درمان

تولید اسپری داروی میگرن

داروی میگری هیل تولید شده از سوی محققان پارک علم و فناوری پردیس قادر است با کاهش میزان نیتریک اکساید موجود در خون فرد مبتلا، بیماری میگرن را درمان کند و این محققان درصدد تولید فرم مایع این دارو هستند که از طریق بینی وارد بدن خواهد شد.

داروی «میگری هیل» داروی جدید و ویژه برای درمان سردردهای میگرنی است که پس از 14 سال تحقیقات در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و گیلان به مرحله تولید رسید. فرمولاسیون این دارو برگرفته از طب سنتی است و مطالعات مربوط به آن در دو مرحله اجرایی شد.

مرحله اول بررسی اثرات این دارو بر بیماران میگرنی داوطلب بوده که به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد. این مطالعات با همکاری جمعی از اساتید مغز و اعصاب در چندین مرکز پژوهشی دانشگاهی اجرایی شد.

در این مرحله وضعیت بیماران قبل از انجام درمان و تا 6 ماه پس از درمان پیگیری شد که نتایج به دست آمده نشان داد تعداد سردردها و حملات میگرنی این افراد به کمتر از نصف کاهش یافته است.

مرحله دوم این مطالعات نیز بر مکانیزم عملکردی این دارو متمرکز شد.

دکتر صالح رمضانی، مدیر کلینیک آرامش و از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مکانیزم عملکردی این دارو توضیح داد: غده صنوبری (Pineal) در مغز یک ماده حیاتی به نام ملاتونین تولید می‌کند که این ماده علاوه بر آن که تنظیم کننده دوره خواب و بیداری است، نقش جمع‌آوری کننده مواد سمی از بدن را در طول خواب شبانه ایفا می‌کند.

وی با بیان این که بر اساس مطالعات انجام شده میزان شبانه ماده ملاتونین موجود در خون افراد مبتلا به میگرن کمتر از افراد سالم است، خاطرنشان کرد: متخصصان مغز و اعصاب یکی از علل بروز میگرن را افزایش ماده نیتریک اکساید می‌دانند که به دلیل کاهش ملاتونین در بدن، افزایش یافته است.

رمضانی ادامه داد: داروی میگری هیل تولید شده قادر است میزان نیتریک اکساید تولید شده از سوی سلول‌ها را کاهش دهد و این همان کاری است که ملاتونین در بدن به طور طبیعی انجام می‌دهد.

میگری هیل

این محققان به منظور بررسی سمیت این دارو، آن را بر روی 300 موش با دوزهای بالا مورد بررسی قرار دادند و نتایج نشان داد که این دارو حتی در دوزهای بالا در بدن ایجاد سمیت نخواهد کرد.

این دارو ترکیبی از 20 نوع گیاه دارویی چون بابوبه و اسطوخدس است و با بررسی‌های انجام شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و گیلان هیچ نوع اختلال دارویی ایجاد نمی‌کند.

این دارو در فرم بخور گرم در کلینیک برای بیماران تجویز می‌شود؛ از این رو در حال حاضر توزیع آن به صورت کلینیکی است. این دارو از طریق مخاط بینی بر روی سیستم عصبی اثر گذاشته و منجر به بهبودی بیماری خواهد شد.

دکتر رضا رمضانی مجری طرح نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مراحل کارآزمایی‌های بالینی داروی میگری هیل، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاز سوم این دارو با درمان بیش از 1400 بیمار به پایان رسیده است و بر اساس نتایج بدست آمده 81 درصد از بیماران به صورت قطعی درمان شده‌اند و 19 درصد مابقی هم میزان داروی مصرفی و حملات میگرنی آنها تا 90 درصد کاهش یافته است.

وی با تاکید بر این که این دارو استانداردهای جهانی و ایرانی را کسب کرده است، اضافه کرد: این دارو همچنین مورد تأیید پزشکان قرار گرفته و در درمانگاه‌های درد از آن استفاده می‌شود.

مجری طرح به قیمت این دارو اشاره کرد و افزود: قیمت این دارو بدون هزینه‌های کلینیکی 150 هزار تومان در دوره 20 روزه است و شکل اسپری آن با قیمت 450 هزار تومان برای مدت 120 روز عرضه می‌شود.

این محقق با بیان این که این دارو از طریق بخور در کلینیک‌ها به مصرف بیماران می‌رسد، یادآور شد: در تلاش هستیم تا این دارو به صورت اسپری مایع عرضه شود. فرم مایع این دارو نیز از طریق بینی مصرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: فرم اسپری این دارو تا 6 ماه آینده عرضه خواهد شد.

منبع : ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا