بهداشت فردی و محیطدانستنی های پزشکی

10 تاثیر عجیب کم خوابی

10 تاثیر عجیب کم خوابی بر بدن

 

حتما می دانید که کم خوابی شما را بداخلاق و کلافه می کند. اما شاید ندانید که این کم خوابی روی حافظه، وزن بدن، سلامتی، ظاهر شما و حتی رابطه جنسی شما با همسرتان تأثیر می گذارد. در این مطلب 10 اثر عجیب و خطرناک کمبود خواب را برایتان بیان می کنیم.

خواب

1- کم خوابی باعث بروز حوادث می شود.
کمبود خواب عامل برخی از بزرگ ترین حوادث ناگوار در طی تاریخ بوده است، مثل بحران هسته ای چرنوبیل در سال 1986.
همچنین کم خوابی یک خطر جدی برای رانندگی در جاده هاست. خواب آلودگی زمان واکنش راننده را آهسته می کند، مثل اینکه فردی در حالت مستی رانندگی کند.تخمین زده می شود که خستگی و خواب آلودگی هر ساله عامل صد هزار تصادف خودرو و 1550 مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در ایالت متحده است.این مشکل در بین افراد کمتر از 25 سال بیشتر است.
بررسی ها نشان داده است که کم خوابی و کاهش کیفیت خواب باعث تصادفات رانندگی و آسیب های شغلی می شود.در یک بررسی معلوم شد کارگرانی که از خواب آلودگی شدید در طی روز شکایت داشتند، بیشتر دچار حوادث کاری می شدند و در هر حادثه، تعداد روزهای بیشتری بیمار بودند.

2- کم خوابی باعث افت ذهنی شما می شود.
خواب کافی در شب نقش مهمی در قدرت تفکر و یادگیری شما دارد. کم خوابی به روند شناختی شما آسیب می زند.
اولا کم خوابی قدرت توجه، هوشیاری، تمرکز، استدلال و حل مشکلات را خراب می کند. این تأثیر، یادگیری و فهم مطالب را سخت تر می کند.
ثانیا دوره های مختلف خواب شب، نقش مهمی در تحکیم حافظه در ذهن دارد. اگر شب ها به مقدار کافی (7 تا 8 ساعت) نخوابید، نمی توانید آنچه را که در طی روز یاد گرفته اید و تجربه کرده اید، به یاد بیاورید.

3- کم خوابی باعث بیماری های جدی و خطرناکی می شود.
اختلالات مربوط به خواب و کم خوابی طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهند:
– بیماری های قلبی
– حمله قلبی
– نارسایی قلبی
– بی نظمی ضربان قلب
– فشار خون بالا
– سکته مغزی
– دیابت
بر اساس برخی مطالعات معلوم شده است که 90 درصد افراد مبتلا به مرض بیخوابی (یک نوع اختلال خواب که باعث سختی به خواب رفتن و در خواب ماندن می شود)، دچار یک بیماری دیگر هم هستند.

4- کم خوابی، میل جنسی را از بین می برد.
متخصصان خواب می گویند زنان و مردان مبتلا به کمبود خواب، دچار کاهش شهوت جنسی و تمایل کمتری به داشتن رابطه جنسی با همسر خود می شوند. بی انرژی بودن، خواب آلودگی و تنش زیاد در اثر کم خوابی از عوامل موثر در کاهش میل جنسی هستند.
آپنه خواب در مردان (یک مشکل تنفسی که باعث قطع خواب می شود)، عامل دیگری در کاهش میل جنسی است.یک بررسی در سال 2002 نشان داد، مردان مبتلا به آپنه خواب مقادیر کمی از هورمون تستوسترون را بدنشان دارند.همچنین در این بررسی معلوم شد تقریبا در بدن نیمی از مردان دچار آپنه خواب شدید، به طور غیرطبیعی مقادیر کمی از هورمون تستوسترون در طی خواب شب ترشح می شود.

5- کم خوابی باعث افسردگی می شود.
با گذشت زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می شود.
در یک نظرسنجی معلوم شد، افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به احتمال زیاد کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند.مرض بی خوابی که شایع ترین نوع اختلال خواب است، ارتباط قوی با بروز افسردگی دارد.
بررسی ده هزار نفر در سال 2007 نشان داد افراد مبتلا به مرض بی خوابی پنج برابر افراد سالم دچار افسردگی می شوند. در حقیقت، مرض بیخوابی اغلب یکی از نخستین علائم افسردگی است.بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می کنند، یعنی کم خوابی علائم افسردگی را بدتر می کند و افسردگی به خواب رفتن را سخت تر می کند.از طرفی باید بگوییم درمان مشکلات خواب مثل کم خوابی به بهبود افسردگی و علائم آن کمک می کند و بالعکس.

6- کم خوابی، پوست را پیر می کند.
بیشتر افراد بعد از چند شب کم خوابی، دچار پوست زردرنگ و چشم های پف کرده می شوند. کم خوابی طولانی مدت منجر به ایجاد پوست غیر شاداب، خطوط ریز و سیاهی زیر چشم ها می شود. وقتی که شما به اندازه کافی نمی خوابید، بدنتان مقادیر بیشتری از هورمون استرس به نام کورتیزول را تولید می کند. مقادیر زیاد هورمون کورتیزول، کلاژن پوست را تجزیه می کند. کلاژن، پروتئینی است که پوست را صاف و کشیده و جوان نگه می دارد.
همچنین کم خوابی باعث می شود بدن مقادیر خیلی کمی از هورمون رشد را آزاد کند.
وقتی که جوان هستیم، هورمون رشد باعث ارتقای رشد بدن می شود. وقتی مسن می شویم، این هورمون به افزایش توده عضلانی، ضخیم شدن پوست و استحکام و تقویت استخوان ها کمک می کند، هورمون رشد در طی خواب عمیق آزاد می شود که به عنوان بخشی از ترمیم طبیعی بافت ها عمل می کند (ترمیم و وصله کردن ساییدگی ها و پارگی ها).

7- کم خوابی شما را فراموشکار می کند.
اگر می خواهید حافظه خوبی داشته باشید، شب ها به مقدار کافی بخوابید.
در سال 2009، محققان آمریکایی و فرانسوی نشان دادند که رویدادهای مغزی به نام امواج هوشیارانه و تیز، مسئول تقویت حافظه هستند. این امواج همچنین اطلاعات یاد گرفته شده را از هیپوکامپ به قشر تازه مغز انتقال می دهند، جایی که حافظه بلندمدت ذخیره می شود.

8- کم خوابی باعث افزایش وزن می شود.
به نظر می رسد کم خوابی با احساس گرسنگی و افزایش اشتها و احتمالا چاقی ارتباط دارد. بر اساس یک بررسی در سال 2004 معلوم شد افرادی که کمتر از 6 ساعت شب ها می خوابند، 30 درصد بیشتر از کسانی که 7 تا 9 ساعت شب ها می خوابند، دچار چاقی می شوند.

تحقیق اخیر رابطه بین خواب و پپتیدهایی که اشتها را تنظیم می کنند بررسی کرد.
گرلین، حس گرسنگی را تحریک می کند و لپتین پیام سیری را به مغز می فرستد و اشتها را سرکوب می کند. کاهش زمان خوابیدن باعث کاهش لپتین و افزایش گرلین می شود. کمبود خواب نه تنها اشتها را تحریک می کند، بلکه میل به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین را افزایش می دهد. لذا خواب کافی بایستی به عنوان بخش مهمی از برنامه کاهش وزن در افراد چاق در نظر گرفته می شود.

9- کم خوابی، خطر مرگ را زیاد می کند.
محققان انگلیسی، چگونگی تأثیر الگوی خواب را بر روی مرگ بیش از 10000 (ده هزار) خدمتکار انگلیسی بیش از دو دهه بررسی کردند.
نتایج بررسی ها نشان داد افرادی که میزان خواب آن ها در شب از 7 ساعت به 5 ساعت و یا کمتر کاهش یافته بود، خطر مرگ ناشی از علل مختلف در آن ها دو برابر شده بود.به خصوص کم خوابی، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را دو برابر کرده بود.

10- کم خوابی، قدرت قضاوت را به خصوص در مورد خواب تخریب می کند.
کم خوابی روی شرح و تفسیر ما از وقایع و رویدادها تأثیر می گذارد. این مسئله به قضاوت صحیح ما آسیب می زند، زیرا نمی توانیم به درستی وضعیت ها را ارزیابی کنیم و عاقلانه بر اساس آنها عمل کنیم. بررسی ها نشان داده است، افرادی که به جای هفت یا هشت ساعت خوابیدن در شب، فقط 6 ساعت یا کمتر می خوابند، در طی زمان فکر می کنند بدن آن ها به این کمبود خواب عادت کرده است، در حالیکه اینطور نیست. انجام تست های بررسی عملکرد و هوشیاری ذهنی در این افراد نشان می دهد، عملکرد ذهنی این افراد با گذشت زمان کم می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا