غذاهای محلی

تجربه غذاهای خوشمزه در ایران

گزارش خبرنگار تلگراف از تجربه غذاهای خوشمزه در شهرهای ایران

ایران کشوری است که 19 بنای موجود دران به ثبت یونسکو رسیده است. گذشته از بناهای نفیس باستانی و اسلامی و طبیعت چهارفصل این کشور، نباید از کباب بره آبدار و زعفرانی آن، خورش‌های متنوع و انواع شیرینی و عرقیات آن به راحتی گذشت. خوراک‌های ایرانی در حال حاضر بخشی از فرهنگ و صنعت گردشگری آن را تشکیل می‌دهد؛ به گونه‌ای که با این غذاها می‌توان گوشه‌ای از فرهنگ غنی این کشور را شناخت. خبرنگار تلگراف در سفری که به ایران داشته است، مهم‌ترین غذاهای ایرانی را در شهرهای مختلف این کشور تجربه کرده است.
چلوکباب را در تهران امتحان کنید

چلوکباب یکی از مهم‌ترین و اعیانی‌ترین غذاهای ایرانی است که با گوشت بره و زعفران روی آتش زغال تهیه می‌شود و از عطر وطعمی اشتهاآور برخوردار است. استفاده از تکه‌های گوشت جوجه به این خوراک تنوع خاصی می‌بخشد. گوجه کبابی، پلو، دوغ، سبزی تازه –مخصوصاً ریحان– و پودر سماق جزء چاشنی‌های مهم این غذا است. چلوکباب را می‌توان در بیشتر نقاط پایتخت ایران و دیگر شهرهای آن امتحان کرد.

چلو کباب

آش رشته در اصفهان

آش و سوپ بهترین پیش‌غذا در شهرهای ایران محسوب می‌شود. آش رشته غذایی کامل است که با انواع حبوبات، سبزی، رشته‌های خمیری، پیاز سرخ‌شده و کشک تهیه می‌شود. بهترین مکان برای سرو این خوراک خوش‌طعم و خوش عطر هتل عباسی اصفهان – یکی از هتل‌های سبک قدیمی اصفهان—است.

آش رشته

دیزی را در مشهد نوش جان کنید

دیزی یکی از قدیمی‌ترین خوراک‌های ایرانی است که در مشهد مقدس‌ترین شهر ایران به خوبی طبخ می‌شود. این خوراک ترکیبی از گوشت بره پرچرب، نخود و سیب‌زمینی است که در دمای پایینی پخته می‌شود. انواع ترشی جات، پیاز، سبزی و نان‌های سنتی چاشنی این خوراک هستند.

دیزی

 

گلاب؛ چاشنی خوش رایحه

مردم شهر کاشان در مناطق کویری ایران نزدیک به 2500 سال است که از عصاره گل رز (گل محمدی) چاشنی خوش رایحه‌ای تهیه می‌کنند. این چاشنی در اواسط بهار و از گل‌های تازه تهیه می‌شود. گلبرگ‌های رز در دیگ‌های بزرگ طبخ می‌شود و بخار آن پس از سرد شدن به مایعی خوش رایحه و آرام‌بخش تبدیل می‌شود که گلاب نام دارد. از گلاب در انواع شیرینی استفاده می‌شود ولی طعم آن در فالوده فوق‌العاده است.

گلاب

 

ترشی تره در تالش

بهترین خوراکی که در جنگل‌های سرسبز و شالیزارهای برنج تالش می‌توان امتحان کرد، یک ظرف ترشی تره است. ترشی تره خورشی سبز است که از چندین نوع سبزی مانند اسفناج، شوید، جعفری، گشنیز، پیازچه، لیموترش و تخم‌مرغ تهیه می‌شود.

ترشی تره

 

 

خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها در یزد

شهر دلربای یزد، در میان دو فلات بزرگ بیابانی قرار گرفته است. این شهر زیباترین و باشکوه‌ترین معابد زرتشتی و آتشکده‌ها را در بر دارد. گذشته از اماکن تاریخی شهر یزد، شیرینی‌های بادامی و پسته‌ای با روکشی از هل، دل‌چسب‌ترین سوغاتی این شهر محسوب می‌شوند.

شیرینی یزدی

 

ته‌چین خوراک به‌یادماندنی شیراز

ته‌چین جزء لاینفک بیشتر غذاها در رستوران‌های شهر زیبای شیراز است. این خوراک مخلوطی از گوشت بره و جوجه، ماست، برنج پخته، ماست و زعفران است که به شکل قالبی و با رویه‌ای طلایی سرو می‌شود. ته‌چین خوراکی سخاوتمند است و با صرف تکه‌ای از آن کاملاً سیر می‌شوید.

ته چین

 

کوفته ‌تبریزی

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این غذا به بهترین شکل در شهر آذری‌زبان تبریز طبخ می‌شود. کوفته با گوشت بره، برنج پخته، لپه و انواع سبزی‌های معطر تهیه می‌شود و مرکز آن را با گردو، کشمش، پیاز سرخ‌شده، تخم‌مرغ آب پز و زردآلوی خشک پر می‌کنند و روی آن را سس زعفران و گوجه‌فرنگی می‌ریزند.

کوفته تبریزی

 

قلیه میگو در بندرعباس

غذاهای مناطق جنوبی ایران همانند هوای آن بسیار تند و گرم است. نمونه آن قلیه ماهی است که با گشنیز، آلوچه، فلفل قرمز، سیر و میگو تهیه می‌شود و بهترین مکان صرف آن در رستوران‌های کنار بازار مرکزی ماهی بندرعباس است.

 

قلیه میگو

میرزاقاسمی خوراک لذیذ ماسوله

لذت پیاده‌روی در روستای کوهپایه‌ای ماسوله در استان گیلان با خوردن خوراک لذیذ میرزاقاسمی تکمیل می‌شود. این خوراک از بادنجان دودی، سیر تازه، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ و روغن‌زیتون تهیه شده و انرژی زیادی به مردم کشاورز این منطقه می‌دهد.

میرزاقاسمی

منبع : باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا