبلی می دانیم که استرس بیش از حد می تواند سیستم ایمنی بدن ما را مختل کند، اما این اولین مطالعه است که نشان می دهد ارتباط بین PTSD و سایر اختلالات استرس باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی می شود.

در مواردی که افراد مبتلا به PTSD تشخیص داده می شوند، خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی افزایش می یابد. 

جالب ابنجاست که، کسانی که پس از تشخیص تحت درمان با داروهای ضد افسردگی برای PTSD قرار می گیرند، خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی کاهش می یابد. 

بطور کلی بهترین نتیجه ای که از این مطالعه می توان گرفت، این است که ارتباط قوی بین استرس روانی و شرایط التهابی فیزیکی بدن می باشد. یک فرضیه قانع کننده در برخی زمینه های تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد چندین اختلال روانی می توانند التهاب مغز را ایجاد کنند. 

مطالعه دیگری حتی به این نتیجه رسیده که التهاب مغزی با افکار خودکشی مرتبط می شود!

مطالعه دیگری وجود دارد که فست فودها باعث ایجاد و تشدید استرس در انسان می شود و حتی خود فست فودها به تنهایی باعث التهاب و بیماری خود ایمنی می شود!

تمام این مسائل را وقتی کنار هم قرار می دهیم، می توانیم به نتایج بهتری درباره روش زندگی خود برسیم. 

با رعایت اصول زندگی از این بیماری های عجیب دور بمانیم . 

توکل به خدا یکی از راههای کاهش استرس است.وقتی انسان یاد خدا را در دل خود زنده نگهدارد و ارتباط روحی و معنوی بین خود و خدا برقرار کند، به آرامش عمیق، همراه با خشنودی می رسد و با توکل به خدا از هرگونه استرس و اضطراب و فشار روانی رها می شود .

قرآن کریم در سوره رعد آیه 29 می فرماید:کسانی که ایمان آوردند قلبهایشان با یاد خدا آرام می گیرد، آگاه باشند تنها با یاد خدا قلبها آرامش می یابد .

ارتباط بین استرس و بیماری های خودایمنی

توضیحات کامل با زبان اصلی درباره مطالعه جدید در مجله JAMA منتشر شده است.

منبع: دانشگاه ایسلند

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا