نکات خانه داری

تمیز کردن سینک

تمیز کردن سینک ، گاز و فر

02

ظرفشویی و دستشویی
تمیز کنندهِ سینک (ظرفشویی)
– سینک ظرفشویی (SINK) معمولاً از جنس استیل است. بهتر است از مواد سفید کننده قوی برای تمیز کردن استفاده نکنید، زیرا رنگ استیل کدر می شود.بلکه پارچه ای را به سرکه سفید آغشته کنید و بر سطح ظرفشویی مالش دهید.
– جوش شیرین برای تمیز کردن سینک های استیل عالی عمل می کند. این ماده را به عنوان پودر تمیز کننده به کار گیرید.
– نمک ماده طبیعی مناسب برای ضدعفونی کردن سینک است. برای این منظور نمک خشک را روی سطح آن بپاشید و پس از نیم ساعت بشویید.
و همچنین کرم جیف ترگیه در سایز کوچک با سرپوش آبی هم میتواند کمک کند .
– برای تمیز کردن سینک های آلومینیومی و چینی محلول پودر ماشین لباسشویی توصیه می شود. بعد از آبکشی، با روزنامه مچاله شده سینک را برق بیندازید.
همچنین براى از بین بردن لکه ها و رسوبات آب روى سینک، پارچه اى را به سرکه سفید آغشته کنید و روى سطح را با آن مالش دهید.
تمیز کردن اجاق گاز:
اگرغذا یا شیرسررفته واجاق گازتان را کثیف کرده و تمیزکردن آن برایتان مشکل است، کافی است تا مقداری رب گوجه فرنگی را روی لکه ها مالیده و شب تا صبح بگذارید، بماند. صبح با استفاده از یک اسفنج یا ابر نرم و مقداری آب گرم وصابون ، لکه ها را پاک کنید.
و یا میتوانید اجاق‌ گاز را با آمونیاک‌ پاک‌کنید
اگر می‌خواهید اجاق‌ گاز خود راتمیز و شفاف‌ کنید کافی‌ است‌ یک‌ شب‌پس‌ از اتمام‌ کار با اجاق‌ همه‌ قسمتهای‌داخل‌ و سطح‌ روی‌ اجاق‌ را با پنبه‌آغشته‌ به‌ آمونیاک‌ مرطوب‌ کنید و شب‌تا صبح‌ آن‌ را به‌ همان‌ حال‌ بگذارید.
صبح‌ فردا پارچه‌ تمیزی‌ را با نمک‌و آمونیاک‌ آغشته‌ کنید و تمام‌ قسمت‌هارا پاک‌ کنید و با یک‌ کهنه‌ خشک‌، همه‌جا را خشک‌ کنید. اجاق‌گاز شما شفاف‌خواهد شد و برای‌ تمیزی‌ حفاظهای‌روی‌ شعله‌ نیز از محلول‌ وایتکس‌استفاده‌ کنید.
سرکه‌ و چربی‌ دو دشمن‌دیرین‌!
برای‌ پاک‌ کردن‌ چربی‌ روی‌ اجاق‌گاز، یخچال‌ و نظایر آن‌ پارچه‌ای‌ را درسرکه‌ خیس‌ کرده‌، روی‌ آن‌ بمالید. بهترو آسانتر پاک‌ و تمیز می‌شود به‌ طورکلی‌ سرکه‌ و چربی‌ دشمن‌ دیرین‌یکدیگرند .
برطرف کردن جرم اجاق گاز :
[ البته من نمیدونم که این مواد روی در اجاق گاز استیل چه تاثیری میتونه داشته باشه . برای اینکه محتاطانه عمل کنی بهتره روی یک گوشه آن امتحان کنی که بک وقت تمام گاز لکه لکه نشه ! قسمت پاک کردن سینک استیل رو تو یکی از این قسمت ها بخون . فکر نکنم جوش شیرین لطمه ای به استیل گاز بزنه . ولی به هرحال احتیاط همیشه لازمه !!! ]
مخلوط چهار قاشق جوش شیرین و چهار قاشق آب داغ را با استفاده از یک مسواک نرم و کهنه روى جرم هاى اجاق گاز بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه با اسفنج پاک کنی
شیوه ای آسان و ارزان برای داشتن فر تمیز
برای تمیز کردن فر گاز می توانید در منزل یک پاک کننده ارزان بسازید. یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق چایخوری آب لیموترش و یک و نیم قاشق چایخوری مایع سفید کننده را در یک لیوان آب گرم حل کنید. محلول را با اسفنج به دیوارهای داخل فر بمالید و بگذارید ۴۵دقیقه بماند. سپس با دستمال مرطوب چند بار سطوح را تمیز کنید.
این پاک کننده مواد خشک شده و چربی های سوخته را از دیواره ها جدا می کند.
پاک کردن فر از مواد شوینده و شیمیایى در پایان کار نکته مهمى است. آثار مواد پاک کننده را چندین بار با دستمال مرطوب پاک کنید
مواد لازم:

1- سرکه سفید
2- جوش شیرین
3- نمک سفید
4- پودر ماشین لباسشویی
5- روزنامه باطله
6- آمونیاک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا