سبک زندگی اسلامی

با علنی کردن خیانت مشکلی حل نمی شود

- احساس مسئولیت نسبت به دیگران، نباید با تجسس و دخالت در زندگی دیگران اشتباه گرفته شود و باید با موضوعاتی که مربوط به آبرو و زندگی افراد است بسیار محتاطانه برخورد کرد.

لطفا امتیاز دهید

0%

امتیاز کاربر: 5 ( 1 نتایج)

با علنی کردن خیانت مشکلی حل نمی شود

سوال: مدتی است که متوجه شده‌ام که خانم یکی از بستگانم به همسرش خیانت می‌کند. لطفا راهنمایی بفرمایید وظیفه‌ی بنده در قبال عمل این خانم چگونه است؟

با علنی کردن خیانت مشکلی حل نمی شود

پاسخ: از جمله مسائل مهم که در دین اسلام بسیار به آن تاکید شده، بحث احساس مسئولیت نسبت به یکدیگر است؛ اما باید بدانیم که این احساس مسئولیت، نباید با تجسس و سوءظن نسبت به یکدیگر اشتباه گرفته شود چراکه تجسس و کنجکاوی در زندگی یکدیگر، در دین اسلام مورد مذمت واقع شده است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است و هرگز (در کار دیگران) تجسّس نکنید.»[حجرات/12] انسان باید تا آنجا که می‌تواند عمل یک مؤمن را به وجهی مثبت، توجیه کند و برای آن دلیل موجّهی بیاورد. در مورد سوال شما نیز باید گفت شاید حقیقتا ماجرا آنگونه که شما تصور کرده‌اید، نباشد! از این گذشته، حتی اگر در واقع، همان گونه که شما بیان داشته‌اید، این فرد مرتکب خیانت به همسر شده باشد، از شما سوال می‌پرسیم که آیا با آشکار نمودن این موضوع کمکی به او و خانواده‌اش می‌شود یا خیر؟ یقینا خیر. چرا که این موضوع جز ریختن آبروی شخص و یا خانواده و ایجاد اختلافات خانوادگی سود دیگری نخواهد داشت؛ لذا پیشنهاد می‌شود به‌وسیله ارتباطی صمیمی، در مورد مسائلی مانند حفظ حریم و آثار وضعی و نتیجه‌ی اعمال در فرزندان بطور غیرمستقیم به ایشان نکاتی را متذکر شوید و اگر نهایتا یقین پیدا کردید که این فرد در مسیر نادرستی قرار گرفته است، آن زمان می‌توانید موضوع را با واسطه‌ای مطمئن و دلسوز و آگاه در میان بگذارید و از او بخواهید که آسیب‌ها و ضررهای چنین مسائلی را برای او مطرح کند و او را نسبت به عوارض زیانبار چنین موضوعاتی آگاه و منع نماید.

منبع : رهروان ولایت

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا