درماندسته‌بندی نشده

داروهای جدید دیابت برای درمان چاقی !

داروهای جدید دیابت ممکن است به درمان چاقی کمک کند

داروهای جدید دیابت احتمال درمان اضافه وزن را دارد!

در دانشگاه لیدز افرادی مورد آزمایش قرار گرفتند که با مصرف سماگلوتید طی 12 هفته 5 کیلوگرم از وزن خود را از دست دادند.

Semaglutide یک ترکیب است که در حال حاضر به عنوان درمان برای دیابت، توسط شرکت دارویی دانمارک Novo Nordisk ساخته می شود .

ساختار شیمیایی سموگلوتیید بسیار شبیه GLP-1 است که یک هورمون طبیعی است که بر روی مرکز کنترل اشتها در ناحیه هیپوتالاموس مغز عمل می کند و احساس گرسنگی را کاهش می دهد. با توجه به این موضوع، یک تیم تحت رهبری پروفسور جان بلانتل توسط Novo Nordisk استخدام شد تا ببیند آیا می توان آن را به عنوان یک داروی کاهش وزن نیز استفاده کرد.

این مطالعه شامل 28 نفر از افراد آزمایشی بود که همه آنها به صورت بالینی چاق بودند و شاخص توده بدنی 30 تا 45 کیلوگرم بوده است . به مدت 12 هفته، نیمی از آنها دوز هفتگی سموگلوتید دریافت کردند، در حالی که نیمه دیگر یک دارونما دریافت کردند و هیچ کدام از گروه ها حتی در مورد علت آزمایش مطلع نبودند.

در پایان دوره تمامی افراد به آزمایشگاه دعوت شدند تا وزن و ترکیبات بدنی آنها ثبت شود . در آنجا به آنها غذا داده شد و مقرر شد تا آنجایی که احساس سیری می کنند غذا را میل نمایند .  سپس دوره 12 هفته ای تکرار شد و جای دارو ها تغییر پیدا کرد ، کسانی که سموگلوتید دریافت کرده بودند دارو نما را مصرف کردند و بلعکس .

مشخص شد که وقتی غذا مصرف می شود، افرادی که سموگلوتید دریافت می کنند، به میزان قابل توجهی از همتایان پلاسبو مصرف می کنند ، کمتر از غذاهای پرچرب استفاده می کنند . این دارو مشخص کرد که گروهی که از آن استفاده می کنند بطور متوسط 24 درصد کمتر از گروه دیگر غذا مصرف می کنند . و این باعث شد طی 12 هفته 5 کیلوگرم وزن آنها کمتر شود .

یک مقاله در مورد این تحقیق اخیرا در نشریه دیابت، چاقی و متابولیسم منتشر شده است.

منبع: دانشگاه لیدز به نقل از گیزمگ

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا