باغچه

طرز نگه داری گل شهناز

طرز نگه داری گل شهناز

گل شهناز (گل راعی)

کد مطلب : 95041801

گل های زرد و شاد این گیاه با پرچم های متعدد خود، موجی از شور و هیجان به باغچه می آورند. گل شهناز درختچه یا علفی چند ساله است که در مناطق معتدل همیشه سبز؛ و در مناطق با آب و هوای سرد، خزان کننده است. گیاهی است فاقد کرک، با ساقه ایستاده که ارتفاع آن به ۶۰ سانتیمتر می رسد و همین میزان گستردگی دارد.

برگ های گل شهناز، بیضوی، متقابل و در سطح زیرین کم رنگ، دارای نقاط شفاف سوراخ مانند به تعداد فراوان است که در واقع کیسه های ترشحی مملو از اسانس هستند.

گل ها به رنگ زرد درخشان و نسبتاً بزرگ هستند و بین ۳ تا ۵ سانتیمتر قطر دارند. دارای پنج گلبرگ هستند و پرچم های زرد متعددی دارند.

فصل گلدهی گیاه از اواخر بهار تا اوایل پاییز است.

برای جوانسازی این گیاه بایستی هر دو تا سه سال یکبار در اواخر زمستان یا اوایل بهار هر دو تا سه سال یکبار هرس شدید انجام شود.

طرز نگه داری گل شهناز

نیازمندی های طبیعی

خاک:

در بیشتر خاک ها به خوبی رشد می کند و خاکی با زهکشی خوب می خواهد. در خاک شنی بسیار خوب رشد می کند. به خاک های خشک مقاوم است.

آبیاری:

به آبیاری در حد معمول نیاز دارد. گل راعی به خشکی مقاوم است. اگر گیاه را در نیم سایه نگهداری می کنید به آن آب کمتری دهید.

نور:
مکان های کاملا آفتابی را دوست دارد و در آن بهتر رشد می کند. در نیم سایه هم رشد می کند و رنگ برگ های آن کمی روشن تر می شود.

دما:

در مناطق معتدل همیشه سبز و در مناطق با آب و هوای سرد، خزان کننده می باشد. تا سرمای منفی بیست درجه را تحمل می کند.

تکثیر:

با کاشت بذر آن در زمستان در گلخانه می توان گیاه را تکثیر کرد. جوانه زنی ۳-۱ ماه طول می کشد.

همچنین می توان گیاهان چند ساله را با تقسیم ریشه زیاد کرد.

روش معمول دیگر استفاده از قلمه چوب نرم است.

*** گیاه دیگری در این جنس هست که بسیار معروف بوده با نام  هوفاریقون که به نام های گل راعی و گل شهناز نیز شناخته می شود. هوفاریقون (Hypericum perforatum) کمتر به عنوان یک گیاه زینتی یا پوششی شناخته می شود و بیشتر به عنوان گیاه دارویی معروف است.

هوفاریقون، از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و خواص درمانی بسیاری دارد. در حال حاضر از این گیاه دو فراورده دارویی در بازار ایران موجود می‌باشد: قطره هایپیران و قرص پرفوران که هر دو در درمان افسردگی کاربرد دارند.

طرز نگه داری گل شهناز

منبع:دانشنامه گل و گیاه

گرداورنده:اسپیدمهر.غلامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا