سبک زندگی اسلامی

خانم‌ها در برابر مزاحمت‌های شغلی

خانم‌ها در برابر مزاحمت‌های شغلی

برخورد خانم‌ها در برابر مزاحمت‌های شغلی چگونه باشد؟

کد مطلب : 95112201

– متأسفانه بسیاری از خانم‌ها در برخورد با فرد مزاحم و بیماردل، به خاطر ترس، احساس خطر، سادگی یا … واکنش جدّی نشان نمی‌دهند و همین مسئله موجب تکرار مزاحمت‌ها از سوی این قبیل افراد می‌شود، در حالی که در بیشتر موارد، واکنش جدّی و تند خانم، می‌تواند از مزاحمت‌های بعدی این افراد جلوگیری کند.

چه بسا برای برخی از زنان پیش آمده است که در محل کار خود، متأسفانه در معرض رفتارهای مزاحم و ناخوشایند بعضی از همکاران مرد قرارگرفته باشند؛ مثلاً اظهار علاقه همکار مرد به همکار زن جهت برقراری رابطه، نمونه‌ای از این رفتارهای مزاحم آلود است که برخی از خانم‌ها در محیط کار ممکن است تجربه کنند. به این‌گونه مزاحمت‌ها، اصطلاحاً مزاحمت جنسی گفته می‌شود؛ به عبارت دیگر، پیشنهادهای مکرر و یک طرف لفظی یا جنسی، متلک پراندن‌ها، اظهارنظرهای موهِن و تلویحاً جنسی که توسط شخصی در محل کار صورت بگیرد و برای شخص مخاطب آزاردهنده باشد و باعث احساس خطر، حقارت، مرعوب شدن و یا رنج در مخاطب شود یا در انجام کار او اختلال ایجاد کند، امنیت شغلی او را به خاطر اندازد یا در محیط کار، فضای تهدیدآمیز یا مرعوب‌کننده ایجاد کند، همگی از مزاحمت‌های جنسی به شمار می‌آید. بنابراین، برخی از کلمات و رفتارها می‌توانند به اندازه کافی برای فرد در محل کار، مزاحمت جنسی ایجاد کنند.
مانند این خانم که متأسفانه در محیط کار خود، توسط همکار غیر هم‌جنسش که متأهل نیز هست، اظهار علاقه و پیام‌های رابطه دریافت می‌کند، درحالی‌که این مسئله یک طرفه است و خانم محترم باوجود بی محلی و فاصله گرفتن در برابر رفتارهای این آقا، مدام از سوی ایشان دچار مزاحمت می‌شود و این خانم به شدت از رفتارهای آزاردهندۀ همکارش، احساس خطر می‌کند. به راستی راه مقابله با این قبیل رفتارهای آزاردهندۀ همکار غیر هم‌جنس چیست؟ دراین‌باره به دنبال ارائه راهکارهایی برای مقابله با چنین مزاحمت‌هایی که از سوی همکاران غیر هم‌جنس رخ می‌دهد، هستیم.
پاسخ کارشناس:
در چنین مواردی، خانم‌های محترم چند راه دارند؛ یا اینکه بی‌تفاوت باشند و واکنشی از خود نشان ندهند تا طرف مقابل، دست از رفتار پلید خود بردارد که در آن صورت، سکوت و عدم واکنش جدّی، می‌تواند رضایت خانم‌ها را به شخص مزاحم القاء کند؛ لذا وی دست از رفتار آزاردهندۀ خود برنمی‌دارد و کماکان به مزاحمت‌های خود ادامه می‌دهد یا اینکه با قاطعیت تمام، به رفتارهای آزاردهنده همکار غیر هم‌جنس خود تذکر جدی بدهند.[1]
متأسفانه نکته مهمی که بسیاری از خانم‌های شاغل غافل هستند، برخورد جدّی با این قبیل افراد است وگرنه در بسیاری از موارد، وقتی فرد مزاحم، واکنش جدّی و تند خانم را ببیند، هرگز به خود جرئت تکرار اشتباهش را نخواهد داد، امّا در بعضی از موارد، خانم‌ها به خاطر ترس، احساس خطر، سادگی و … واکنش جدّی نشان نمی‌دهند و همین مسئله موجب کش‌دار شدن مسئله می‌شود. در آموزه‌های دینی نیز آمده است که یکی از خصلت‌های برتر یک زن، داشتن تکبر در برابر افراد بیمار دل و بوالهوس است که باعث می‌شود این بیماردلان، چشم طمع به چنین زنی نداشته باشند.[2]
امّا اگر با وجود تذکر جدّی از سوی خانم، همچنان همکار غیر هم‌جنس به کار اشتباه خود ادامه داد، در آن صورت لازم است خانم محترم، این موضوع را به مافوق خود (مدیر و مسئول) اطلاع دهد تا از سوی ایشان هشدار جدّی به فرد مزاحم داده شود.
منظور از مدیر و مسئول در اینجا، کسی است که مسئولیت و تعهد کاری نسبت به این‌گونه مسائل را دارد؛ مثلاً در محیط دانشگاه، بخش حراست، مدیریتی است که یکی از وظایف آن، برخورد با این‌گونه مسائل است؛ معمولاً مدیر، حراست و بازرس یک مجموعه در راستای کنترل و مدیریت مجموعه، در برابر کارمندان خود احساس وظیفه می‌کند و همچنین لحن و موقعیت مدیر و حراست در هشدار جدّی به فرد خاطی می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ لذا با پیگیری این موضوع توسط مدیر، حراست یا بازرسی مجموعه، تا حد زیادی می‌توان از بروز این‌گونه رفتارهای آزاردهنده جلوگیری به عمل آورد.
اگر فرض بگیریم که این مسئله، از طریق مدیریت، حراست یا بازرس اداره نیز حل نشد، خانم‌های شاغل علیرغم اطلاع این موضوع به خانواده، لازم است از طریق حقوقی، پیگیر این موضوع شوند تا با احضاریه دادگاه، فرد مزاحم را متوجه رفتار بد خود کنند.
نکته آخر:
خانم‌ها شاغل باید توجه داشته باشند که بیان این مسئله به همکار هم‌جنس خود، می‌تواند حرف‌وحدیث و انگشت‌نما شدن را به دنبال داشته باشد؛ لذا با فرض این مسئله، توصیه می‌‌کنم از به اشتراک گذاشتن چنین مسائلی با همکاران خود اجتناب کنید.
پی‌نوشت:
[1]. چند بار تذکر جدی کافی است.
[2]. امام علی(علیه‌السلام) در مورد صفات پسندیده زن فرموده: «بهترین صفات زن، بدترین صفات مرد است و آن صفات عبارتند از: کبر، بخل و ترس. اگر زن متکبر نباشد، هیچ‌گاه تسلیم غیر همسر خود نمی‌شود. همچنین اگر زن بخیل باشد، در حفظ و نگهداری اموال خود و همسرش کوشا خواهد بود. چنانچه زن ترسو باشد، از هر پیشامدی بیمناک است و قهراً به دام شیاطین نخواهد افتاد، در حالی که این صفات، هر سه از صفات ناپسندیده مرد به شمار می‌رود.»[نهج البلاغه، حکمت 234]
منبع:
[1]. کتاب‌ فرهنگ نظریه‌های فمینیستی، مگی هام، ترجمه نوشین احمدی خراسانی، نشر توسعه، 1382.

منبع : سایت رهروان ولایت

خانم‌ها در برابر مزاحمت‌های شغلی

خانم‌ها در برابر مزاحمت‌های شغلی

خانم‌ها در برابر مزاحمت‌های شغلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا