ایده تولیدتغذیه

استویا،گیاهی بسیار شیرین

استویا،گیاهی بسیار شیرین

استویا، گیاهی بیش از دویست برابر شیرین‌تر از شکر+تصاویر

شیرین‌برگ یا استیویا نام یک سرده از زیرخانواده کاسنیان آستروئیده است.

کد مطلب : 95042901

استویا شامل هیچ مقدار کالری نمی باشد و برای صدها سال برای شیرین نمودن غذا و نوشیدنی ها در آمریکای جنوبی استفاده می شده است و در دهه های متمادی هم در آسیا مورد استفاده قرار گرفته است.
PH آن تغییر نمی کند استویا مقاوم در برابر حرارت بالا می باشد، به طوریکه در پخت و پزماهیت آن تحت هیچ شرایطی تغییر نمی کند رنگ استویا بر اثر پخت و پز تیره نمی شود.
استویا در حال حاضر به عنوان قند (شیرین کننده) شناخته شده است. آن را در نوشابه ها ونوشیدنی ها، شیرینی جات و شکلات ها، مربا، آدامس، سس ها، کچاپ و ماست می توان استفاده کرد.
استویا برخلاف شکرهای شیمیایی تولید شده که اکثراً اثرات کوتاه مدت و بلندمدت سوء ای برای سلامت انسان دارند، نه تنها یک ماده کاملا طبیعی و مفید به لحاظ عاری بودن از انرژی، کالری می باشد بلکه به جهت تاثیر مثبتش بر افزایش طعم و بهتر کردن مزه غذا شناخته شده است. با استویا غذاها همچنان طعم و رنگ و بوی عالی خود را حفظ خواهند کرد.تحقیقات و مطالعات گسترده ای درباره استویا و اثرات مفید و فواید آن بر بیماران دیابتی از نوع دوم و بیمارانی که دارای فشارخون بالا هستند انجام شده است و این گیاه طبیعی بهترین جایگزین شیرین کننده هایی چون قند یا شکر بر این گونه بیماران است.

استویا،گیاهی بسیار شیرین

گیاه استویا، دویست برابر شکر شیرینی دارد و امروزه به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان جایگزین شکر استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار افکارنیوز به نقل از یورونیوز، گیاه استویا (Stevia)، دویست بار شیرین‌تر از شکر، با کمی مزه شیرین‌بیان که‌امروزه به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان جایگزین شکر استفاده می‌شود. این گیاه زودرو است و کشت آن در مالاگا در جنوب اسپانیا رونق دارد.

سرجیو مارتین و بسیاری از کشاورزان، به دلیل بازده بالاتر، کاشت استویا را به کشاورزی سنتی ترجیح داده‌اند.
سرجیو می‌گوید: “قبلاً گوجه‌فرنگی، فلفل، پیاز و سیب‌زمینی می‌کاشتم اما آینده آن مدل کشاورزی تاریک است. من نوع دیگر کشاورزی را انتخاب کردم و به کاشت استویا پرداختم. زیرا گیاهی است که آفات را ذخیره نمی‌کند و سه فصل برداشت در سال دارد. الان چهار سال است که ما آن‌ها را کاشته‌ایم و لازم به کشت دوباره هم نیست.”
به دلیل نداشتن کالری و قابل استفاده بودن برای بیماران دیابتی، ترکیب‌های استخراج شده از استویا در میان دیگر مواد غذایی، بسیار منحصر به فرد است.

برگ‌های استویا بعد از خشک شدن باید جوشانده شوند تا مواد شیرین‌کننده “گلیکوزید” یا ترکیب “ای -۹۶۰” از آن‌ها خارج شود.
خوزه لوئیس روسا، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه گرانادا، برای فرآوری برگ‌های این گیاه، شرکت استوی گران (ترکیبی از استویا و گرانادا) را در سال ۲۰۱۰ بنا نهاد.
او می‌گوید: “بعد از دریافت چندین کیلوگرم برگ، برای استخراج ترکیبات، آن‌ها را می‌جوشانیم. بعد از اولین سری جوشاندن به شکل شیشه‌ای از مواد تیره رنگ درمی‌آید که تا اینجا مجوز اتحادیه اروپا را ندارد. بنابراین باید آن را تصفیه کنیم. مراحل متفاوتی برای این کار وجود دارد. تصفیه بسیار دقیق با فنّاوری نانو. تا زمانی که به‌صورت شیشه‌ای از موارد زلال درآید. این محصول به‌صورت مایع یا پودر خالص استویا، به فروش می‌رسد.
شرکت استوی گران، پودر خالص استویا را به قرص تبدیل می‌کند تا بیماران دیابتی به‌عنوان جایگزین شکر از آن‌ها استفاده کنند.

با این همه استویا آن‌طور که به نظر می‌رسد کامل نیست. بعضی از سرآشپزها از حل نشدن آن با دیگر مواد اولیه شکایت دارند. همچنین طعم قوی شیرین‌بیان، استفاده آن را در ترکیب غذاها دشوار می‌کند.
از متخصصان تغذیه نیز دعوت شده تا اثر استویا بر بدن انسان را مطالعه کنند. پرفسور خوزه میگل موله، از دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه والنسیا می‌گوید که بسیاری از اطلاعاتی که درباره استویا می‌دهند نادرست است.
او می‌گوید: “محصولات بسیاری در سوپر مارکت‌ها هستند که در برچسب مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها، نام استویا ذکر شده، اما به‌دقت باید بخوانید چرا که استفاده از استویا به‌صورت گیاه در مواد غذایی، مجاز نیست. استویا به‌صورت گیاه، فعالیت دارویی دارد. می‌تواند باعث افت فشارخون و ناباروری در مردان شود. حتی در بعضی موارد می‌تواند کشنده باشد. مشکل دیگر اینکه استویا به‌عنوان درمان دیابت تبلیغ می‌شود. این اشتباه بزرگی است. استویا درمان جایگزین برای دیابت نیست بلکه شیرین‌کننده‌ای مناسب برای بیماران دیابتی است.”
برگ استویا در اتحادیه اروپا به‌عنوان محصول غذایی غیرمجاز است و کشاورزان اجازه فروش برگ یا گیاه آن به کارخانه‌ها را ندارند.
در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱، اتحادیه اروپا، “گلکوزید استویا” یا “ای -۹۶۰” را که محصول شیرین‌کننده استخراج شده از استویا است مجاز شمرد. اما گیاه آن همچنان غیرمجاز است. در نتیجه این تصمیم، فروش برگ استویا در سراسر اتحادیه اروپا به‌جز ایالت “باواریا” در کشور آلمان ممنوع است.
یک شرکت آلمانی در این ایالت توانست ثابت کند که استویا از مواد غذایی قدیمی آنان است زیرا قبل از تصمیم اتحادیه اروپا آن‌ها از برگ خشک استویا استفاده می‌کردند.
در این میان کشاورزان اسپانیایی هم خواهان برابری در استفاده از این گیاه در سراسر اروپا هستند.
لئوویگیلدو مارتین، رئیس انجمن ترویج و بازاریابی استویا در آندلس می‌گوید: “این گیاه به‌صورت سنتی در اروپا در غذا و یا به‌صورت چای مصرف می‌شده است. بنابراین مواد غذایی تازه‌ای نیست. اتحادیه اروپا باید پرونده این گیاه را به‌عنوان غذای جدید ببندد و اجازه دهد تا مردم آن را به‌صورت چای یا جوشانده مصرف کنند.”
گیاه استویا قرن‌هاست که شناخته شده و از نام پدرو استویا، گیاه شناس اسپانیایی گرفته شده است.

استویا،گیاهی بسیار شیرین

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا