کیک و شیرینی

طرز تهیه باقلوای خانگی

شیرینی باقلوا

تخم مرغ 3 عدد . شیر 1 لیوان . ماست 1 لیوان . روغن مایع 1 لیوان
بیکینگ پودر 1 بسته . مغز گردو 500 گرم . کره 400 گرم . پودر دارچین 1 قاشق غذاخوری
پودر هل 1 قاشق غذاخوری . آرد سفید مقدار لازم . پودر نشاسته مقدار لازم

باقلوا

 

شربت باقلوا

شکر 4 لیوان . اب 4 لیوان . آب لیمو 2 قاشق غذاخوری.طرز تهیه : تخم مرغ ها ، شیر و ماست را با روغن مایع مخلوط کنید ، پس از اینکه خوب مخلوط شدند بکینگ پودر و آرد را به ان اضافه نمائید ( ارد را قاشق قاشق اضافه کنید ) تا خمیری لطیف بدست بیاید ، ارد را تا اندازه ای اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد ، خمیر اماده شده را چند دقیقه در دمای اتاق قرار دهید و رویش را با دستمالی مرطوب بپوشانید.

از خمیر تکه هایی کوچک به اندازه یک گردو جدا کنید ، روی هر تکه را کمی پودر نشاسته بپاشید سپس به کمک وردنه پهن کنید تا خمیر بسیار نازک شود ، خمیرها را به همین صورت اماده کنید.کف سینی فر را چرب کنید ، لایه ای از خمیرها کف سینی بچینید و رویش کمی نشاسته بپاشید سپس لایه دیگری قرار دهید ، تا 5 طبقه روی هم به همین صورت قرار دهید و پودر نشاسته بپاشید.

پس از اینکه 5 طبقه از ورقه های خمیر روی هم قرار دادید مغز گردوهای خرد شده ، پودر دارچین و پودر هل را مخلوط کنید و روی تمام سطح خمیر بپاشید و با قاشق کمی فشار دهید تا خمیرهای لایه پایینی کمی بهم بچسبند و فضای خالی میان خمیر و گردوها نیز پر شود.پس از اینکه تمام مغزهای گردوها را قرار دادید مانند ابتدای کار لایه لایه روی گردوها را با خمیر بپوشانید و اینکار را نیز تا 5 طبقه انجام دهید ، با دست روی خمیر را کمی فشار دهید تا تمام لایه های زیری بهم بچسبند.

با چاقو خمیر باقلوایی که درون سینی چیده اید را بصورت مربع یا مثلث برش بزنید ، سعی کنید تمام تکه ها یک اندازه باشند ، کره را اب کنید و روی خمیرها بریزید ، سپس باقلوای اماده و برش خورده را در طبقه وسط فری که از قبل با درجه حرارت 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید به مدت 45 دقیقه قرار دهید.

شربت باقلوا : درون قابلمه ای شکر و آب بریزید و بگذارید جوش بیاید و کمی غلیظ شود سپس به ان آب لیمو اضافه کنید و چند دقیقه پس از ان روی گاز بردارید و ارام ارام روی باقلوایی که سرد شده است بریزید ( دقت کنید که یکی سرد و دیگری داغ باشد ).

نکته ها : میتوانید بجای ابلیمو از گلاب نیز استفاده کنید ، بجای گردو میتوانید از مغز پسته یا بادام و … استفاده کنید ، سعی کنید ورقه های خمیر بسیار نازک شود ، شکل باقلوا میتواند مربعی یا لوزی باشد ، میتوانید بجای شیره از عسلی که گرم شده است استفاده کنید و روی باقلوا بریزید.

مقدار ارد باید به اندازه ای باشد که بتوانید به خمیر شکل دهید و نیازی به استفاده از ارد زیادی نیست چون نان را سفت میکند دلیل استفاده از خمیرهای تکه تکه برای راحتی کار است ، استاد کاران حرفه ای برای هر لایه از یک خمیر کامل استفاده میکنند ، میتوانید به جای تهیه خمیر از خمیر فیلو ( یوفکا ) هم برای تهیه باقلوا استفاده کنید.

منبع : بیتوته

گردآورنده : غلامی و اسپیدمهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا