تغذیه

خواص بادام

خواص بادام شیرین
چاق کننده – ناراحتی اعصاب- هیجان و اضطراب – سرفه‌های خشک – قولنج کلیه – سنگ کلیه – خشونت حلق – نارسایی کبد – رفع سرفه – تنگی نفس – تقویت لثه – ملین- تقویت معده – تقویت قوه باه – بی‌خوابی- نقرس – غم و اندوه – فعالیت فکری – ازدیاد شیر – مقوی بودن شیر و…

کد مطلب : 94073001

خواص بادام شیرین

بادام با نام علمی Prunus amygdalus از خانواده Rosaceae می باشد.برگها ساده و در شاخه های تازه تشکیل شده فصل جاری ظاهر می شود.شکل برگها نیزه ای ، باریک ،دراز و نوک تیز و کمی موج دار و بسته به ژنو تیپ با لبه های صاف یا مضرس می باشند.
گلهای ان سفید یا صورتی رنگ بوده و در بهار قبل از باز شدن جوانه های برگ ظاهر می شوند و منظره زیبا به درخت می بخشند . هر گل ان شامل 5 کاسبرگ ، 5 گلبرگ و 20 تا 30 پرچم است . تخمدان آن یک برچه و محتوی دو تخمک و میوه آن شفت و به رنگ سبز و پوشیده از کرک های فراوان است .
معمولاً یکی از دو تخمک به رشد خود درون تخمدان ادامه نمی دهد ، بنابر این در داخل میوه یک دانه وجود دارد . در برخی مواقع ممکن است هر دو تخمک نمو حاصل کنند و دو دانه یا مغز در داخل میوه به وجود آورند.
مغز بادام از یک لایه نازک به رنگ قهوه ای روشن پوشیده شده است و شامل دو لپه بزرگ به رنگ سفید ، شفاف و روغن دار است .

خواص بادام شیرین
ارتفاع درخت به 8-6 متر می رسد ( البته در شرایط زراعی بادام در کشور ما که اغلب دیم و دارای رشد کم می باشند به ندرت به این ارتفاع می رسند) . بادام دارای یک سیستم ریشه بندی قوی و عمودی بوده که این امکان را به گیاه می دهد که حتی در شرایط نامساعد خاک و با کمی رطوبت نیز خوب رشد کند و به حیات خود ادامه دهد .
بادام بومی آسیای غربی و ایران است و تا سواحل مدیترانه گسترش داشته است . بنابر گزارش دانشمندان روسی بادام های تحت کشت حاصل تلاقی بین دو گونه Prunus bucharica و P.fenzliana می باشد . تا اواخر قرن 18 عمدتاً بادام به وسیله بذر تکثیر می شد و به علت خود عقیمی اکثر ارقام بادام ، بذور هتروزایگوس بوده و این به ایجاد تنوع کمک کرده و گروههای جغرافیای و طبقه بندی آنها را مشکل ساخته است .

خواص بادام شیرین

ترکیبات و موارد مصرف:
دانه ی بادام دارای انرژی ذخیره ای بالا است ، یکصد گرم مغز بادام دارای 598 کالری انرژی است. ترکیبات g 100مغز آن شامل: g19پروتئین ،g54 چربی، g21 کربوهیدرات ، g5 آب و g1 خاکستر گیاهی میباشد. دانه ی بادام تلخ ( P. communis ،(P. dukisدارای 6/55 % لیپیدها ، 9/18 % پروتئین، 2% فیبر خام، 3/2 % خاکستر ، 9/7 % قندهای محلول و 266/0 % هیدروسیانیک اسید. هر یکصد گرم مغز بادام خشک علاوه بر چربی، پروتئین و مواد کربوهیدراتی و آب دارای 234 میلی گرم کلسیم ، 504 میلی گرم فسفر ، 417 میلی گرم آهن ، 773 میلی گرم پتاسیم 24/0 میلی گرم ویتامین، 92/0 میلی گرم ریبوفلاوین و 5/3 میلی گرم نیاسین میباشد.
بادام تلخ دارای ماده ای به نام آمیگدالین است. این ماده متبلور با فرمول خام 2H2O و C20H27N11توسط ماده ی امولسین که یک نوع دیاستاز و یا سیناپتاز است و در ترکیب بادام وجود دارد هیدرولیز میشود.
از هیدرولیز آمیگدالین در مجاورت آب موادی مانند قند و گلوکز و اسید سیانیدریک (HCN)و اسانس بادام تلخ حاصل میشود.اسانس بادام تلخ یا آلدئیدبنزوئیک (C6H5CHO) در عطر سازی و در صنایع رنگ برای تهیه ی رنگ سبزی بنام مالاشیت کاربرد دارد.این ماده که تازه ی آن بی رنگ بوده ولی پس از کهنه شدن کمی زرد میشود ، دارای بوی قوی و طعم سوزان و تلخ است و خواص طبی آن مورد توجه میباشد.
مغز بادام مصارف متعددی دارد ، به صورت تازه،به صورت سرخ کرده با نمک بسیار خوشمزه است.روغن بادام جهت مصارف داروئی،آرایشی و در قنادی ها مصرف میشود. کره بادام عاری از نشاسته بوده و برای تهیه ی غذا برای بیماران دیابتی استفاده میشود.
گاهی در کشورهای خارجی بادام را در مرحله ی سبز زمانی که مغز آن به صورت شیری است برداشت مینمایند.در این حالت مغز در حالت شیری با نوعی پنیر خامه ای کم شکر مصرف میشود.در حدود 80-75 % از بادام تولیدی در صنایع قنادی و 25-20 % در مصارف دیگر ( آنون،1981) مصرف میشود.
بادام های تلخ جهت مصارف دارویی و عطر سازی و کمی هم در شیرینی پزی به کار برده میشوند. محصولات جانبی بادام در صنایع شیمیایی استفاده میشود.

خواص بادام

1. طبع بادام کمی گرم و تر است.
2. میوه سبز و تازه و ریز بادام را که چغالا بادام گویند خوب جویدن آن باعث تقویت معده و لثه را محکم می‌کند.
3. مغز بادام کالری انرژی‌اش زیاد است. در نتیجه چاق کننده می‌باشد.
4. کسانی که ناراحتی اعصاب و هیجان و اضطراب دارند 50 گرم بادام را کوبیده با 50 گرم شکر سائیده + یک لیتر آب در مخلوط کن، مخلوط نموده از این شیربادام یک استکان 4 بعدازظهر و یک استکان آخر شب میل کنند.
5. کسانی که سرفه‌های خشک می‌کنند شب وقت خواب داخل بینی را با روغن بادام چرب نموده و روزی 3 قاشق مرباخوری از روغن بادام میل نمایند.
6. برای قولنج کلیه یا سنگ کلیه 20 گرم روغن بادام با یک لیوان آب گرم میل کنند.
7. برای خشونت حلق یک یا دو قاشق غذاخوری روغن بادام در یک لیوان آب ریخته غرغره کنند.
8. برای جلوگیری ازخمیدگی مهره‌ها (قوز) روزی چندبار مهره‌هایی که کج شده‌اند با روغن بادام ماساژ دهید.
9. کسانی که دچار نارسایی کبد شده‌اند 50 گرم برگ درخت بادام در یک لیتر آب جوشانده روزی 4 بار با کمی شکر هربار یک استکان میل کنند.
10. برای رفع سرفه و خشونت حلق و سینه و حنجره و تنگی نفس و آسان خارج شدن اخلاط سینه 50 گرم بادام با کمی شکر سائیده میل شود.
11. برای تقویت لثه پوست سخت بادام را سوزانده و با خاکستر آن دندانها را مالش دهید.
12. اگر بادام را با انجیر بخورید ملین است.
13. بادام بوداده باعث تقویت معده و سستی را رفع می‌کند.
14. بادام بو داده باعث تقویت قوه باه می‌شود و باعث افزایش اسپرم است.
15. اگر بادام با عسل خورده شود خاصیت آن بیشتر خواهد بود.
16. کسانی که دچار بی‌خوابی می‌شوند چند دانه بادام همراه یک قاشق عسل جویده میل کنند همراه کمی آب استفاده شود.
17. برای درمان التهاب و تورم اعضای تناسلی از شیربادام استفاده شود طبق روش شماره 4 شیر بادام تهیه شود.
18. کسانی که بیماری نقرس دارند و یا ناراحتی کبد و کلیه از بادام کمتر استفاده کنند.
19. برای دفع کرم 4 گرم گل خشک بادام در یک لیوان آب جوش دم کرده هر 2 ساعت یک فنجان به مدت یک روز بخورد.
20. شکوفه درخت بادام شهوت آقایان را زیاد و شهوت خانم‌ها را کم می‌کند.
21. بادام کهنه و فاسد نخورید که غم و اندوه شما زیاد می‌شود.
22. مالیدن روغن بادام شیرین که با سوخته فندق مخلوط شده است بر مژه و ابرو سبب روئیدن و پرپشت شدن آن می‌شود.
23. بادام سرشار از فسفر و کلسیم است در نتیجه برای کسانی که فعالیت فکری دارند بسیار مؤثر است روزانه 5 دانه بخورند.
24. برای کودکانی که پاهایشان در اثر ادرار می‌سوزد خوب است که با هر بار تعویض پوشاک آنها پوست پای آنها را با روغن بادام چرب کنید.
25. پوست‌هایی که خشک هستند یا پوسته پوسته می‌شوند روز در میان با صابون بادام صورت خود را بشویند چه تلخ و چه شیرین.
26. مادرانی که بچه شیر می‌دهند روزانه ساعت 10 صبح ، 5 عدد بادام را خوب بجوند و میل کنند این باعث ازدیاد شیر و مقوی بودن شیر آنها می‌شود.

خواص بادام شیرین

منابع : سلامتی شما ، زراعت و باغ بانی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا