مشاهیر جهانهوا و فضا

اولین فضانورد ی که بدون اتصال تسمه ایمنی در فضا پرواز کرد در گذشت

فضا نوردان از چند تسمه ایمنی برای متصل نگه داشتن خود به ایستگاه استفاده می کنند تا در صورت پاره یا جدا شدن احتمالی یکی از آنها، همچنان اتصال خود با ایستگاه را حفظ کند. همچنین جت پک های پشت فضانوردان نیز به آنها کمک می کند تا در صورت جدا شدن احتمالی از این اقامتگاه فضایی، بتوانند خود را حرکت داده و به ایستگاه نزدیک نمایند.

اولین فضانورد ی که بدون اتصال تسمه ایمنی در فضا پرواز کرد در گذشت

کد مطلب : 96100401

فضانوردان جهت رها نشدن در فضا تسمه هایی را به خود متصل می کنند . به غیر از آن از جت پک ها هم استفاده می شود . در صورت رهایی فضانوردان از تسمه های ایمنی ممکن است دیگر نتوانند به پایگاه خود برگردند .

اولین فضانورد ی که بدون اتصال تسمه ایمنی در فضا پرواز کرد

به نقل از پایگاه خبری ناسا، کاپیتان “بروس مک‌کاندلس” (Bruce McCandless) بازنشسته نیروی دریایی آمریکا در منزلش در کالیفرنیا به دلیل نامعلومی درگذشت.

این فضانورد سابق، یک متخصص ماموریت در ماموریت‌های شاتل فضایی “اس‌تی‌اس -۴۱بی” و ” اس‌تی‌اس-۳۱” در سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۹۰ بود و اولین نفری بود که از واحد مانور سرنشین دار (MMU) برای پرواز در کنار شاتل بدون تسمه ایمنی استفاده کرد.

مک‌کاندلس در هشتم ژوئن سال ۱۹۳۷ در بوستون، ماساچوست به دنیا آمد. او مدرک کارشناسی خود را از “آکادمی نیروی دریایی آمریکا” (United States Naval Academy) در سال ۱۹۵۸ و کارشناسی ارشد را از “دانشگاه استنفورد” (Stanford University) در سال ۱۹۶۵ دریافت کرد. مک‌کاندلس، یکی از ۱۹ فضانوردی بود که در سال ۱۹۶۶ از سوی ناسا برگزیده شد و به عنوان رابط کنترل ماموریت برای ماموریت “آپولو ۱۱”، فضانورد پشتیبان برای ماموریت‌های “آپولو ۱۴” و اولین ماموریت سرنشین دار اسکای لب به فعالیت پرداخت.

در سال ۱۹۸۴، مک‌کاندلس با استفاده از واحد MMU پیاده روی فضایی انجام داد و به بیرون از فضاپیما رفت.

او در طول قدم زدن در فضا، با گفتن این جمله که “شاید این کار قدم کوچکی برای نیل بوده است اما برای من جهش بزرگی است.” از “نیل آرمسترانگ”  (Neil Armstrong) ، فرمانده “آپولو ۱۱” تجلیل ‌کرد.

بعد از آن، مک‌کاندلس به اعزام “تلسکوپ فضایی هابل” (Hubble Space Telescope) در سال ۱۹۹۰ کمک کرد. وی مجموعا بیش از ۳۱۲ ساعت در فضا بود که چهار ساعت از آن به پرواز با استفاده از MMU اختصاص داشت.

اولین فضانورد

منبع : ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا