نکات خانه داری

تمیز کردن کامپیوتر

نکاتی برای تمیز کردن کامپیوتر های شخصی

003

از آنجا که لپ تاپ ها هم از کالاهایی هستند که مدام مورد استفاده کاربرانشان قرار می گیرند، بد نیست کاربران رایانه دستی بر کامپیوتر های خود کشیده و گرد و غبار کار مداوم را از تن و جان آن بزدایند. این کار چند حسن دارد: اول اینکه کامپیوتر بیچاره را از آلودگی و گرد و غبار نجات می دهیم. دوم اینکه با این اقدام به حفظ سلامت خود نیز کمک کرده ایم، چرا که رایانه و تجهیزات آن نظیر موس، کی بورد و… بیش از هر وسیله دیگری در جذب میکروب، باکتری و ویروس های بیماری زا مستعد هستند. تحقیقات نشان داده اند که برخی از کیبوردها حتی از بسیاری از مکان های آلوده، کثیف تر هستند. براساس تحقیقات انجام شده تنها در کیبورد کامپیوتر، هزاران ویروس آلوده و میکروب وجود دارد که ناقل بیماری های بسیاری است، پس اگر تاکنون برای گردگیری کامپیوتر خود اقدام نکرده اید، بهتر است دست به کار شده و به جنگ ویروس های بیماری زایی روید که از سر و کول کامپیوترتان بالا می رود. برای این کار البته باید نکاتی را مد نظر قرار دهید که علاوه بر اینکه لپ تاپ شما را تمیز و پاک می کند، بلکه به سلامت آن هم آسیبی نرساند. پس اگر قصد تمیز کردن لپ تاپتان را دارید و همچنین نگران حفظ سلامتی لپ تاپ خود هستید، این مطلب را بخوانید:
از محلول های پاک کننده در فواصل زمانی معین استفاده کنید:
اگرچه فعالان بازار معتقدند استفاده از مواد پاک کننده مخصوص کامپیوتر آسیبی به این کالا نمی رساند، اما کارشناسان معتقدند استفاده از این مواد در فواصل زمانی کوتاه می تواند باعث ایجاد نقص در کامپیوتر و قطعات آن شود، البته نظرات متعددی در این زمینه وجود دارد. کارخانه های سازنده لپ تاپ به تمیزکاری لپ تاپ هر یک سال یک بار معتقدند.

گروهی می گویند استفاده از محلول های پاک کننده در فواصل زمانی کوتاه منجر به بروز تغییرات ظاهری در ظاهر لپ تاپ می شود و بهتر است در فواصل زمانی سه ماه یکبار از این مواد استفاده کرد و در موارد دیگر از پنبه آغشته به آب برای پاک کردن لپ تاپ استفاده کرد، اما گروه دیگری می گویند، از آنجا که این محلول ها مطابق با استانداردهای جهانی و با حساسیت خاص تولید شده اند آسیبی به دستگاه نمی رسانند و می توان هر یک ماه یکبار از آن استفاده کرد.

به هر حال با توجه به وفور کالاهای تقلبی در بازار، بهتر است ما احتیاط کرده و در فواصل زمانی طولانی تری از این تمیز کننده ها برای شستشوی لپ تاپ استفاده کنیم.

هرگز برای تمیز کردن لپ تاپ از جاروبرقی یا وسایل این چنینی استفاده نکنید:
برخی از افراد برای زدودن گرد و غبار لپ تاپ به ویژه گرد و غبار بین کلیدها و… از جاروبرقی یا جارو شارژی استفاده می کنند. اما این کاری بسیار اشتباه است که سلامت لپ تاپ را به شدت تهدید می کند، پس بهتر است به جای استفاده از جاروبرقی، از جاروهای کوچک با توان مشخص که مخصوص لپ تاپ است یا اسپری های هوای فشرده برای زدودن گرد و غبار روی لپ تاپ استفاده کنید. همچنین می توانید از قلم موهای نرم و کوچک برای زدودن گردو و غبار از لپ تاپ استفاده کنید.

برای تمیزکاری لپ تاپ مرحله به مرحله پیش روید:
اولین قدم برای تمیز کردن کامپیوتر این است که دستگاه را خاموش و کابل برق را از پریز جدا کنید. بهتر است قسمت بیرونی بدنه کامپیوتر را با جاروهای مخصوص کامپیوتر که امروزه در برندهای مختلفی چون بلاک انددکر، اپتیما و… در بازار موجودند تمیز کنید و سپس به سراغ قسمت های داخلی کامپیوتر بروید و CPU، مادربورد و دیگر قطعات را با استفاده از یک قلم موی کوچک و نرم گرد روبی کنید، البته باید مواظب باشید تا قطعات کوچک روی مادربوردها به ویژه جامپرها جابه جا نشود. برای تمیز کردن داخل درایو کامپیوتر، نیز بهتر است از کیت های مخصوص تمیزکردن درایو استفاده شود که در بازار با قیمتی حدود یک هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان به فروش می رسند. در تمیز کردن صفحه LCD مانیتور باید دقت فراوانی شود، چرا که این مانیتورها از شیشه ساخته نشده اند؛ بنابراین هیچ وقت هیچ مایعی را به طور مستقیم روی آن اسپری نکنید و از دستمال کاغذی از هر نوع برای تمیز کردن آن استفاده نکنید؛ چرا که باعث خش افتادن روی صفحه آن می شود. پس بهتر است از دستمال های پارچه ای کتان نرم و خشک برای این کار استفاده کنید.

از ابزارهای محافظتی و ایمنی استفاده کنید:
بهتر است پس از پاک کردن و تمیز کردن لپ تاپ از کاور و محافظه هایی که در بازار موجود است استفاده کنید. به عنوان مثال از کاورهای کیبورد یا کاور روی صفحه نمایش استفاده کنید. در این صورت دستگاه شما به تمیزکاری کمتری نیاز خواهد داشت.
مواد لازم: از لوازم پاک کننده مجاز و استاندارد استفاده کنید:
امروزه اکثر کاربران رایانه از تمیزکننده هایی که در قالب اسپری، قطره و دستمال های مرطوب در بازار موجودند برای تمیز کردن رایانه استفاده می کنند. این تمیزکننده ها در مارک های مختلفی که اکثرا متفرقه هستند در بازار موجودند و محصول کشور چین هستند، اگر چه این محصولات چینی کیفیت برندهای آلمانی و… را ندارند، اما استفاده از این تمیزکننده ها حتی در صورت تقلبی بودن به مراتب بهتر از استفاده از محلول های من در آوردی است که برخی از کاربران رایانه از آن استفاده می کنند. در هر حال بهتر است از محلول و مواد پاک کننده مجاز و دارای استاندارد استفاده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا