زیبایی

جراحی زیبایی بینی

روان شناسی جراحی زیبایی بینی

جراحی بینی

شاید شما هم یکی از متقاضیان رینوپلاستی باشید ولی پیش از اینکه گوشی تلفن را بردارید و به مطب یک جراح پلاستیک تلفن کنید، ببینید آیا این جراحی برای شما واقعا مفید است.

دکتر مظاهری روانپزشک، توصیه های جالبی برای شما دارد که می توانید قبل از تصمیم گیری نهایی، دید روشن تری نسبت به تصمیم خود داشته باشید.
چه افرادی بیشتر از همه به دنبال زیبایی هستند؟

با توجه به بررسی های انجام شده که اغلب در کشورهای اروپایی و آمریکا بوده است، حدود ۲۰ درصد افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند مبتلا به اختلالات روان نژندی مانند اضطراب، وسواس و افسردگی و حدود ۷۰ درصد نیز مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت وسواسی هستند و فقط ۱۰ درصد اعمال جراحی ناشی از حالت واقعا غیرطبیعی بینی است. از نظر سنی، اعمال جراحی زیبایی بینی بیشتر در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال انجام می شود و در میان تحصیلکرده ها و افراد مرفه فراوان تر است. هر چند طبقات اجتماعی متوسط و پایین هم با وجود هزینه بالای این قبیل اعمال با تحت فشار قرار دادن خود و خانواده به این امر اقدام می کنند.

چند درصد از جراحی های بینی برای زیبایی دلایل روحی روانی دارد و چرا این جراحی رو به تزاید است؟

همه ساله تعداد بسیار زیادی در ایران به خصوص تهران عمل جراحی زیبایی انجام می دهند که به طور عمده شامل جراحی بینی، لیپوساکشن (برداشتن چربی از نواحی گوناگون بدن) و کشیدن پوست صورت برای برطرف کردن چین و چروک است. این جراحی ها بیشتر برای احساس رضایت از ظاهر خود و به تعبیری افزایش اعتماد به نفس انجام می شود. درصد زیادی از این افراد مبتلا به اختلالات شخصیت خودشیفته و وسواسی و همچنین اختلالات اضطرابی مانند بیماری وسواس و یا اختلال افسردگی هستند. تبلیغات روزنامه ها و مجلات که به طور عمده همراه با عکس است نیز در ترغیب افراد موثرند.

آیا برای اعمال جراحی بینی نیاز به مشاوره روان پزشکی است؟

بله. به طور قطع باید پیش از اقدام به این عمل از مشاوره یک روان پزشک بهره گرفت. زیرا این افراد قبل از عمل در ارتباط میان فردی دارای مشکل هستند، اغلب گوشه گیر و افسرده هستند، نسبت به ناراحتی های خود بصیرت و بینش کافی ندارند، ناراحتی خود را به اشتباه به ظاهر خود نسبت می دهند و با عمل جراحی زیبایی برای از بین بردن آن اشکال اقدام می کنند. از نظر شخصیتی نیز اغلب افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند، ویژگی های وسواسی بارزی دارند و در درجه دوم، افراد دارای شخصیت خودشیفته که کمال گرایی آنها متمرکز به خود و با هدف افزایش جذابیت است، این اعمال را انجام می دهند.

آیا تاکنون با بیمارانی مواجه بوده اید که عمل جراحی بینی انجام دهند اما هنوز احساس ناخوشایندی داشته باشند؟

بله. در روان پزشکی اختلالی به نام بدشکلی بدن وجود دارد که نوعی اختلال شبه جسمی (سوماتوفرم) است و یک احساس ذهنی مداوم درباره زشت بودن برخی از جنبه های ظاهر یا چهره در افراد وجود دارد، با وجود اینکه ظاهر آنها طبیعی و یا تقریبا طبیعی است. اساس این اختلال، باور یا ترس قوی بیمارگونه است از اینکه ظاهر جذابی ندارد و یا حتی نفرت انگیز است. این افراد بیشتر به متخصصان پوست یا جراحان پلاستیک مراجعه می کنند تا روان پزشکان. علایم این بیماری عبارتند از باور یا هذیان واضح انتساب (اغلب درباره توجه دیگران به عیب ادعایی بدن)، اجتناب از آینه و سطوح شفاف و یا برعکس، نگاه کردن بیش از حد در آینه و کوشش برای پنهان کردن نقص فرضی (با آرایش یا تغییر لباس). درمان از طریق روش های جراحی یا درمان های پوستی تقریبا بدون استثنا ناموفق است. به همین علل، چنین افرادی پس از عمل نیز دچار مشکل خواهند بود و چه بسا پس از عمل جراحی، بینی آنها وضعیتی بدتر از قبل پیدا می کند و افسردگی آنها را افزایش می دهد.

آیا جراحی بینی واقعا به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند؟

در بعضی افراد که بینی بزرگ یا ناموزون دارند، عمل جراحی به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند ولی تقریبا در بیماران نتیجه خوبی ندارد. یک سوم این بیماران خانه نشین می شوند زیرا نگران اند که از سوی دیگران مورد تمسخر قرار گیرند و حتی حدود یک پنجم آنها نیز اقدام به خودکشی می کنند. ولی به جرات می توان گفت که بخش عظیمی از این بیماران از رویارویی اجتماعی و شغلی دوری می جویند و عملکرد اجتماعی آنها کاهش می یابد.

از نظر شما چه افرادی برای جراحی بینی مناسب هستند؟

افرادی که از نظر شخصیتی مشکلی نداشته باشند، عملکرد خانوادگی، اجتماعی و شغلی خوبی داشته باشند و بهتر از همه با تایید اطرافیان، بینی آنها ظاهر نابهنجار و ناموزونی داشته باشد و یا این عمل در تنفس آنها تاثیر مثبت داشته باشد.

نام منبع: آفتاب

1003

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا