تغذیه

خواص شاه توت

خواص شاه توت

اوریون – تب‌بر – عطش- خنازیر – کرم کدو – صفرابر قوی – درد کمر – تصفیه کننده خون – قند خون و…

کد مطلب : 94090705

شاه‌توت گونه‌ای درخت گل دار متعلّق به خانوادۀ توت سانان، و بومی آسیای جنوب غربی می‌باشد. کاشت این درخت در زیستگاه بومیش از پیشینه‌ای چنان طولانی برخوردار است که مشکل می‌توان گسترۀ طبیعی انواع مختلف آنرا به طور دقیق مشخّص نمود.

سایر آنتی ‌اکسیدان‌ ها و فنول‌ های موجود در شاتوت شامل موارد زیر هستند: الاژیک اسید، روتین، گالیک اسید، هیدروکافئیک اسید، پی کوماریک اسید سینامیک و آنتی‌ اکسیدان‌ های مشهور یعنی ویتامین ‌های A و C.
شاتوت‌ها حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A و یتامین E هستند. شاه‌توت به دلیل داشتن ویتامین A در شادابی و زیبایی پوست نقش بسزایی دارد.
شاتوت‌ها منبع خوبی از آهن هستند که به ندرت در دیگر انواع توت‌ها پیدا می ‌شود.
این میوه همچنین سرشار از پتاسیم،‌ منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می ‌کند.
شاتوت دارای مقدار فراوانی ویتامین B کمپلکس از گروه ویتامین ‌ها و نیز ویتامین K است. این نوع توت حاوی مقدار بسیار خوبی از ویتامین B6، نیاسین ، ریبوفلاوین و اسیدفولیک است. این ویتامین‌ ها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات ‌ها، پروتئین‌ ها و چربی ‌ها کمک می ‌کنند.
وجود این مواد مغذی و نقش هم‌افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به‌ عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی ‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.
شاتوت از ساخته شدن کلسترول بد که به بیماری ‌ها و حملات قلبی منجر می ‌شود، جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این، شاتوت دارای ویتامین‌ هایA ، C و املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است.
محتوای متعادل تانن موجود در شاتوت به استحکام جداره رگ‌ ها کمک کرده و از خون ‌ریزی‌ های پوستی جلوگیری می ‌کند.

خواص شاه توت

1. طبع شاه‌توت سرد و خشک است.
2. شاه توت سرشار از ویتامین E ، C ، B و A می‌باشد و مواد معدنی چون کلسیم و پتاسیم دارد.
3. برای درمان اوریون آب شاه توت تازه با تاج ریزی مخلوط کرده بر روی گلو بمالید و غرغره کنید.
4. برگ شاه‌توت تب‌بر است: 20 گرم در 300 سی سی آب دم کرده روزی سه فنجان میل کنید.
5. شاه توت عطش را فرو می‌نشاند مخصوصاً اگر در اثر خوردن گوشت باشد.
6. برگ درخت شاه توت درمان کننده خنازیر است (خنازیر غده‌های سختی هستند که زیرگردن، گلو، زیر بغل و زیر چانه ایجاد می‌گردد که گاهی تبدیل به زخم عفونی می‌گردند ابتدا بسیار کوچکند به تدریج بزرگ شده و آویزان می‌شوند) بدین صورت که شاه توت را بکوبید و در محل زخم بمالید.
7. 25 گرم ریشه شاه توت در 2 لیوان آب جوشانده میل شود باعث می‌شود که کرم کدو از بین برود. (برای خانم‌های حامله ممنوع می‌باشد).
8. شاه توت یک صفرابر قوی می باشد.
9. کسانی که قند خون دارند می‌توانند صبحانه شاه توت بخورند یا اینکه 10 گرم برگ گردو + 10 گرم برگ شاه توت + 300 سی سی آب جوشانده قبل از غذا یک استکان میل کند.
10. شاه توت تصفیه کننده خون می‌باشد. صبح به عنوان صبحانه 300 گرم میل شود.

11. خوردن شاه توت درد کمر را کاهش می‌دهد.

خواص شاه توت

منابع : سلامتی شما ، تبیان ، ویکی پدیا

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا