دانستنی هانکات ایمنینکات خانه داری

بهینه سازی مصرف بخاری گازی

بهینه سازی مصرف بخاری گازی

کد مطلب : 94091803

راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان بخاری گازی

جهت جلوگیری از اتلاف انرژی می بایست کارهایی را انجام داد که هم در مصرف انرژی صرفه جویی نماییم و هم مبلغ کمتری جهت پرداخت قبوض پرداخت نماییم.

بهینه سازی مصرف

بخاریهای گازی (بخاریهای گاز سوز دودکش دار و بدون دودکش)
بخاری گازی دودکش دار
یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب بخاری، درنظر گرفتن متراژ خانه یا محلی است که قرار است بخاری، گرمابخش آنجا باشد. هرگز نباید یک بخاری بزرگ را برای یک محیط کوچک تهیه کرد و همچنین تهیه یک بخاری کوچک برای فضایی بزرگ اشتباه است. لازم است در انتخاب بخاری به برچسب انرژی روی آن توجه شود. دارا بودن برچسب انرژی، از نکات بسیار مهمی است که در هنگام خرید یک بخاری باید بدان توجه نمود لیکن مهمتر از آن، حرف انگلیسی قید شده روی برچسب است که نشانه بازدهی حرارتی بخاری است و هرچه از حروف ابتدایی زبان انگلیسی باشد بهتر بوده نشانه پایین بودن اتلاف انرژی در بخاری است. در هنگام استفاده از بخاری گازسوز رعایت نکات ایمنی زیر الزامی است :
* از استفاده بخاریهای گازسوز بدون علامت استاندارد خودداری شود.
* بخاری گازسوز نباید حتی برای چند لحظه، بدون اتصال به دودکش روشن شود، چرا که محصولات احتراق که دارای منوکسید کربن و گازهای کشنده هستند، وارد اتاق می‌شوند.
* همواره از باز بودن مسیر دودکش و وجود کلاهک دودکش که در انتهای دودکش، در بیرون از ساختمان نصب می‌شود اطمینان حاصل شود. به صورت طبیعی و بدیهی لوله بخاری باید داغ باشد.در غیراینصورت به احتمال زیاد، جریان انتقال هوای سوخته از این لوله به درستی انجام نمی‌شود و خطر آلودگی هوا با منواکسید کربن وجود دارد.
* نصب و تعمیرات بخاری را باید به تعمیرکاران مجاز و خدمات پس از فروش واحد تولیدی سپرد تا از ایمن بودن آن مطمئن شده و از گارانتی و خدمات پس از فروش آنها بهره گرفت.
* برای جلوگیری از برگشت دود و گازهای مضر به داخل دودکش و در نهایت به داخل محیط که معمولاً بر اثر گرفتگی و یا وزش باد به وجود می‌آید، باید دودکش‌ها دارای هواکش مخصوص باشند و کلاهک آنها حداقل 60 سانتی‌متر از بلندترین نقطه ساختمان بالاتر باشد.
* استفاده مشترک از یک دودکش برای چند وسیله گازسوز، بسیار خطرناک است.
* هرگز برای پیدا کردن محل نشت گاز از شعله کبریت استفاده نشود.
* بدون استفاده از بست برای محکم کردن شیلنگ گاز، هرگز از وسیله گاز سوز استفاده نکرده و بر دهانه شیرهای غیرقابل استفاده درپوش گذاشته و دستگیره مربوطه را باز نمایید.
بخاری گازی بدون دودکش
بخاریهای گازی بدون دودکش، نوعی دیگر از وسایل گرمایش فضا می باشند که استفاده از آنها نیازمند توجه به اصول خاصی می باشد. زندگی در خانه‌های کوچک با متراژ کم سبب شده تا استقبال از وسایل کوچک و کم‌حجم بیشتر شود. بخاری‌های بدون دودکش هم نمونه‌ای از این وسایل است که در فصل سرد به دلیل حجم کم و گرمادهی بیشتر و نیز امکان جابجایی مورد استقبال قرار گرفته و می‌گیرد. استفاده از بخاریهای گازی بدون دودکش دارای مزایای زیر می باشد:
* مصرف کم سوخت
*راندمان بالا
* توجه به مسایل زیست محیطی و کاهش آلاینده‌ها
* پایین بودن هزینه نصب
* کاهش صورتحساب گاز مصرفی
* قابلیت حمل و نقل و نصب آسان
* طراحی بخاری با سایز مناسب
در موقع استفاده از بخاریهای گازی بدون دودکش باید توجه شود که مطابق استاندارد، نصب این بخاری در اتاق خواب، حمام، اتاق شیروانی، فضای زیر پله، انباری، پارکینگ، شیرخوارگاه‌ها، مهدهای کودک و مراکز نگهداری کودکان، اتاق بازی بچه و فضای محدود و کوچک بدون تهویه، مجاز نمی باشد. این ممنوعیت با عنوان هشدار ایمنی بر روی بدنه بخاری، دفترچه راهنما و دستورالعمل مصرف بخاری،در ج شده است. مهمترین مزیتی که یک بخاری گازی بدون دودکش استاندارد دارد، مجهز بودن به سنسور حساس به کاهش اکسیژن (ODS) ‌است، این سنسور حساس به کاهش اکسیژن (ODS) وسیله‌ای است که زمانی که اکسیژن اتاق به کمتر از 18 درصد برسد بخاری را خاموش می‌کند و تا زمانی که ترکیب هوا مناسب نشده و روشن شدن بخاری خطرناک باشد، اجازه روشن کردن آن را هم نمی‌دهد.

بهینه سازی مصرف          بهینه سازی مصرف              بهینه سازی مصرف               بهینه سازی مصرف

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا