شهر ها و کشورهاشهرهای توریستی

هنـگ ‌کنـگ

هنـگ ‌کنـگ شهر آسمانخـراش‌ها و بـرج های مـدرن

کد مطلب : 94100201

هنگ کنگ (Hong Kong) شهری است جزیره‌ای در چین و در شرقی‌ترین قسمت آسیا که نماد تمدن معاصر انسان است. منطقه هنگ کنگ یکی از دو منطقه تقسیماتی ویژه در جمهوری خلق چین است. منطقه دیگر ماکائو است. منطقه هنگ کنگ در شرق دلتای رودخانه مروارید قرار گرفته و از سوی شمال با استان گوآنگ‌دونگ و از سوی جنوب یا دریای چین جنوبی هم‌مرز است.

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات پادشاهی بریتانیا بود و در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ که در سدهٔ نوزدهم همچون یک بندر بازرگانی عمل می‌کرد امروزه به صورت یک مرکز اصلی امور مالی در جهان درآمده است. هنگ‌کنگ شهری با 39ساختمان بلند که ارتفاع هر یک بیش از 200متر است به شهر آسمانخراش‌ها معروف شده و اگرچه برای خود استقلال قائل است اما به دلیل جاذبه‌های وسوسه‌انگیزش، هنوز نتوانسته سایه چین را از خود دور کند. بر پایه توافق بین بریتانیا و چین، قرار است هنگ کنگ تا سال ۲۰۴۷ از درجه بالایی از خودمختاری برخوردار باشد.

اگرچه این شهر افسانه‌ای به هیأت زیباترین و مدرن‌ترین شهرهای جهان درآمده و تعداد 4 برج بلند از مجموع 15برج مرتفع دنیا را در خود جای داده است اما تمام شکوه و زیبایی‌اش را مرهون بناهای مدرنش نیست. هنگ‌کنگ از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصش همواره مورد توجه گردشگران و به ویژه سرمایه‌گذاران بوده است و شاید همین امر باعث شده که این منطقه جداافتاده از چین، خیلی زود به قامتی نو برآید و سیمایی افسانه‌ای به خود بگیرد.

مساحت هنگ کنگ 1092 کیلومتر مربع و جمعیت آن نزدیک به 8 میلیون نفر است که بیش از 90% آنها چینی می باشند. نژاد 94 درصد جمعیت هنگ کنگ، چینی و 2 درصد فیلیپینی می باشد، همچنین 90 % هنگ کنگی ها بی دین و 10 % مسیحی هستند. زبان رسمی هنگ کنگی ها، چینی (کانتونی) است، سایر لهجه های چینی و انگلیسی نیز در آن رایج است. در حال حاضر چین، هنگ کنگ را جزء لاینفک خاک خود می داند و داشتن پرچم مجزا دلیل بر استقلال کامل منطقه ی هنگ کنگ نیست و اهمیت هنگ کنگ نیز به دلیل منطقه ی آزاد اداری، تجاری و بازرگانی بودن آن است.

واحد پول هنگ کنگ، دلار با واحد جزء (سنت) نام دارد. در حال حاضر هنگ کنگ یکی از قطب های اقتصادی بزرگ دنیاست. هنگ کنگ از بزرگ ترین مصرف کنندگان برق در دنیاست بطوریکه این منطقه ی کوچک سالانه 38 میلیارد کیلو وات ساعت برق مصرف می کند. اقتصاد هنگ کنگ یک اقتصاد پویاست، از مهمترین صادرات هنگ کنگ می توان به گوشت خوک، ماکیان، ماهی تازه، منسوجات، پوشاک، لوازم الکرونیکی، صنایع پلاستیکی، اسباب بازی و انواع ساعت اشاره کرد. از مهمترین صنایع هنگ کنگ نیز توریسم، بانکداری و کشتیرانی را می توان نام برد.

خط افق هنگ‌کنگ انتخاب گسترده‌ای از برج‌های آسمان‌سای مجزا با روشنایی و انعکاس زیبای شبانه را به نمایش می‌گذارد. این شهر یک مثال روشن برای آسمانخراش‌ها و افق پست‌مدرن است.

هنـگ ‌کنـگ

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا