نکات خرید کردن

نکاتی درباره خرید کت و شلوار

نکات ریز اما مهم در خرید کت و شلوار

کت و شلوار

● اهمیت دکمه

هنگام خرید کت و شلوار، حواستان به تعداد دکمه های کت باشد. کت هایی با دکمه کمتر رسمی تر است و باید برای مجالس رسمی انتخاب شود. چون کت های یک یا ۲ دکمه ای، یقه بازتری دارند و پیراهن زیر کت بیشتر دیده می شود، در نتیجه، حالت رسمی تری پیدا می کند. هر چه تعداد دکمه بیشتر می شود، کت ها نیمه رسمی می شوند؛ کت های فانتزی و مدرن و با طراحی نو هم اغلب دکمه بیشتری دارند.

● رابطه میان قد و دکمه

کت های ۲ دکمه برای مردان کوتاه تر و کت های ۳ دکمه برای مردان بلند تر مناسب است. این را هم فراموش نکنید که بعضی از کت ها یک ردیف دکمه دارد و بعضی دیگر ۲ طرف دکمه دارد. دسته دوم برای افراد چهارشانه مناسب نیست و عرض شانه ها را بیشتر نشان می دهد. کت های تک دکمه هم خیلی رسمی هستند و اگر قرار است فقط یک دست کت و شلوار در کمد لباستان داشته باشید، این کت ها را فراموش کنید، چون خیلی خاص است.

● کت و شلوار پشمی کجا خوب است؟

در کت و شلوار هرچه میزان پشم پارچه بیشتر باشد، رسمی تر از کار در می آید. معمولا، کت های خیلی رسمی صد در صد پشم است. مرغوبیت شان هم به کیفیت و نوع پشم به کار رفته بستگی دارد. البته یادتان نرود که پارچه های پشمی خیلی بیشتر و سریع تر چروک می شود و باید فکر پوشیدن آنها را در محیط های اداری و کاری از سرتان بیرون کنید. چون نظم و آراستگی آنها در حد یک مجلس رسمی است و برای محیط کار مناسب نیست.

● اهمیت استاندارد بودن

دقت کنید که سایز کت و شلوار تان خیلی بزرگ نباشد. سرشانه های کت باید جذب شانه ها باشد نه بزرگ تر از شانه هایتان. قد کت و شلوار غیر از موارد استثنا، استاندارد های ثابتی دارد که باید رعایت شود. همین نکات ظریف باعث می شود خوش تیپ و برازنده به نظر برسید. قد کت باید تا نوک انگشت شست باشد. قد آستین هم بهتر است به اندازه ای باشد که یکی، دو سانتی متر از لبه آستین پیراهن از زیر آن بیرون بزند. لبه پشت شلوار باید تا لبه پایین پاشنه کفشتان برسد و وقتی راه می روید جورابتان دیده نشود. البته حواستان به رنگ جوراب هم باشد که همرنگ شلوارتان انتخاب کنید.

● با رنگ تیره بدرخشید

اگر می خواهید در یک مجلس رسمی مثل جشن عروسی شرکت کنید بهتر است سراغ رنگ های تیره بروید. طیف خاکستری تا مشکی که ساده و بدون طرح یا راه راه باشد، کاملا مناسب است. برای این نوع مجالس پارچه های چهارخانه را فراموش کنید، چون اصلا رسمی نیست. این طرح ها بیشتر به درد مهمانی های غیررسمی می خورد.

● متناسب با قد و بالای شما

اگر قد بالاتنه شما نسبت به پایین تنه کوتاه تر است، باید کت هایی با یقه باز و برگردان یقه بلند و باریک بپوشید ولی اگر پاهای کوتاهی دارید، کت های کوتاه تر برای شما برازنده تر است؛ چون کت های بلند باعث می شوند پاهای شما کوتاه تر از حدی که هست به نظر برسد.

● چاق یا لاغر؟

کت و شلوار هایی که پارچه های براق دارد شما را چاق تر از چیزی که هستید نشان می دهد. تاثیر پارچه های ضخیم و کلفت یا طرح های چهارخانه درشت هم همین است. این قبیل طرح ها برازنده افراد لاغر است. آقایان چاق بهتر است از کت و شلوارهایی با رنگ های تیره و مات استفاده کنند. کت های پشت چاک دار به خصوص اگر ۲ چاک در پشت داشته باشد، برای افراد درشت هیکل مناسب نیست. چون چاک های پشت جلب توجه می کند و درشت بودن هیکل بیشتر به چشم می آید.

● قد کوتاه ها دقت کنند

آقایان کوتاه قد نباید کت و شلوار های با رنگ متفاوت و متضاد بپوشند. مثلا کت قهوه ای و شلوار کرم یا برعکس. رنگ های متضاد قد را کوتاه تر نشان می دهد. برای افراد قد کوتاه بهتر است که از کت و شلوارهای یکرنگ استفاده کنند. پارچه های راه راه هم انتخاب مناسبی است و تاثیر خوبی در بلند تر نشان دادن قد دارد.

● با دراپ آشنا شوید

در سایزبندی کت و شلوار ها، واحدی به نام دراپ (drop) وجود دارد که اختلاف بین سایز کت و سایز شلوار را نشان می دهد. یعنی مثلا کت و شلوار سایز ۴۸ با دراپ ۴ شلواری با سایز ۴۲ دارد یا به عبارتی اختلاف دور سینه و دور کمر ۴ اینچ است. دراپ ها بسته به نوع برش کت متفاوت است، ولی ۴، ۶ و ۸ دراپ های رایج هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا