دانستنی ها

تکنیک های افزایش حافظه

تکنیک های افزایش حافظه / کنکوری ها بخوانند !

کد مطلب : 95031701

هر شب موقع خواب ، یا هر موقعی از روز که فرصت پیدا می کنید کار های روزانه را به طور منظم و تا حد ممکن به صورت جزئی به خود یاد آوری کنید و یا بر روی کاغذ بنویسید.
به گزارش مشرق، شعر هایی را که دوست دارید بخوانید و با استفاده از سیستم لایه لایه به خاطر بسپارید. با این روش حافظه ی خود را تقویت کنید.

اعتماد به حافظه:

اولین اصل تقویت حافظه ،اعتماد به حافظه است. حافظه مانند یک شبکه یا یک توری است ،به هر میزان نسبت به توانایی حافظه تردید کنیدسوراخ های این شبکه باز تر میشود و نم تواند مطالب را خوب نگ دارد.ولی اگر به حافظه اطمینان داشته باشید سوراخ های شبکه بسته می شود و مطالب را به خوبی نگه می دارد.

پس به توانایی مغز و قوی بودن حافظه خود اعتماد کنید تا حافظه نیز به شما کمک کند. هیچ وقت به قدرت حافظه ی خود شک نکنید، اشخاصی که جملاتی از قبیل : حافظه ام ضعیف شده، سنم بالا رفته و دچار فراموشی شده ام، مطالب را خوب نمی توانم به خاطر بسپارم ” را مرتب تکرار می کنند، به شدت به قدرت حافظه ی خود لطمه وارد می کنند.چرا با گفتن این جمله به خودشان تلقین می کنند که حافظه یشان ضعیف شده است.

تکنیک های افزایش حافظه

به کار انداختن حافظه:

کسانی که از ذهن و حافظه ی خود به طور مستمر استفاده می کنند کمتر از دیگران در معرض فرسایش و ضعف حافظه قرار میگیرند .حافظه اگر مورد استفاده قرار نگیرد ضعیف می شود.همان گونه که اگر اعضای بدن انسان، جنب و جوش و فعالیت نداشته باشد دچار سستی و تنبلی می شوند، حافظه اگر مورد استفاده قرار نگیرد ضعیف می شود.
استادانی که پژوهش و مطالعه را کنار نگذاشته اند نسبت به استادانی که دست از تحقیق برداشته اند، از حافظه بهتری برخودارند.

بررسی و مرور کارهای روزان:

هر شب موقع خواب ، یا هر موقعی از روز که فرصت پیدا می کنید کار های روزانه را به طور منظم وتا حد ممکن به صورت جزئی به خود یاد آوری کنید ویا بر روی کاغذ بنویسید. این تمرین مغز تان را وادار به فعالیت می کندو در نهایت باعث تقویت حافظه می شود. علاوه بر این یک بار هم کارهای مثبت و موثری انجام دادهاید. و یا اوقاتی را که بیهوده تلف کرده اید یاد آوری کنید و اگر بر نامه ای نامنظمی داشته اید در روز های آینده آن بر نامه را تکرار کنید. در واقع مرور کارهای روزانه علاوه بر تقویت حافظه روند پیشرفت زندگی شما را ترسیم می کند و نقاط ضعف و قوت شما را گوشزد می نماید.

تمرکز:

تمرکز یعنی دقت روی یک موضوع مشخص بی آنکه افکار دیگری ،ذهن را به خود مشغول کند . تمرکز یعنی یک بعدی فکر کردنو افکار بیهوده و اضافی را کنار گذاشتن؛ یعنی تمام حواسمان به کاری که انجام می دهیم باشد. همزمان با کنترل ذهن، حافظه ی خود را نیز تقویت خواهید کرد. تمرکز در هنگام یادگیری و به خاطر سپاری، مدت زمان و دفعات لازم برای تکرار موضوع مورد یادگیری را کاهش می دهد.

فاصله بین یادگیری:

یکی از علت ها ی مهم خستگی مغز ،طولانی بودن مدت مطالعه است. بین یاد گیری فاصله بیندازید. پس از یاد گیری یک مطلب چند دقیقه صبر کنید تا مطلب جا بیفتد ، بعد مطالعه را ادامه دهید. در کل روش نیم ساعت مطالعه بعد پنج دقیقه استراحت را فراموش نکنید.

فهمیدن:

مطالب را خوب بخوانید و تجزیه و تحلیل کنید آنگاه به خاطر بسپارید . از حفظ کردن بدون درک و معنی خود داری کنید. مانند معده که یک لقمه غذا برای معده زحمت ندارد اما اگر چند لغمه با هم در دهان بگذاریم نمی توانیم خوب بجویم ،خوب ببلعیم و خوب هضم کنیم. کار مغز نیز شبیه کار معده است مطالب را خوب بخوانید و تجزیه و تحلیل کنید آنگاه به خاطر بسپارید از حفظ کردن بدون درک معنی خوداری کنید.

سیستم های لایه لایه برای یادگیری اشعار:

شعر های را که دوست دارید بخوانید و با استفاده از سیستم لایه لایه به خاطر بسپارید. با این روش حافظه ی خود را تقویت کنید. هر بیتی که یاد گرفتید بر گردید و ازاولین بیت تا جایی که یاد گرفتید مجدداً از حفظ بخوانید و به آن بیت بعد را اضافه کنید و همین طور وقتی بیت جدید را یاد گرفتید به بیت اول بر گردید و تا آخر همین طور ادامه دهید.

تفس عمیق:

یکی از روش های مهم برای تقویت حافظه تنفس عمیق است. با کمک تنفس عمیق می توان به اندازه ی کافی اکسیژن به سلول های مغز برسانید. مناسب ترین شیوه برای تنفس روش ۲-۴-۱ است .یعنی یک شماره دم چهار شماره حبس نفس و دو شماره بازدم، اگر نفس عمیق در کنار طبیعت یا هوای آزاد صورت بگیرد بسیار بهتر از تنفس در هوای بسته است. یکی از علل کم کاری و ضعف حافظه نرسیدن اکسیژن خون به مغز است بنابر ایندر هنگام مطالعه، فضای اتاق باید اکسیژن لازم را داشته باشد.

تکنیک های افزایش حافظه

منبع : مشرق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا