نکات ایمنی

اول ایمنی خانه،بعداً سفر!

خانه خود را اول ایمن کنید بعد به سفر بروید

به احتمال زیاد شما هم جزو کسانی هستید که در روزهای پایانی سال تصمیم گرفته‌اید برای رفع خستگی یکساله که صرف کار و تلاش کرده‌اید، روزهای آغاز سال را به مسافرت نوروزی اختصاص دهید. اما، قبل از آغاز سفر به خصوص اگر تصمیم دارید تمام طول تعطیلات را در منزل نباشید، باید فکری برای حفظ ایمنی منزل خود بکنید. این ایمنی می‌تواند از جنبه‌های مختلف مورد توجه باشد. به این ترتیب شاید شما هم در گذشته با این تجربه روبه‌رو شده‌اید یا از دیگران شنیده‌اید که برای مثال در روزهایی که خانواده در سفر بوده و شخصی در خانه حضور نداشته اتفاقات به‌خصوصی افتاده است که بعد از بازگشت اعضای خانواده از سفر به منزل، آنها را حیرت‌زده کرده است. سرقت از منزل، آب گرفتگی تمام خانه، آتش‌سوزی و… مهم‌ترین اتفاقات غیرمترقبه‌ای است که منزل تک تک خانواده‌های در سفر را از سال‌های دور تاکنون تهدید کرده است. علاوه بر این مسافرت در روزهای تعطیلات نوروزی به علت طولانی بودن روزهایی که احتمالا خانواده در سفر به سر می‌برد، بهترین زمان برای انجام برخی اقداماتی است که هنگام حضور افراد در منزل نمی‌توان به آنها پرداخت. به عنوان مثال، سم پاشی خانه برای خلاصی از شر حشرات موذی مهم‌ترین کاری است که می‌توان در ایامی که اعضای خانه حضور ندارند آن را انجام داد. در این گزارش قصد داریم به راه‌حل‌های مقابله با تهدیدهای احتمالی منزل در ایام تعطیلات نوروزی بپردازیم.
اگر انشعابات منزلتان فرسوده است!
اولین نکته‌ای که قبل از تصمیم برای مسافرت‌های طولانی‌مدت باید به آن توجه داشت بررسی سلامت انشعابات آب، گاز و همچنین اطمینان از عدم فرسودگی جریانات و اتصالات برق در منزل است. در بسیاری موارد اتفاق افتاده که به‌دلیل عدم حضور افراد در منزل یک نشت جزئی از انشعابات آب و گاز یا یک اتصالی کوچک در سیم‌های برق موجب تهدیدهای جدی و حوادث هولناکی نظیر آتش سوزی، انفجار یا آب گرفتگی و تخریب منزل و وسایل موجود در آن شده است. بنابراین به خصوص اگر منزل شما چند سال ساخت است یا از آن دسته واحدهایی است که بساز و بفروش آن را ساخته، قبل از سفر حتما این موارد را بررسی و اصلاح کنید. همچنین به خاطر اینکه چاه‌های فاضلاب طبقات اول مجتمع‌های مسکونی به دلیل استفاده بیشتر از آب در روزهای پایانی سال در معرض گرفتگی یا پر شدگی قرار می‌گیرند، اگر از عمر منزلتان چند سال می‌گذرد، بهتر است برای اطمینان از عدم بالازدگی فاضلاب از هر واحد، قبل از سفر نسبت به تخلیه چاه‌ها اقدام کنید. در نهایت، قطع کامل انشعابات آب و گاز و در صورت امکان برق، نکات ساده اما مهمی است که می‌تواند از بروز بسیاری از حوادث ناگوار در ایامی که در منزل حضور ندارید، جلوگیری کند. همچنین، در مورد برخی وسایل برقی مانند یخچال که ممکن است نتوان به خاطر مواد غذایی موجود در آن در ایام نوروز جریان برق را قطع کرد استفاده از محافظ برای این دستگاه‌ها، یکی از نکات کلیدی است، چرا که معمولا نوسانات برق در ایام نوروز بیش از دیگر مواقع است و در صورتی که این دستگاه‌ها محافظ نداشته باشند، ممکن است در اثر نوسان برق، دچار سوختگی شوند. به دیگر دستگاه‌های برقی به خصوص صوتی و تصویری‌ها یا لوازمی مانند سشوار و… دقت کنید که حتما خاموش باشند و دوشاخه آنها هم از پریز برق
خارج شده باشد.
اگر در مجاورت منزلتان ساختمان می‌سازند!
اغلب حوادث مربوط به ریزش ساختمان‌های مسکونی که در مجاورت ساختمان‌های در حال ساخت به وقوع می‌پیوندد، در ایامی است که اعضای واحدهای مسکونی مجاور در منزل حضور ندارند تا نسبت به ریزش‌ها و لرزش‌های احتمالی که در نتیجه گودبرداری یا تخریب ساختمان‌های قدیمی اتفاق می‌افتد به سازنده گوشزد کنند تا آسیبی به منزل آنها وارد نشود. بنابراین اگر قصد دارید روزهای اول سال نو را در سفر بگذرانید و از منزل خود دور باشید و از طرف دیگر در مجاورت ساختمان شما، ساختمان جدیدی در حال احداث است که تهدیدی برای منزل مسکونی شما به حساب می‌آید، ابتدا از اینکه عملیات ساختمانی به حدی رسیده است که دیگر ساختمان شما را تهدید نمی‌کند مطمئن شوید و سپس سفر کنید؛ در غیر این صورت یا منزل خود را به فردی معتمد بسپارید یا از همسایگان بخواهید که هوشیاری بیشتری در زمان انجام عملیات ساختمانی مجاور داشته باشند.
دزدها را فراموش نکنید!
ایام نوروز به خاطر سفرهای طولانی مدت، داغ‌ترین روزهای سال برای بازار کار دزدان و سارقان واحدهای مسکونی است. بهتر است قبل از سفر نکات ایمنی مورد نیاز در این زمینه را نیز در نظر داشته باشید. تعویض قفل درها و پنجرها، نصب حفاظ‌های امنیتی و در صورت امکان سپردن منزل به یکی از اعضای خانواده که مورد اعتماد شما باشد مهم‌ترین اقداماتی است که در این زمینه می‌توانید انجام دهید. از سوی دیگر حتما ضرورتی ندارد که همه بدانند شما در ایام نوروز منزل نیستید، چرا که اغلب سرقت‌هایی که در این ایام صورت می‌گیرد با برنامه‌ریزی‌های قبلی و به خاطر اطلاعاتی است که از طرف خود اعضای خانواده در مورد روزهایی که در منزل حضور ندارند ابراز می‌شود. به این ترتیب، تنها به بستن در خروجی اصلی اکتفا نکنید و همه درهای داخل منزل اعم از پشت‌بام، اتاق‌ها، آشپزخانه، حمام و… را قفل کنید تا فرصت جست‌وجو و راه نفوذ از سارقان سلب شود. همچنین اگر قرار است یکی از نزدیکان شما در ایامی که در منزل حضور ندارید از منزل شما مراقبت کند، از قرار دادن کلید در محل‌هایی مانند زیر جاکفشی، گلدان، داخل کفش‌ها، زیر فرش و دیگر محل‌های قابل دسترس به شدت خودداری کنید، زیرا دزدان پس از ورود به داخل ساختمان‌ها برای یافتن کلید احتمالی، ابتدا سراغ این محل‌ها می‌روند. همین طور، از قرار دادن نردبان و چارپایه و نظایر آن در کنار دیوارها خودداری کنید.

نام منبع: دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا